علائم گره های تیروئید

[sbu_post_image]

علائم و نشانه‌هایی هستند که اگر یک فرد که دارای ندول تیروئید است آنها را داشت، باید دقت بیشتری کرده و زودتر به پزشک مراجعه کند. گرفتگی و تغییر تون صدا یکی از این علائم هشدار دهنده گره های تیروئید است و احتمال گسترش ندول های تیروئیدی به اعصاب حنجره را مطرح می‌کند. سرفه و خلط خونی نیز می‌تواند نشانه درگیر شدن نای در اثر گسترش توده های تیروئیدی به نای و نایژه‌ها باشد.

درد هنگام بلع غذا یا گیر کردن غذا در گلو هم می‌تواند نشانه گسترش توده تیروئیدی به مری باشد.

گاهی نیز ندول تیروئید با علائم پرکاری تیروئید مثل تپش قلب، احساس گرمای شدید و لاغر شدن همراه است که در این مورد باید به گره‌های پر کار که یکی از دلایل پرکاری تیروئید هستند فکر کرد.‌ وقتی یک گره تیروئید را در گردنمان احساس کردیم باید به پزشک متخصص غدد مراجعه کنیم و پزشک با احتمالاتی که در نظر می‌گیرد، اقدامات تشخیصی را شروع می‌کند.

تشخیص گره های تیروئید

در ابتدا، اندازه‌گیری هورمون‌های تیروئیدی در خون به عنوان اقدام اولیه انجام می‌شود. اگر نشانگرهای هورمون‌ها نشانه‌ای از فعالیت بیش از حد را نشان دهند، اسکن تیروئید می‌تواند به عنوان ابزاری مفید برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار گیرد. متأسفانه، در سال‌های اخیر، استفاده زیاد از اسکن تیروئید بدون دلیل مستند منجر به افزایش غیرضروری آن شده است و گاهی اوقات مشاهده می‌شود که پیش از استفاده از روش‌های تشخیصی دیگر و هزینه‌بر کمتر، اسکن درخواست می‌شود.

دو روش تشخیصی که به صورت کلی هزینه‌بر و موثر برای گره‌های تیروئید هستند، شامل نمونه‌برداری سوزنی تیروئید و سونوگرافی تیروئید هستند که گاهاً به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند؛ به این معنا که همزمان با سونوگرافی، نمونه با سوزن گرفته می‌شود. در نهایت، پس از نمونه‌برداری از تیروئید، نمونه‌ها با دقت تحت میکروسکوپ بررسی می‌شوند و در صورت تشخیص سلول‌های بدخیم، ممکن است نیاز به برداشت تمام تیروئید باشد تا درمان موثری برای بیماری بدخیم تیروئید انجام شود. گاهی اوقات نمونه‌های گرفته‌شده حاوی سلول‌های کافی برای بررسی نمی‌باشند و لازم است نمونه‌برداری مجدد انجام شود. به طور کلی، باید توجه داشت که در اکثر موارد، گره‌های تیروئید نیاز به نمونه‌برداری دارند.

اگر یک ندول تیروئید منفرد دارید، آزمایش خون شما نشان خواهد داد که سطح هورمونهای T3، T4 و TSH در حد طبیعی است. با این حال، در برخی موارد مثل آدنوماب توکسیک یا آدنومای سمی، آزمایش خون نشان می‌دهد که تیروئید شما بیش از حد فعال است. متخصص غدد درون ریز بررسی دقیقی از گردن شما انجام می‌دهد، زیرا نیمی از افرادی که در ابتدا فکر می‌کردند تنها یک ندول تیروئید دارند، در واقع دارای چندین ندول می‌باشند. اگر چندین ندول دارید، می‌توانید مطمئن شوید که خطر جدی وجود ندارد، زیرا خطر بیشتر در مواردی است که تنها یک ندول وجود دارد.

در صورتی که علائم گره‌های تیروئید نشان دهنده وجود سرطان تیروئید باشد، اولین گام برای تشخیص صحیح و مناسب، دریافت سابقه پزشکی کامل از شما توسط متخصصان است. سابقه پزشکی شامل گفتگو با پزشکان متخصص است که در آن پزشک سؤالاتی درباره علائم، فاکتورهای ریسک، بیماری‌های قبلی و سوابق خانوادگی شما مطرح می‌کند. اگر فردی در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان تیروئید (به خصوص سرطان تیروئید مدولار) یا تومورهای غده فوق کلیوی داشته باشد، باید این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

برای آشنایی با ” درمان گره های تیروئید ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: آفتاب. آزمایشگاه تشخیص طبی ایران. تکناز