علت ژنیکوماستی

[sbu_post_image]

میزان شیوع ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در آقایان در آمارها متفاوت ولی نسبتا بالا و حدود 32 تا 42 درصد می باشد. در بعضی از مطالعات میزان شیوع در بین نوجوانان تا 65 درصد گزارش شده است. در 25 تا 75 درصد بیماران ژنیکوماستی دوطرفه است. ژنیکوماستی در 50 درصد ورزشکارانی که از آندروژن ها و استروئیدهای آنابولیزان سوء استفاده می کنند، ایجاد می شود.
ژنیکوماستی به بزرگی پستان در آقایان گفته می شود که ممکن است دردناک بوده و اغلب نامتقارن یا یکطرفه باشد. فیزیولوژی آن پیچیده بوده و علت ژنیکوماستی مادرزادی یا اکتسابی می باشد.

انواع ژنیکوماستی

در برخی از حالت‌های ژنیکوماستی، بزرگ شدن سینه به دلیل تأثیر استروژن‌های جفت بر روی بافت پستان نوزاد (جنین) اتفاق می‌افتد. این وضعیت معمولاً چند هفته تا چند ماه بعد از تولد، با بازگشت سطح استروژن به حد طبیعی، خود به خود از بین می‌رود و به ندرت نیاز به درمان دارد.

در حالت دیگری از ژنیکوماستی، افزایش نسبت استرادیول به تستوسترون در بعضی از پسران، منجر به ایجاد ژنیکوماستی تا 65 درصد موارد می‌شود. علائم بالینی ممکن است خفیف باشد و مورد توجه قرار نگیرد، مگر آنکه در معاینه بالینی تشخیص داده شود. سن شیوع آن 12 تا 15 سالگی است و اغلب یکطرفه رخ می‌دهد. معمولاً این حالت در طی چند ماه تا چند سال از بین می‌رود.

یک نوع دیگر از ژنیکوماستی در سنین بالای 65 سال ایجاد می‌شود و علت آن کاهش سطح پلاسمایی تستوسترون و تبدیل محیطی تستوسترون به استروژن است (آروماتیزاسیون محیطی) که منجر به افزایش نسبت استروژن به تستوسترون و در نتیجه به ژنیکوماستی می‌شود. ژنیکوماستی در دوران پیری معمولاً دوطرفه رخ می‌دهد.

درمان ژنیکوماستی

در گذشته، تنها گزینه برای درمان ژنیکوماستی، استفاده از روش‌های جراحی بود. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های جدیدی برای درمان بزرگی سینه در آقایان به وجود آمده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به لیپوساکشن و استفاده از امواج ماوراصوت (اولتراسونیک) اشاره کرد. در این روش، بدون نیاز به بی‌هوشی عمومی و تنها با بی‌حسی موضعی و ایجاد یک سوراخ کوچک چند میلی‌متری، تمامی نسج‌های سینه، شامل نسج‌های سفت، خرد شده و بیرون کشیده می‌شوند.

لیپوساکشن با روش‌های معمولی نمی‌تواند نسج‌های سفت را خارج کند، بنابراین اثر مطلوبی در درمان ژنیکوماستی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل، لیپوساکشن اولتراسونیک به دلیل نتایج بهتری که با کمترین اثر ایجاد می‌کند، به عنوان روش استاندارد درمانی در درمان ژنیکوماستی شناخته شده است. پس از انجام این روش، به علت اثر امواج ماوراصوت، پوست سینه جمع شده و شکل طبیعی سینه‌ها در آقایان حفظ می‌شود. بیمار نیازی به بستری ندارد و پس از انجام این پروسه، گن مخصوصی را پوشیده و می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد. این گن باید تا 2 ماه بعد حتماً ببندد تا شکل طبیعی پوست حفظ شود.

بطور کلی، برای درمان بزرگی سینه در آقایان، در ابتدا باید علت ژنیکوماستی مشخص شود. ژنیکوماستی در دوران بلوغ، در اکثر موارد خودبه‌خود رفع می‌شود. اما اگر اختلال بزرگ شدن سینه‌ها در آقایان برای مدت طولانی باقی بماند، دیگر به‌طور خودبه‌خودی رفع نمی‌شود.

بررسی وضعیت هورمونی جهت مشخص شدن اختلالات هورمونی الزامی است که در اغلب موارد توسط متخصصان غدد داخلی انجام می‌شود. در صورتی‌که ژنیکوماستی در اثر مصرف داروها ایجاد شود، در بیشتر موارد با قطع مصرف دارو، برگشت‌پذیر نخواهد بود و نیاز به اقدام جراحی خواهد داشت.

برای آشنایی با ” درمان بزرگی سینه در آقایان ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: دکتر صفائی. زیبایی و سلامت. دکتر الهی