علت درد قفسه سینه

ab122a998d40da3c7494e7a58a5752b2

پارگی ناگهانی کیسه‌های هوایی و ایجاد هوا در قفسه سینه به صورت غیرطبیعی نیز موجب بروز دردهای ناگهانی در طرف درگیر قفسه سینه شده که تنگی نفس را نیز به دنبال دارد که ممکن است به علت ضربه به قفسه سینه، عفونت‌ها، سرفه یا عطسه شدید ناگهانی و… ایجاد شود.

در بسیاری از مواقع، هنگام فعالیت‌های روزانه، وقتی با دل مشغولی‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنیم، احساس درد کوچکی در قفسه سینه ما را به خود می‌آورد؛ دردی که معلوم نیست منشأ آن کجاست و کی و چه وقت به آن مبتلا شده‌ایم، ولی هر چه که هست بسیاری از افراد براحتی از کنارش می‌گذرند و با محو شدن عوارض درد همه چیز را به گرد فراموشی می‌سپارند.

درد قفسه سینه را یکی از شایع‌ترین موارد ابتلا در سطح جامعه و مراجعات به بخش‌های اورژانس است موارد بروز درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه از اختلالات اندام‌های موجود در قفسه سینه و شکم است.

علل ناراحتی و درد در ناحیه قفسه سینه شامل اختلالات و بیماری‌هایی است که دیواره قفسه سینه را گرفتار می‌کند، شایع‌ترین علل درد در این ناحیه را شامل بیماری‌های قلبی، ریوی، گوارشی، عروقی، عضلانی ‌ اسکلتی، عفونی، اختلالات عاطفی و روانی و بدخیمی‌ها می با شند

بیماری‌های قلبی‌

از جمله بیماری‌های درد قفسه سینه ایسکمی و آسیب به عضله قلب است. (ایسکمی یعنی این که اکسیژن‌رسانی به قلب برای تامین نیازهای متابولیک  سوخت و ساز  کافی نباشد)‌ این عدم هماهنگی ناشی از کاهش اکسیژن‌رسانی ، افزایش تقاضا برای اکسیژن یا هر دو است و بارزترین علت زمینه‌ساز ایسکمی قلبی انسداد رگ‌های کرونر قلب به وسیله تصلب شرائین است که با وجود چنین انسدادی دوره‌های ایسکمی گذرا به واسطه افزایش تقاضا برای اکسیژن به دنبال فعالیت‌های فیزیکی و افزایش ضربان قلب به وجود می‌آید.

دلایل وقوع ایسکمی استرس‌های روانی، تب، مصرف غذای زیاد، کاهش اکسیژن‌رسانی به دلیل کم‌خونی، کاهش فشار خون و…است : محل درد پشت جناغ سینه است ولی ممکن است به گردن، فک، بازوها و شانه انتشار یابد. این درد بیش از ۲ دقیقه و کمتر از ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد و در صورت بروز سکته قلبی، متغیر و اغلب بیش از ۳۰ دقیقه است. همچنین از دیگر علل قلبی باید به بیماری‌های عروق بزرگ و دریچه‌ای قلب همانند پارگی رگ آئورت اشاره کرد.

بیماری‌های ریوی‌

مواردی که به ریه‌ها و پرده جنب (پرده نازک بین جدار قفسه سینه و پوشاننده ریه‌ها)‌ آسیب می‌رساند از دلایل بروز ناراحتی در قفسه سینه می باشند و یکی از این موارد عفونت و التهابات این اعضا است. به عنوان مثال عفونت‌های دستگاه تنفسی به علت ویروس‌ها، باکتری‌ها یا سایر عوامل این درد را ایجاد می‌کند که غالبا این گونه دردها به صورت یکطرفه و موضعی، همراه با علائمی نظیر تنگی نفس، سرفه، تب و صداهای غیرعادی تنفسی است.

بیماری‌های گوارشی‌

یکی دیگر از علت درد قفسه سینه، بیماری‌ها و اختلالات گوارشی است. این اختلالات شامل بازگشت اسید معده به مری و ترش کردن، اختلالات عضلات حرکتی مری، زخم‌های معده و اثنی‌عشر، بیماری‌های کیسه صفرا و مجاری صفراوی همانند سنگ کیسه صفراست.

برگشت اسید نوعا باعث درد سوزشی عمیق در ناحیه زیر جناغ سینه و قسمت بالای شکم می‌شود دو حالت درازکش یا هنگامی که معده خالی از غذاست را از علل شدت درد بیان کرده و ابراز می‌کند: این درد با مصرف بعضی از غذاها یا داروهایی نظیر آسپرین تشدید می‌شود.وی اختلالات عضلانی مری به صورت گرفتگی عضلات حرکتی آن ، آسیب به جدار مری به واسطه بلع مواد سوزاننده، تهوع‌های شدید و مکرر یا عوامل فشارنده خارجی موجب بروز دردهای پشت جناغ سینه شده که با فعالیت‌های فیزیکی هیچ ارتباطی ندارد.

بیماری‌های عضلانی – اسکلتی‌

«بیماری‌های مختلفی که بافت عضلانی و اسکلتی را در ناحیه قفسه سینه و اطراف آن درگیر می‌کنند موجب بروز درد قفسه سینه می‌شود.

بیماری‌های عفونی نظیر زونا، التهاب غضروف‌های دنده‌ای به دلیل ضربه و عوامل عفونی از دلایل عمده: ازجمله عوامل اسکلتی  عضلانی، بیماری‌های ستون فقرات گردنی و پشتی همانند دیسک مهره‌های گردن است و آرتروز شانه و مهره‌های ستون فقرات و پوکی استخوان در این نواحی این گونه دردها را موجب می‌شود که معمولا با حرکت یا فشار موضعی تشدید می‌شوند. بیماری زونا، جوش‌های پوستی دردناک ناشی از همان ویروسی است که باعث ایجاد آبله‌مرغان می‌شود. بعد از ابتلای شما به آبله‌مرغان، این ویروس در بافت عصبی شما باقی می‌ماند و می‌تواند در مراحل بعدی زندگی منجر به ایجاد زونا شود.

اختلالات عاطفی‌

بیماری‌ها یا اختلالات روانی و عاطفی نیز (افسردگی، اضطراب، ترس و…) موجب درد در این ناحیه می‌شود، ۱۰ درصد از افرادی را که به واسطه درد قفسه سینه به پزشک مراجعه می‌کنند از مبتلایان به اختلالات روانی عاطفی می باشند

درد قفسه سینه با هدف تشخیص و بررسی پروتکل درمانی، توسط پزشک و مراجعه به وی صورت می‌پذیرد، ی: در این مواقع در درجه اول بایستی خونسردی خود را حفظ کرده و حرکت فیزیکی فرد مبتلا را کاهش داده و جریان هوای تازه را برای فرد مصدوم برقرار کرد و بیمار را فورا به مراکز اوژانس ارجاع داد.

راه‌های درمان درد

مهم‌ترین اصل برای کاهش درد قفسه سینه چه قلبی، ریوی یا گوارشی آن است که بیمار در استراحت کامل به سر برده و از هر نوع تلاش و حرکت بی‌مورد و اضافی پرهیز کند. همچنین باید بیمار را به آرامش کامل تشویق کرد، چراکه استرس، هیجان و هر نوع اضطراب، ترس و خشم می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. حتی اگر لازم باشد از داروی آرامبخش با مقدار مناسب نیز می‌توان به طور مقطعی و موقت استفاده کرد.

گاهی بیمار با بیماری‌های حاشیه‌ای مثل دل درد ناشی از سوراخ شدن زخم اثنی‌عشر، کیسه صفرای ملتهب یا فتق‌هایی که به ریفلاکس منجر می‌شود، مبتلا به درد قفسه سینه می‌شود. در چنین شرایطی باتوجه به سابقه پزشکی بیمار و شرح حال وی و نیز بررسی عواملی که به بروز سنگ کیسه صفرا و زخم اثنی‌عشر کمک می‌کند، تشخیص درست و قطعی عامل اصلی درد ممکن می‌شود.

البته در مواردی نیز دردهای عصبی، درد‌های موضعی در قفسه سینه ایجاد می‌کند. همچنین بیمارانی که سابقه بیماری قند، فشار خون و بیماری کلیوی دارند نیز طی مدت طولانی به سوزش پشت جناغ و قفسه سینه مبتلا می‌شوند.

درد ناشی از تومورهای ریه

تومورهای مری و نیز ضربه‌هایی که به پارگی و آسیب بافت ریه و عروق ریوی منجر می‌شود و حتی در افراد جوان، ایجاد هوا خودبه‌خود در قفسه صدری نیز به بروز درد در این ناحیه منجر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که شکستگی دنده‌ها نیز با ایجاد خونریزی و هوا در داخل قفسه صدری به بروز درد شدید قفسه سینه منجر می‌شود، می‌افزاید: در چنین شرایطی تنگی نفس، افت فشار خون و کمبود اکسیژن در قلب و مغز به درد قفسه سینه منتهی می‌شود.

این جراح عمومی یاد‌آوری می‌کند: البته در برخی موارد، جراحی‌های بزرگ و طولانی نیز در بروز درد قفسه سینه موثر است که حتی ممکن است ناشی از آمبولی ریوی ـ قلبی و انفارکتوس قلبی باشد. خوشبختانه بروز چنین اتفاقاتی در زمانی است که بیماران مقیم بیمارستان هستند و معمولا برای کنترل وضع بیمار مدیریت درمانی در دسترس است.

139024_887

تشخیص

همان گونه که برای درمان هر بیماری، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که متخصص پس از بررسی وجوه مختلف و با توجه به شرایط بیماری بهترین آنها را انتخاب می‌کند، برای تشخیص بیماری‌ها نیز روش‌های گوناگونی منصور است و بیماری‌های قلبی نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند.

پس بیماران باید توجه داشته باشند آنژیوگرافی یک روش تشخیصی است و نه درمانی، که با انجام آن محل تنگی رگ و رگ‌های گرفته‌شده مشخص می‌شود.

همچنین در افرادی که دردهای قلبی آنها را آزار می‌دهد و پاسخ تست ورزش‌شان نیز مثبت است، استفاده می شود. البته باید به دردهایی توجه داشت که هنگام فعالیت بدنی وجود دارند و با استراحت بهبود می‌یابند و هنگام بروز به دست‌ها هم انتشار پیدا می‌کنند.

پس آنژیوگرافی در موارد آنژین صدری (درد قفسه سینه)، سکته قلبی، تنگی آئورت یا نارسایی قلبی بدون دلیل انجام می‌گیرد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)