علت افزایش وزن و چاقی در کم کاری تیروئید

post_image

از مهم‌ترین نقش‌های هورمون های تیروئیدی در بدن تنظیم متابولیسم و سوخت‌وساز است. این هورمون‌ها تقریباً همه بافت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در کمبود هورمون‌های تیروئیدی سرعت بسیاری از عملکردهای بدن کاهش می‌یابد. در این شرایط ابتدا سرعت متابولیسم کاهش می‌یابد که علت اصلی افزایش وزن و چاقی در کم کاری تیروئید است. سپس کاهش سطوح هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند تولید برخی مواد شیمیایی در سیستم عصبی و مغز را تحت تأثیر قرار دهد و موجب علائمی مانند خستگی، افسردگی، اضطراب، کاهش تمرکز، اختلال حافظه و اختلالات خواب شود. همچنین در این شرایط آنزیم‌های گوارشی به خوبی عمل نمی‌کنند و در نتیجه موجب اختلال در هضم غذا، ناراحتی معده، سوزش سر دل یا یبوست می‌شوند.

درمان چاقی کم کاری تیروئید با تغذیه

می‌توانید با تنظیم رژیم غذایی خود کمک زیادی به عملکرد تیروئیدتان بکنید. زمانی که به ساده‌ترین و طبیعی‌ترین شیوه یعنی کنترل رژیم غذایی بتوانید به تنظیم عملکرد این غده کمک کنید اولین و اصلی‌ترین گام را در جهت درمان چاقی ناشی از کم کاری تیروئید نیز برداشته‌اید.

مواد غذایی سرشار از ید را دریابید که به کنترل عملکرد تیروئید کمک زیادی می‌کنند. توصیه می‌کنیم ماهی‌های چرب، آجیل‌ها، مغزهای روغنی، جلبک‌های خوراکی را دریابید. سوشی که بیشتر در رستوران‌های چینی سرو می‌شود نیز تامین کننده‌ی ید و کمک کننده است.

همان طور که گفتیم مشکل کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می‌شود. حتی بعد از اینکه تیروئید دوباره شروع به عملکرد درست می‌کند باز در بیشتر موارد متابولیسم نمی‌تواند به وضعیت قبلی خود برگردد. برای همین لازم است که نه تنها به فکر تنظیم برنامه‌ی غذایی باشید بلکه باید انجام حرکات ورزشی منظم را نیز در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و بیشتر از هر زمان دیگر به فکر افزایش متابولیسم بدنتان باشید. شاید پیش از این مشکل، ۳ جلسه ورزش در هفته کافی بود تا وزنتان کاهش پیدا کرده و عضلاتتان تقویت شود؛ اما بعد از ابتلا به کم کاری تیروئید این جلسات کافی نخواهد بود. در واقع شما به ۴ یا ۵ جلسه ورزش هفتگی نیاز دارید تا به نتایج دلخواهتان برسید. حواستان باشد که بیشتر ورزش‌های مربوط به تقویت قلب و عروق انجام دهید.

در نهایت اینکه ورزش و داشتن تغذیه‌ی کم چرب و کم کالری به کنترل وزن (حتی با وجود علائم کم کاری تیروئید) کمک زیادی می‌کند؛ اما باید واقع‌بین باشید و صبور. به خاطر اینکه به مدت زمان بیشتری نیاز دارید تا بتوانید روی وزن خود کنترل داشته باشد چون غده‌ی تیروئیدتان درست کار نکرده است. پس صبور باشید، ناامید نشوید و مراقب سلامتی‌تان نیز باشید.

کم کاری تیروئید به بیماری اطلاق می شود که غده تیروئید شما مقادیر کافی از هورمونهایی مهم و اختصاصی این غده را تولید نکند. زنان به ویژه زنان بالای ۵۰ سال بیشتر احتمال دارد که به کم کاری تیروئید مبتلا گردند. باید بدانید که بدلیل فعالیتهای مرتبط با هورمونهای مترشحه از تیروئید، کم کاری تیروئید تعادل طبیعی واکنشهای شیمیایی بدنتان را مختل می کند . کم کاری تیروئید در مراحل اولیه اش به ندرت سبب ظهور علایم بیماری می شود ولی در اغلب مواقع، علت افزایش وزن و چاقی در کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند سبب ایجاد شماری از اختلالات در سلامتی گردد از جمله: درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” تاثیر هورمون های تیروئید بر چاقی ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کم کاری تیروئید و افزایش وزن مطالعه فرمایید.

منبع: پارسی طب. رژیم درمانی نوین. لقمه



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly, PDF & Email
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *