سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی

[sbu_post_image]

حدود 50 تا 70 درصد از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاق هستند. مقاومت به انسولین، هیپرانسولینمی، دیابت نوع دو، اختلال چربی های خون و فشارخون بالا به همراه افزایش وزن، از نشانه های مهم سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند و تنها 5 تا 10 درصد کاهش وزن می تواند تأثیر چشمگیری بر کنترل علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد.

رژیم غذایی و سندرم تخمدان پلی کیستیک

مصرف بیش از حد منابع کربوهیدرات بدون کنترل و بدون احساس سیری کامل، یکی از شکایت‌های شایع زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. افزایش ناگهانی و شدید هورمون انسولین می‌تواند منجر به ذخیره چربی در سلول‌ها شود، بنابراین کنترل سطح انسولین می‌تواند به کاهش تدریجی وزن و بهبود نشانه‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمک کند. اما هرگز باید به فکر حذف کامل منابع غذایی کربوهیدراتی از برنامه غذایی خود باشید. بدن فرد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیاز به انرژی پایه دارد که باید از کربوهیدرات‌ها تأمین شود، اما نوع، مقدار و ترکیب کربوهیدرات مصرفی بسیار مهم است. استفاده از رژیم‌های پرپروتئین و کم کربوهیدرات برای مبتلایان به این سندرم توصیه نمی‌شود.

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باید رعایت کنند که حداقل 3 ساعت بین وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها را فاصله بگذارند و هرگز وعده شام را به طور کامل حذف نکنند. استفاده از سبزیجات غیرنشاسته به جای سبزیجات نشاسته‌ای و مصرف نان و ماکارونی حاوی سبوس در رژیم غذایی افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مفید است. همچنین، مصرف میوه‌های تازه یا یخ‌زده به جای آب‌میوه‌های صنعتی و مصرف غلات بدون شکر و حاوی فیبر بالا در وعده صبحانه نیز برای افراد مبتلا به این بیماری مفید است.

بهتر است افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک میزان مصرف وعده‌های اصلی غذا را کاهش داده و به جای آن از میان‌وعده‌هایی مانند سالاد سبزیجات با حبوبات، ماست کم‌چرب و گردو استفاده کنند. درج عبارت‌های “بدون قند” و “بدون چربی” بر روی محصولات غذایی دلیل مناسبی برای مصرف آنها نیست و همچنین نوع چربی و روغن مصرفی نیز در افراد مبتلا به این بیماری بسیار مهم است. مشاوره تغذیه با در نظر گرفتن الگو و عادات غذایی فردی می‌تواند به تنظیم برنامه متعادل و متنوع غذایی در این افراد و در نتیجه ارتقاء کیفیت زندگی آنان کمک کند.

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از عوامل اصلی ناباروری زنان است و در 6 تا 10 درصد از زنان و دختران در دوران بارداری رخ می‌دهد. این سندرم ممکن است از زمان بلوغ شروع شود، اما عمدتاً در دوران جوانی دیده می‌شود و علت دقیق آن مشخص نیست و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. با این حال، با تغییر در شیوه زندگی، به ویژه کنترل تغذیه و استفاده از برخی درمان‌های دارویی، می‌توان عوارض کیست‌های تخمدان را کنترل کرد.

عوارض دیگر سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شامل افزایش خطر دچار شدن زنان به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلب و عروق و فشار خون بالا و آمنوره می‌شود.

در زنانی که این سندرم را دارند، فولیکول‌های نارس به هم می‌پیوندند و کیست‌های بزرگ‌تر یا توده‌هایی از کیست تشکیل می‌دهند. این موجودات تخمک‌ها را آزاد نمی‌کنند که ممکن است منجر به نامنظمی‌های قاعدگی مانند آمنوره یا الیگومنوره شود. این زنان به دلیل این مشکلات اغلب باردار نمی‌شوند. زنان چاق نیز بیشتر احتمال دارند به این سندرم مبتلا شوند. اگرچه بارداری برای زنان با این سندرم و چاقی دشوار است، اما برخی از آن‌ها به طور طبیعی یا با کمک درمان‌های پیشرفته می‌توانند باردار شوند. با این حال، احتمال سقط جنین در این زنان بیشتر است.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” نازایی و سندرم تخمدان پلی کیستیک ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی مطالعه فرمایید.

منبع: پزشکان بدون مرز. مهرخانه

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره