علت گواتر

علت های بسیار زیادی برای گواتر وجود دارد که عبارتند از:

• کمبود ید در رژیم غذایی (که بیشتر در مناطق کوهستانی دور افتاده رخ می دهد)
  • مصرف داروهایی نظیر کربنات لیتیم که برای درمان بیماران دچار افسردگی و جنون مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اختلالات خودایمنی نظیر تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز.

علت بیشتر گواترهایی که در کشوری نظیر انگلستان وجود دارند هنوز ناشناخته است. به چنین گواترهایی با وجود این که دلایل پیچیده ای در بروز آن ها دخیل هستند، در اصطلاح «گواتر ساده» گفته می شود.

در کشورهایی که ید به اندازه کافی وجود دارد هنوز علت وجود بیماری گواتر به صورت یک معما باقی مانده است.
گواتر منتشر شده در افراد جوان به ندرت نیاز به درمان دارد. درصورت وجود گواتر مولتی ندولر ممکن است نیاز به چندین آزمایش وجود داشته باشد.
گواتر کوچک ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد. اما برای جلوگیری از خطر پیشرفت پرکاری تیروئید در آینده لازم است به طور مرتب آزمایش خون به وسیله ی پزشک متخصص تیروئید صورت بگیرد.

در صورتی که گواتر باعث ایجاد مشکلاتی شود ممکن است نیاز به عمل جراحی یا درمان با ید رادیواکتیو باشد.
قرص های تیروکسین کمی به کوچک شدن گواتر نمی کنند با این حال در برخی از کشورها هنوز آن را تجویز می کنند.
با وجود این که کسانی دارای ندول های تیروئیدی هستند اغلب نگران وجود غده ی سرطانی می باشند؛ اما به ندرت ممکن است چنین باشد. با به کارگیری روش FNA، که روشی ساده و بدون درد است، می توان گفت که افراد کمی نیاز به عمل جراحی دارند. چنان چه شما نگران ظاهر خود هستید یا این که بسیار نگران امکان سرطانی بودن ندول خود هستید می توانید آن را جراحی کنید.

منبع: کتاب تیروئید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.