سیکل طبیعی عادت ماهیانه

[sbu_post_image]

خانم‌ها در حالت عادی می‌بایست حدود هر ۳۰ روز یکبار، سه تا هفت روز عادت‌ماهیانه شوند. بعد از گذشت چند سال از عادت‌ماهیانه، چرخه‌ای برای آنها ایجاد می‌شود؛ بعضی خانم‌ها حتی می‌توانند ساعتی که قرار است پریود شوند را پیش‌بینی کنند. سندرم پیش از قاعدگی (pms) اختلالی است که علائم فیزیکی و رفتاری بیمار با یک الگوی چرخه‌ای بروز می‌کند. این علائم ۱-۲ هفته قبل از قاعدگی ظاهر می‌شود و با شروع قاعدگی بهبود می‌یابد. ماهیت و شدت این علائم متفاوت است. اگر علائم شما آنقدر شدید است که فعالیت‌های روزانه را مختل می‌سازند، با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمان مشورت کنید.

میزان خونی که طی هر عادت‌ماهیانه از دست می‌رود، در خانم‌های مختلف متفاوت است. بعضی خانم‌ها از ابتدا پریودهای سنگین‌تری دارند (هر ماه تا ۱۲ قاشق چایخوری خون از دست می‌دهند) و بعضی پریودی واقعاً سبک دارند که اصلاً احساس نمی‌شود (فقط به کمی ۴ قاشق چایخوری خون از دست می‌دهند).

اگر مدتی است عادت‌ماهیانه شده‌اید، بدنتان وارد یک جریان ماهیانه می‌شود و به همین دلیل است که پریود نامنظم بعنوان نوعی خونریزی که در مقایسه با قاعدگی‌های قبلی شما غیرطبیعی باشد اطلاق می‌شود. می‌تواند شامل هر چیزی از دیر شدن عادت‌ماهیانه‌تان تا زود رسیدن آن، خونریزی بسیار کم تا خونریزی خیلی سنگین و قطع قاعدگی باشد. اگر معمولاً عوارض پیش از قاعدگی را تجربه نمی‌کنید، اگر دچار دل‌دردها، نفخ و سردردهای شدید شوید هم می‌تواند آن را نامنظم  شدن عادت‌ماهیانه بدانید.

علل پریود نامنظم

همه خانم‌ها هر از گاهی دچار عادت‌ماهیانه نامنظم می‌شوند و بااینکه در اکثر موارد این مشکل خطرناک نیست اما خیلی مهم است که علت آن را بفهمید. علت خونریزی بعد از پریود یا قبل از آن عدم تعادل در هورمون‌های جنسی است.

منبع: پارسی طب