علت بلوغ زودرس

[sbu_post_image]

بلوغ زودرس به وقوع پیوستن علائم بلوغ از نظر فیزیکی و هورمونی در دختران قبل از 8 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی گفته می‌شود. در ابتدا، افرادی که با بلوغ زودرس مواجه هستند، بلندتر از همسنان خود هستند، اما به دلیل بلوغ زودرس استخوان‌ها، در نهایت قد کوتاه‌تری خواهند داشت. بلوغ زودرس از دو جنبه اهمیت زیادی برخوردار است؛ جنبه اول، علت ایجاد کننده است که پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های لازم و پیگیری‌های منظم و دقیق، به دنبال علت بلوغ زودرس می‌گردد. جنبه دوم، تاثیر بلوغ زودرس بر رشد قدی و روانی کودک است. همچنین، کودکان مقابل استرس‌های زمان جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه کار باید بکنند. آنها از نظر جسمی تظاهرات بلوغ را دارند، اما تجربه کافی برای مدیریت آن ندارند. همچنین، دختران با ظاهر شدن علائم بلوغ جنسی ممکن است دچار وحشت و مشکلات روحی شوند.

علل و عوامل موثر در بلوغ زودرس

1. عوامل ارثی یا ژنتیک و انتقال این ویژگی زودرسی بلوغ از والدین و اجداد به فرزندان

2. عامل تغذیه ، بویژه غذاهای هورمون دار و مصرف زیاد مواد پروتئینی مانند گوشت و تخم مرغ و غیره

3. عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند دیدن صحنه های جنسی و شنیدن داستان ها و شرح حال های مربوط به آن نوع مسائل ، تصویر ها و تبلیغات انواع رسانه ها مانند تلویزیون و ماهواره ، اینترنت و سی دی و غیره.

4. بازی ها و نوازش های غلط و بی غرض توسط والدین در دوران خردسالی

5. اضطرابات و نا امنی های مکرر برای کودک و دلشوره هایی که برای او در عرصه ی زندگی حاصل می شود و او را در خود غرق می کند.

6. از دیگر عوامل ایجاد بلوغ زودرس می توان به وجود عوامل محیطی مثل نوع لباس ، معاشرت ناصحیح ، ستایش جنس مخالف نزد کودک ، تعقیب کنجکاوی و تجسس توسط کودک ، نیاز شدید به محبت ، نقص اخلاق و شوخی های بی بندوبار و … میتوان نام برد.

عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند دیدن صحنه های جنسی و شنیدن داستان ها و شرح حال های مربوط به آن نوع مسائل ، تصویر ها و تبلیغات انواع رسانه ها مانند تلویزیون و ماهواره ، اینترنت و سی دی و غیره می تواند از علل مهم ایجاد بلوغ زودرس دانست.

تشخیص بلوغ زودرس

روش‌های تشخیص علت بلوغ زودرس شامل تصویربرداری سر به صورت رادیوگرافی برای کمک به تشخیص، بررسی مغز با استفاده از MRI در کودکان (پسر یا دختر)، انجام سونوگرافی از تخمدان‌ها و شکم و آزمایش‌های هورمونی مختلف و تعیین سن استخوانی می‌باشد. اگر معاینات و آزمایش‌ها طبیعی باشند، پزشک باید هر 6 ماه یک بار بررسی انجام دهد.

امروزه، بسیاری از والدین نگران بلوغ زودرس در فرزندانشان هستند و می‌خواهند بدانند چگونه باید به این پدیده علمی و بهینه برخورد کنند. بلوغ در دختران با بزرگ شدن سینه‌ها و شروع عادت ماهانه و در پسران با افزایش شهوت و اختلالات رفتاری ظاهر می‌شود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان بلوغ زودرس ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بلوغ زودرس مطالعه فرمایید.

منبع: جهان نیوز. آکاایران

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره