علل چاقی یائسگی

[sbu_post_image]

افزایش هورمون های استرسی که در سال های میانسالی بیشتر اتفاق می افتد، بر اشتها و نوع مصرف مواد غذایی زنان تأثیر گذاشته و در پیدایش چاقی بی تأثیر نیست. از جمله علل چاقی یائسگی، کاهش هورمون‌های جنسی، کاهش فعالیت های جسمی و معمولا افسردگی پس از یائسگی است. افسردگی خود مسبب کاهش تحرک و درون‌گرایی بیشتر می‌شود.

پایین آوردن تعداد ارتباطات و گذراندن زمان با ریزه‌خواری خود از علل دیگر چاقی در یائسگی است. از سوی دیگر با کاهش هورمون های جنسی، فعالیت‌های عضلات کمتر شده و مقدار نیاز بدن به انرژی پایه کمتر می‌شود ولی خانم‌های یائسه به جای کاهش میزان انرژی دریافتی، به خوردن بیشتر برای تسکین تنهایی‌شان نیاز پیدا می‌کنند. نداشتن تحرک و شرکت در دید و بازدیدها، مصرف انرژی را کاهش داده و چون میزان مصرف غذا بالا می‌رود، خانم یائسه چاق می‌شود.

افسردگی و چاقی یائسگی

افزایش وزن و اختلال در تناسب بدن نسبت به دوران قبل از یائسگی، ممکن است باعث افزایش افسردگی شود و در نتیجه ارتباطی بین افسردگی و چاقی در دوران یائسگی ایجاد شود. در این دوران، خانم‌های یائسه کنترل کمتری بر وزن، تغذیه و خواب خود دارند. ساعت بیولوژیک بدن نیز به هم ریخته و هورمون‌های مربوط به بازسازی بدن کاهش ترشح می‌یابند. با ورود به دوران یائسگی، این هورمون‌ها باعث می‌شوند که در زمان غروب آفتاب، بیشترین مقدار انرژی بدن از چربی‌ها تأمین شود و در زمان طلوع آفتاب، با مصرف قندها، بدن به فعالیت و مصرف انرژی ترغیب شود و مواد ساخته شده را تقویت کند. این هورمون‌ها به ویژه از خروج کلسیم از استخوان‌ها جلوگیری کرده و از پوکی استخوان و درد مفاصل در افرادی که بیشتر استراحت می‌کنند و کمتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند، جلوگیری می‌کنند. این افراد همچنین به تدریج به دلیل درد مفاصل و پوکی استخوان، به سمت مصرف فست‌فودها جلب می‌شوند که باعث افزایش چربی و تورم می‌شود و در نتیجه باعث تحلیل غضروف، درد مفاصل، کاهش تحرک و چاقی می‌شود.

خانم‌هایی که از این مسائل آگاه هستند، تلاش می‌کنند با ورود به دوران یائسگی، فعالیت بیشتری داشته و وزن خود را در حد مناسب نگه دارند.

پیشگیری از چاقی یائسگی

میزان کالری لازم برای یک زن یائسه به قد و وزن او بستگی دارد. از 25 سالگی به بعد، هر 10 سال 5 تا 7 درصد از میزان انرژی پایه بدن، یعنی انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های اساسی مانند تنفس و هضم غذا، کاسته می‌شود. در دوران میانسالی و سالمندی، آرام‌آرام تجربه کم شدن اشتها و فعالیت‌های بدنی، و افزایش وزن می‌کنید که این ممکن است باعث چاقی یائسگی شود. به زنان یائسه توصیه می‌شود که برای جلوگیری از چاقی یائسگی، موادغذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع و چربی‌های حیوانی را کاهش دهند و به جای آن، سبزیجات، میوه، حبوبات و گوشت‌های آبزیان را بیشتر مصرف کنند. گوشت‌های آبزیان دارای امگا3 بالایی هستند و نه تنها می‌توانند التهابات مفاصل را کاهش دهند، بلکه مصرف منظم آنها می‌تواند بهبود جریان خون، کاهش احتمال سکته مغزی و حمله قلبی و افزایش سلامتی را تسهیل کند. همچنین، مصرف ویتامین‌های گروه B می‌تواند حالت افسردگی را کاهش دهد و به شادابی و کنترل وزن و جلوگیری از چاقی یائسگی کمک کند.

دوران یائسگی و پنج سال قبل از شروع آن با علائمی همچون بی خوابی، تغییر حالت روحی، گر گرفتگی و عرق شبانه همراه است. چاقی یائسگی و افزایش وزن پنج تا ۲۰ کیلوگرم یکی از عوارض این دوران است که بیش از ۷۵ درصد از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. اختلالات هورمونی، تجمع چربی و کاهش سرعت متابولیسم بدن از علت‌های اصلی چاقی یائسگی هستند. زنانی که یائسگی زودرس را در سنین پایین‌تر از ۵۰ سالگی تجربه می‌کنند، بیشتر از بقیه افراد از چاقی یائسگی رنج می‌برند.

در روش HRT (هورمون درمانی یائسگی یا جایگزینی استروژن) از هورمون‌های زنانه، از جمله استروژن و پروژسترون، برای درمان علائم شایع یائسگی و پیری استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است این روش را در طول یائسگی یا پس از آن توصیه کنند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان چاقی یائسگی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چاقی یائسگی مطالعه فرمایید.

منبع: ایران سلامت. ویستا

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره