علل ناتوانی جنسی در دیابت

[sbu_post_image]

عوارض دیابت می تواند به زندگی جنسی شما آسیب بزند. مشکلات جسمی در ناتوانی جنسی در دیابت ممکن است علل جنسی و روانی داشته باشند. پزشکان ابتدا به دنبال علل جسمی می گردند.

علل جسمی ناتوانی جنسی در دیابت

خستگی مفرط و ناتوانی جنسی در دیابت

اگر قند خون شما بالا باشد ممکن است آن قدر احساس خستگی کنید که تمایلی به برقراری تماس جنسی حس نکنید. کنترل بهتر دیابت می تواند ناتوانی جنسی در دیابت را برطرف کند.

عفونت مجاری ادراری و ناتوانی جنسی در دیابت

قندخون بالا احتمال بروز عفونت مجاری ادراری را افزایش می دهد. نشانه های عفونت مجاری ادراری عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • درد یا سوزش به هنگام ادرار کردن
  • کدرشدن ادرار یا ظهور خون در ادرار
  • کمردرد یا دل درد
  • تب
  • لرز

در صورت بروز عفونت مجاری ادراری ممکن است نزدیکی، همراه با درد بوده و یا این که ناراحت کننده باشد. عفونت های مجاری ادراری با تجویز داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.

بی اختیاری کنترل ادرار در دیابت

در صورت آسیب دیدن اعصاب مثانه، از پر شدن مثانه مطلع نخواهید شد و ممکن است هنگام نزدیکی، ادرار قطره قطره از شما خارج شود و خود را خیس کنید. برای جلوگیری از بروز این پدیده سعی کنید قبل و بعد از نزدیکی مثانه خود را خالی کنید.

نوروپاتی و ناتوانی جنسی در دیابت

در صورت بروز آسیب عصبی در یک عضو یا از دست دادن یک عضو یا وجود بیماری مفصلی ممکن است فعالیت جنسی بدون لذت یا ناراحت کننده باشد. وضعیت هایی را که احساس راحتی بیشتری می کنید انتخاب کنید. متخصص فیزیوتراپی می تواند راه هایی را به شما پیشنهاد کند که در حین نزدیکی راحت تر باشید.

اختلالات جنسی در زنان دیابتی

از بین رفتن احساس و ناتوانی جنسی در دیابت

آسیب عصبی در اعضای تناسلی می تواند باعث از دست رفتن حس آنها شود. این امر باعث می شود که یک زن دیرتر به ارگاسم(اوج تحریک جنسی) برسد. ورزش های کگل تغییر حالت نزدیکی و تحریک مستقیم و شدیدتر اعضاء تناسلی می تواند این اشکال را برطرف کند.

عفونت واژن (واژینیت) و ناتوانی جنسی در دیابت

زنان مبتلا به دیابت در مقایسه با زنان سالم، با احتمال بیشتری به عفونت واژنی مبتلا می‌شوند. بیشترین علت عفونت واژنی، قارچ کاندیدا آلبیکانس است. سطح بالای قند خون، زمینه‌ای را برای رشد و شیوع قارچ فراهم می‌کند. نشانه‌های عفونت واژنی شامل:

– ترشحات سفید و غلیظ
– خارش
– سوزش
– قرمزی
– تورم

عفونت واژنی می‌تواند باعث سوزش، ناراحتی و درد در حین یا بعد از رابطه جنسی شود. درمان با کرم‌ها یا داروهای خوراکی ضد قارچ، معمولاً به خوبی عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند. در نتیجه، کنترل سطح قند خون می‌تواند به پیشگیری از این عفونت و ناتوانی جنسی در بیماران دیابتی کمک کند.

خشکی واژن و ناتوانی جنسی در دیابت

آسیب اعصاب سلول های پوشاننده واژن می تواند باعث خشکی واژن شود. خشکی واژن می تواند باعث سوزش، ناراحتی یا درد در حین یا بعد از نزدیکی شود. کرم های مرطوب کننده و چرب کننده برای برطرف کردن خشکی واژن و ناتوانی جنسی در دیابت مفید هستند. کنترل قند خون می تواند باعث تاخیر یا کند شدن نوروپاتی دیابتی شود.

تنگی واژن و ناتوانی جنسی در دیابت

درد یا ناراحتی ایجاد شده در اثر عفونت واژن یا خشکی واژن باعث می شود احتمال ایجاد تنگی واژن افزایش یابد. تنگی واژن عبارت است از انقباض مداوم غیر ارادی عضلات اطراف دهانه واژن. این پدیده باعث مشکل شدن دخول دردناک می شود. آموزش شل کردن این عضلات از طریق انجام تمرینات کگل می تواند مفید باشد. آزمودن حالت هایی که در آن زن کنترل بیشتری در امر دخول آلت مرد دارد نیز می تواند کمک کننده باشد.

اختلالات جنسی در مردان دیابتی

دیابت و ناتوانی جنسی مردان

تقریباً نیمی از مردان مبتلا به دیابت دچار مشکلات جنسی می‌شوند، به این معنی که ناتوانی جنسی در آنها شایع است. این مشکل ممکن است به این صورت باشد که آلت تناسلی آنها به اندازه کافی سفت نمی‌شود یا سفتی آن پایدار نیست که برای انجام نزدیکی لازم است. عوامل مختلفی ممکن است عامل ایجاد ناتوانی جنسی در افراد دیابتی باشند. بین علل شایع ناتوانی جنسی در مردان دیابتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– آسیب به اعصاب آلت تناسلی
– آسیب به رگ‌های خونی آلت تناسلی
– کنترل ناکافی قند خون

ناتوانی جنسی به دلیل مشکلات جسمانی معمولاً به طور کند پیش می‌رود و به تدریج بدتر می‌شود. علائم ناتوانی جنسی در مردان دیابتی شامل آلت تناسلی کمتر سفتی نسبت به حالت طبیعی، نعوظ کمتر و در نهایت اختلال کلی نعوظ می‌شود. بهترین روش برای پیشگیری از ناتوانی جنسی، کنترل قند خون است. اگر مشکل ناتوانی جنسی در شما وجود دارد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. روش‌های مختلف درمانی برای ناتوانی جنسی با علت جسمانی وجود دارد.

علل روانی ناتوانی جنسی در دیابت

اگر نتوان به دنبال یک علت فیزیکی برای ناتوانی جنسی در افراد دیابتی پی برد، ممکن است یک علت روانی وجود داشته باشد. علل روانی ناتوانی جنسی در افراد مبتلا به دیابت و افراد غیر مبتلا به دیابت ممکن است یکسان باشد. در موارد زیر، ناتوانی جنسی فرد دیابتی احتمالاً دارای علت روانی است:

– عدم توانایی فرد برای بحث در مورد مسائل جنسی با شریک زندگی خود
– مشاجره با شریک زندگی درباره مسائل مالی، فرزندان یا مسائل شغلی
– اضطراب، تنش یا نگرانی
– ترس از ناتوانی جنسی
– ترس از بارداری
– افسردگی، غمگینی یا عصبانیت
– آموزش ناکافی در مورد مسائل جنسی
– بزرگ شدن در یک محیط محدود
– تجربه سوء استفاده جنسی در گذشته

اگر فکر می‌کنید یک مشکل روانی، بخشی از ناتوانی جنسی در دیابت شما را تشکیل می‌دهد، با یک متخصص بهداشت روانی که در زمینه مسائل جنسی و درمان روانی مهارت دارد مشورت کنید. این فرد می‌تواند روان‌پزشک، روان‌شناس یا یک مددکار اجتماعی مجوز داشته باشد.

برای آشنایی با ” درمان اختلال نعوظ در دیابت ” بر روی لینک کلیک کنید.

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره