علت کم پشتی موی صورت آقایان

[sbu_post_image]

رویش موهای صورت یا ریش یکی از نشانه‌های بلوغ در پسران است، اما در برخی موارد، فرد ممکن است ریشی نداشته یا ریش‌های بسیار کم و نازک داشته باشد. دلایل کم پشتی موی صورت در آقایان ممکن است عبارت باشد از:

یکی از دلایل کم پشتی موی صورت آقایان، نبود فولیکول مویی است. به عنوان مثال، در برخی از نشانه‌ها مانند هیپوتریکوزیس ارثی و مادرزادی، چنین مشکلی وجود دارد و به طور ژنتیکی در برخی از مردان و پسران خانواده، قسمتی از ریش‌های فرد رشد نمی‌کند. در اغلب این موارد، در قسمت‌های فاقد ریش، فولیکول مو وجود ندارد و هیچ درمانی نمی‌تواند باعث رشد مو شود و تنها راه حل کاشت مو است. البته در موارد بسیار نادری که این تنکی غیر قرینه و محدود به منطقه‌ای کوچک باشد، طبیعی به نظر می‌رسد و نیاز به درمان ندارد.

دومین علت کم پشتی موی صورت آقایان، کمبود هورمون‌های مردانه است. کمبود هورمون مردانه (آندروژن) قبل از سن بلوغ در جنس مذکر، ممکن است باعث بروز علایمی ثانویه جنسی ناقص شود، از جمله: تناسب اسکلتی خواجه‌ای، آلت تناسلی کوچک، کوچک ماندن بیضه‌ها و تشکیل نشدن چین و چروک‌های خاص کیسه بیضه. در این حالت، صدای فرد نازک می‌ماند و توده عضلانی افزایش نمی‌یابد و قدرتش از حد طبیعی کمتر خواهد بود. نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد، از جمله: موهای زیر بغل و عانه کم پشت و نازک، موهای صورت، سینه و بالای شکم کمتر از حد طبیعی رشد می‌کنند.

استخوان‌های بلند در اندام‌های فوقانی و تحتانی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند و نسبت طول اندام فوقانی به تحتانی در مردان سفیدپوست بیشتر از 1 است. همچنین، در افراد خواجه، این نسبت حدود پنج سانتی‌متر یا بیشتر بلندتر از قد است. نسبت فاصله بین انگشتان دست‌ها در حالت باز شدن اندام فوقانی نیز در مردان سفیدپوست حدود نود و دو درصد از قد فرد است.

بیمارانی که دچار کمبود خفیف هورمون‌های مردانه می‌شوند، موهای بدن یا صورت‌شان چندان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و پس از درآمدن ریش، میزان اندکی اندروژن برای حفظ آن کافی است. در مواردی که فرد به مدت طولانی از هورمون‌های مردانه محروم باشد، رشد موهای صورت کمتر می‌شود و نیاز به اصلاح کاهش می‌یابد. برای از بین بردن موهای صورت، از لیزر درمانی استفاده می‌شود. در مواردی که فرد از مذکر به مونث تغییر جنسیت می‌دهد و تحت درمان با هورمون‌های زنانه قرار می‌گیرد، رشد موهای صورت کمتر می‌شود.

علل طاسی ریش آقایان

به طور کلی علل طاسی ریش در آقایان به دو دسته کلی تقسیم میشود:

علل اکتسابی کم پشتی موی صورت آقایان

در اینگونه موارد موهای ریش و سبیل از ابتدا وجود دارد اما بعدا دچار ریزش میشوند. بیماریهای مختلفی و عوامل محیطی ممکن است باعث ریزش موی ناحیه ریش و سبیل شود. شامل آسیبهای فیزیکی مانند سوختگی ، سوانح ، بیماریهای قارچی ، ریزش موی سکه ای ، کندن موها توسط خود شخص ( تریکوتیلومانیا ) و بیماریهای رماتیسمی . بیماریهایی که پس از بلوغ دچار کاهش سطح هورمونهای بدن شوند دچار ریزش موهای ریش و سبیل نمیشوند . تنها سرعت رشد موها کاهش خواهد یافت.

علل اولیه کم پشتی موی صورت آقایان

در این حالت، موها از ابتدا به رویش نمی‌پردازند. این مشکلات ممکن است ناشی از عدم تشکیل فولیکول‌های مو به صورت مادرزادی باشد. همچنین، بیماری‌های هورمونی قبل از بلوغ و عدم وجود رسپتورهای گیرنده‌های هورمونی نیز می‌تواند عامل این مشکل باشد. در برخی خانواده‌ها، رشد موها در ناحیه صورت با تاخیر رخ می‌دهد، بدون اینکه بیماری پوستی مشاهده شود. در این حالت، فولیکول‌های مو در دوران جنینی شکل گرفته‌اند، اما رشد موها همزمان با بلوغ رخ نمی‌دهد. اکثر افراد مبتلا به این مشکل سابقه تاخیر در رشد موهای صورت را در بین بستگان نزدیک خود دارند.

با بررسی شرح حال و انجام معاینه بالینی، در اکثر موارد می‌توان به دلیل کمبود پشتی موی صورت آقایان پی برد. در مواردی، ممکن است نیاز به بررسی‌های تکمیلی مانند آزمایشات هورمونی، ژنتیکی و یا نمونه‌برداری از پوست باشد. لازم به ذکر است که در صورتی که سایر صفات ثانویه جنسی مردانه مشاهده شده باشد، الزاماً نیازی به آزمایشات هورمونی نیست.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان نداشتن ریش و سبیل آقایان ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کم پشتی ریش و سبیل آقایان مطالعه فرمایید.

منبع: پزشکی. دکتر حسن زاده

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره