سندرم پیش از قاعدگی

زنان و دختران روزهایی از ماه عصبی و بد اخلاق می‌شوند و در واقع آنقدر تحریک‌پذیر هستند که با کوچک‌ترین مساله‌ای بشدت واکنش نشان می‌دهند یا بقدری افسرده که بی‌دلیل در هر فرصتی، ‌های های گریه می‌کنند.
PMS یا سندرم پیش از قاعدگی در واقع مجموعه‌ای از علائم است و یک مشکل بسیار شایع زنان محسوب می‌شود. این علائم معمولا یک یا ۲ هفته قبل از قاعدگی تا چند روز پس از آن بروز می‌کند و گاه تمام زندگی فرد را مختل می‌کند. این سندرم بقدری شایع است که تقریبا هیچ زنی نیست که در طول عمر خود حداقل یک بار یکی از این علائم را تجربه نکرده باشد.
PMSمی‌تواند تمام سیستم‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد و علائم آن به قدری متنوع هستند که آن را بیماری هزار چهره می‌دانند و متخصصان نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۵۰ علامت را برای آن برشمرده‌اند. این علائم در هر فرد می‌تواند با الگوی خاصی بروز کند و وقتی این علائم به طور دوره‌ای تکرار شوند، تشخیص این سندرم مشخص می‌شود.

روش های بهبود سندرم پیش از قاعدگی

انجام تمرینات ورزشی منظم، نوشیدن مقدار کافی آب، تغذیه مناسب هر چند ساعت یکبار و اجتناب از مصرف الکل و کافئین می تواند کمک موثری در دمان سندرم پیش از قاعدگی باشد. برای رفع اختلالات خلقی نیز در بعضی از موارد ، استفاده از مکمل کلسیم می تواند موثر باشد.
مصرف بالای ویتامین D و کلسیم باعث عدم بروز علائم سندرم قبل از قاعدگی می شود. زنانی که در ۴ وعده غذای روزانه از شیر کم چربی، فرآورده های لبنی و آب پرتغال خالص تغذیه می کنند کمتر این علائم را تجربه خواهند کرد. کمبود کلسیم و ویتامین D باعث بروز سندرم PMS می شود. اغلب موارد، زنانی که علائم این سندرم را با شدت بیشتری تجربه می کنند، معتقدند که بعد از مصرف قرص های ضد بارداری تسکین می یابند. مصرف کم قرص های ضد افسردگی نیز می تواند جهت رفع کج خلقی موثر باشد.

منبع: پارسی طب ، آسیب شناسی اجتماعی

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.