علت و دلایل ضعف و ناراحتی در ساق پا

سندروم ضعف پاها باعث ایجاد احساس ناراحتی در ساق پا ها میشود.به همین دلیل برای آرام شدن پاها شما مجبور به تکان دادن پاهایتان هستید علائم این سندورم زمان استراحت ودرپایان روز اتفاق می افتد.اگر علائم این عارضه خفیف باشد هیچ گونه درمانی نیاز ندارد اگر این شرایط با عث ایجاد ناراحتی درفرد شوند بوسیله مصرف دارو می توانید علائم را کاهش دهید.

علائم و نشانه ها

اکثر افرادی که دچار این سندرم هستند با ضعف و ناراحتی در ساق پا مواجه میشوند.احساس این اختلال مانند برق گرفتکی ،دندان درد،یا احساس ریختن آب بروی ساق پا،بی قرار پا،پرش ،لزرش و تکان خوردن و ناراحتی است.تعدادی ازبیمارن از دردهای شدید ساق پا شکایت دارند.احساسات نامطلوبی که درساق پا ایجاد میشود شما رامجبور به تکان دادن پا ها میکند.

زمانیکه این احساسات نامطلوب هر60-10 ثانیه رخ میدهد شما دچار ضعف در پا میشوید.

به صورت کلی علائم آن شامل موارد زیراست

– علائم زمانیکه درحال استراحت هستید نشسته اید یا در رختخواب دراز کشیده اید بیشترمیشود این علائم در مواقعی مانند نشستن روی صندلی های سینما بیشترمیشود

– علائم در هنگام عصر بیشتر میشود مخصوصا هنگامیکه فرد میخواهد درهنگام عصر استراحت کند باعث برهم زدن خواب او میشود علائم باعث اختلال درخواب فرد میشود و روز بعد را برای او کسل کننده وخسته کننده میکند.

– علائم بوسیله حرکت ،راه رفتن،ماساژ وکشش ساق پا کاهش میابد.اما این علائم بعداز یک استراحت کوتاه دوباره باز می گردد.

– معمولا این علائم بر روی دوساق پا و همزمان بر روی بازو ها هم تاثیرمیگذارد

ازبین 4 نفری که دچارضعف پا هستند 3 نفرشان ساق پایشان را درهنگام خوا ب تکان میدهند.که به آن تکان دادن دوره ای اندام ها ی تحتانی درخواب گفته میشود. این حرکات میتواند باعث بیدارکردن خودتان یا فردی که درکنارشما است ازخواب شود.تعدادی از این حرکات میتواند زمانیکه شما ازخواب بیدار شده اید ودررختخواب دراز کشیده اید انجا م شود.

میزان علائم ضعف پا متفاوت است این علائم شامل ضعف های خفیف درساق پا دربعضی ازروزها هنگا م عصر ودرد های شدید که درهرروز عصروشب یا درطول روز رخ میدهد وباعث برهم زدن خوا ب شما میشود.خیلی ازافراد زمانیکه دچارضعف های شدید شدند پای خود را به جایی میکوبند. درصورتیکه فرد ی دچار دردهای خفیف وشدید شود ممکن است باعث ایجاد نگرانی وافسردگی در اوشود.

علاوه برعلائم نامطلوبی که گفته شد بسیاری ازافراد ممکن است دچا رخستگی های پایدار در ساق پا شوند.

این علائم باعث تکان دادن پاها درخواب میشود وخواب شبانه شما را به هم میزنند خستگی که درطول روز برای ساق پا ایجاد میشود میتواند باعث برهم زدن خواب شود.

ازبین 10 نفر حدودا یک نفر دچار ضعف در پا است این سندروم میتواند درهرشخص با هررده سنی رخ دهد ودر خانمها بیشترازآقایان اتفاق می افتد.

علت ها و دلایل

left-leg-pain
دراکثرموارد دلایل ضعف ماهیچه های پا نامشخص است که به آنها موارد ناشناخته یا اولیه گفته میشود این عارضه معمولا در افراد جوان زیر 45 سال رخ میدهد وعلائم آن بعداز سالها به آرامی شدید تر میشود.

دلیل آن هم ممکن است ازبین رفتن یا کمبود یک ماده شیمیایی درمغزبه نام دوپامین باشد.اما مشخص نیست که چرا این اتفاق رخ میدهد.درمواردی هم ممکن است ضعف پاها ارثی باشد وافراد دیگر درخانواده به آن دچار باشند.

دلایل ثانویه

علائم سندروم ضعف پا میتواندبر اثر پیشرفت شرایط دیگری که شامل موارد زیر است رخ دهد

1- بارداری :دربین 5 خانم باردار یک نفر دچار ضعف پا میشود(مخصوصا درماه ها ی آخر با رداری)وعلائم آن بعدا ز بدنیا آمدن نوزاد رخ میدهد

2- کمبود آهن که باعث ایجاد کم خونی میشود اگر این عامل باعث ضعف پاها شود میتوانید با مصرف قرص های آهن آنرا درمان کنید

3- ممکن است براثر مصرف بعضی ازداروها ضعف درپاها ایجادشود مانند داروهای ضدافسردگی،آنتی هیستامین،داروی دوپامین،داروهای کلسیوم ساز،فنیتوئین یا استروئید

4- علائم بیماری هایی مانند اختلالات کلیوی،بیمای پارکینسون،دیابت ،کم کاری غده تیروئید

تشخیص

پزشک بوسیله علائمی که دربدن ایجادمیشود میتواند بروز این سندروم را تشخیص دهد.تست خاصی برای تشخیص این عارضه وجود ندارد.اما درصورتی که علائم ثانویه مانند فقر آهن یا اختلال کلیوی باعث ضعف پا شود پزشک انجام تست هایی مانند آزمایش خون را به بیمار توصیه میکند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)