سرطان غده تیروئید

[sbu_post_image]

برخی بیماری های تیروئید که نیاز به عمل جراحی دارد، ممکن است همراه با کم کاری باشد. به گفته متخصصان اختلالات تیروئید، دلیل جراحی در این موارد، بیماری اصلی تیروئید است و نه کم کاری آن، اما درمان پرکاری تیروئید مصرف دارو است، ولی در موارد خاص و به تشخیص پزشک متخصص بیماری های غده تیروئید که تخصص غدد و متابولیسم دارد؛ جراحی باید صورت بگیرد.

نشانه های سرطان غده تیروئید

اولین علامت ندول سرطانی تیروئید، بزرگ شدن بخشی از غده تیروئید است که بسادگی مشاهده نمی شود. به همین دلیل ندول (توده کوچک و گرد) سرطانی تیروئید تا وقتی بزرگ نشود، علامتی ایجاد نمی کند و در بیشتر موارد به طور اتفاقی کشف می شود، ولی با افزایش اندازه به تدریج علائم فشار روی عناصر حیاتی مجاور نظیر حنجره، راه تنفس، مسیر بلع و رگ های بزرگ گردن ایجاد می شود که می تواند باعث تغییر صدا، تنگی نفس، ایجاد مانع در راه عبور غذا و تورم سر و صورت در اثر فشار روی رگ های گردن شود.

آسیب تارهای صوتی همیشه اتفاق نمی افتد اما افراد بسیاری نسبت به آسیب های ناشی از جراحی تیروئید به تارهای صوتی نگرانند. جراحی تیروئید غالبا عارضه درازمدتی بر جا نمی گذارد، اما اگر تمام تیروئید برداشته شود بیمار باید تا پایان عمر هورمون تیروئید مصرف کند. با این حال ممکن است عوارض ناخواسته ای در حین جراحی پیش آید که تقریبا همیشه خارج از اراده جراح رخ می دهد، چراکه هیچ جراحی به طور عمدی آسیبی به بیمار وارد نمی کند. مهم ترین آسیب، صدمه به عصب تار صوتی و نیاز به مصرف دائم کلسیم است.

البته آسیب به عصب تار صوتی در هر عمل جراحی تیروئید ممکن است اتفاق بیفتد. با این حال مهارت و تجربه جراح، نقش مهمی در پیشگیری از آسیب به عصب تار صوتی دارد. البته در مواردی که تیروئید بسیار بزرگ باشد، دچار سرطان پیشرفته باشد، قبلا عمل شده یا بیمار دچار عود سرطان تیروئید باشد، احتمال آسیب دیدن عصب تار صوتی بیشتر می شود.

پیشگیری از بدخیم شدن تیروئید

در موارد مشخصی امکان پیشگیری از بزرگ شدن غده تیروئید وجود دارد. کمبود ید در رژیم غذایی به بزرگ شدن یکپارچه غده تیروئید منجر می شود. به این ترتیب مصرف نمک یددار مانع بزرگی غده تیروئید به دلیل کمبود ید می شود. از سوی دیگر تابش اشعه رادیواکتیو به ناحیه گردن می تواند به سرطان غده تیروئید منجر شود که معمولا به صورت ندول بروز می کند، ولی قرار گرفتن در معرض تابش اشعه رادیواکتیو نیز در شرایط استثنایی رخ می دهد.

منبع: تبیان

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره