رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد

[sbu_post_image]

در کنار ورزش، تغذیه مناسب در افزایش قد نیز مؤثر است. یک رژیم غذایی مناسب برای افزایش قد باید هر ۶ گروه غذایی (میوه جات، سبزیجات، پروتئین‌ها، حبوبات، چربی‌ها و غلات) را شامل شود. ویتامین آ، پروتئین و روی بیشترین تأثیر را در افزایش هورمون رشد قد دارند.

تاثیر جوانه ها در افزایش قد

چارچوب کلی ترکیب‌های غذایی و میزان پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و موادمعدنی در دانه‌ها و جوانه‌ها تفاوت زیادی ندارد. با این حال، برخی از آنها حاوی ترکیب‌های خاصی هستند که تأثیرات مختلفی دارند. به عنوان مثال، برخی از جوانه‌ها ترکیب‌هایی دارند که اشتها را افزایش می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اشتها را کاهش دهند. همچنین، برخی از آنها حاوی ویتامین K و… هستند و تأثیرات مثبتی بر روی شدت درد قاعدگی دارند.

اگرچه نمی‌توان گفت کدام جوانه برای کدام فرد یا بیماری مناسب است، اما تحقیقات نشان داده‌اند که برای خانم‌های باردار، جوانه‌های نخود و لوبیا به عنوان بهترین انتخاب هستند. این جوانه‌ها حاوی مقادیر زیادی از ماده‌ای به نام سلنوسیستئین هستند که در فرایند افزایش قد جنین تأثیر مثبتی دارد. مادرانی که در طول بارداری از این جوانه‌ها استفاده می‌کنند، قد جنین بلندتری نسبت به مادرانی که از جوانه‌های دیگر استفاده نکرده‌اند، خواهند داشت. به طور کلی، مصرف جوانه‌ها باعث افزایش سطح سلنیوم در بدن می‌شود و منجر به افزایش قد کودکان می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود که مادران به فرزندانشان انواع جوانه‌ها را مصرف کنند تا قدشان بلندتر شود.

مواد موجود در جوانه‌ها، جذب کاملی دارند و میزان جذب آنها تابع شرایطی مانند حرارت، دما یا pH نیست. نیازی نیست کار خاصی انجام دهیم مانند مصرف آن با آبلیمو، ماست یا روغن تا جذب مواد مغذی‌شان بیشتر شود. مصرف جوانه حبوبات و غلات، محدودیت و ممنوعیتی ندارد و می‌توان همه آنها را مصرف کرد. البته استثناهایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال برای فردی که مصرف باقلا برایش ممنوع است و فاویسم دارد، مصرف جوانه آن نیز توصیه نمی‌شود.

مادامی که دانه خشک است، حداقل امکان فساد قارچی و کپکی را دارد. اما وقتی جوانه می‌زند، چون میزان آب آن فراوان است، عمری بین ۲ تا ۶ روز در یخچال دارد. توصیه می‌شود برای پیشگیری از لزج و بدبو شدن جوانه، آنها را در یخچال نگهداری و فوراً مصرف کنید. وقتی جوانه تغییر رنگ می‌دهد و لزج می‌شود، بو و طعم آن تغییر پیدا می‌کند و این نشانه‌هایی از فساد هستند.

اگر خودتان در منزل آنها را تهیه کرده‌اید و دانه‌ها را قبل از جوانه زدن شسته‌اید و در شرایط مناسب نگهداری کرده‌اید، نیاز به شستن نیست. اما جوانه‌های آماده بهتر است شسته و در سبدی آبشان گرفته شود و بعد مصرف شوند.

برای رشد و افزایش قد طبیعی، اهمیت دارد که یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی منظم داشته باشید. برای افزایش قد و ایجاد شرایطی که بدن شما بتواند به حداکثر اندازه رشد کند، نیاز به مواد غذایی حاوی ترکیبات مغذی برای تقویت سلول‌ها و استخوان‌ها دارید. بسیاری از مواد غذایی، به ویژه سبزیجات، می‌توانند به افزایش قد کمک کنند و بهترین تاثیر را در صورت مصرف به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند.

برای رشد طبیعی، رژیم غذایی شما باید حاوی مقدار کافی کالری، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی باشد. با این حال، مهم است که توقعات شما از رشد واقع‌بینانه باشد. ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی، افرادی که از والدین کوتاه قد به دنیا آمده‌اند، کمترین افزایش قد را نسبت به دیگران داشته باشند. همچنین، ممکن است نیاز به صبر و شکیبایی داشته باشید زیرا رشد ناگهانی شما ممکن است به دلیل دیررسیدن به فرآیند بلوغ باشد.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” روش های افزایش قد ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشد و افزایش قد مطالعه فرمایید.

منبع: فرزند ما. تک اندام. تاپ ناز

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره