رژیم غذایی دیابت نوع 2

[sbu_post_image]

از جمله روش‌های درمانی برای کنترل دیابت نوع 2، تنظیم رژیم غذایی، برنامه ورزشی منظم، استفاده از داروهای خوراکی و در صورت لزوم استفاده از انسولین است. افزایش گلوکز خون و ایجاد علایم آن در دیابت نوع 2 به‌طور آهسته ای رخ می‌دهد، بنابراین ممکن است سال‌ها طول بکشد تا دیابت نوع 2 تشخیص داده شود و تقریباً 75 درصد بیماران به صورت تصادفی در زمان آزمایش خون یا معاینه چشم یا انجام معاینات سالیانه تشخیص داده می‌شوند.

درمان دیابت نوع 2 با رژیم غذایی (MNT)

درمان دیابت نوع 2 در بزرگسالان می‌تواند از طریق رژیم غذایی و ورزش منظم کنترل شود. ترکیبات اصلی رژیم غذایی باید شامل 50 درصد کالری از کربوهیدرات، 20 درصد کالری از پروتئین و 30 درصد کالری از چربی باشد و مصرف فیبر به مقدار زیاد توصیه می‌شود. اندازه‌گیری قند خون توسط بیمار می‌تواند به او کمک کند تا اثرات رژیم غذایی و فعالیت روزانه بر روی قند خون خود را درک کند.

برای شروع درمان دیابت نوع 2 و دستیابی به موفقیت در آن، باید با صبر و حوصله قدم به قدم برنامه‌ریزی کرد و اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت را برای رسیدن به درمان مطلوب تعیین کرد.

اهداف رژیم غذایی دیابت نوع 2

اهداف کوتاه مدت باید در عرض 2 هفته قابل دسترسی باشد به عنوان مثال بیمار صبحانه رژیمی را میل کند و هفته ای 2 مرتبه به مدت 15 دقیقه پیاده روی نماید قند خون ناشتا و بعد از غذا را سه بار در هفته کنترل کند و اطلاعات مربوطه را ثبت نموده و در موقع ویزیت بعدی پزشک ارائه نماید.

اهداف میان مدت کنترل دیابت نوع 2 شامل:

الف) تغییر در میزان قند خون و HbA1c می باشد کاهش ماهانه 0.5 تا 1 درصد HbA1c و کاهش 30 mg/dl در میزان قند خون با گلوکومتر هر ماه به عنوان راهنما در نظر گرفته می شود تا قند خون به حد هدف مورد نظر برسد.

ب) تغییر در میزان ورزش و فعالیت بدنی مهم است. بیمار باید به تدریج فعالیت بدنی خود را زیاد کرده و به میزان مورد نظر یعنی 4 بار در هفته و هر بار 30 دقیقه ورزش برسد.

ج) تغییر در عادات غذایی نیز از اهداف مهم در تعیین رژیم غذایی دیابت نوع 2 است. بیمار باید وعده های اصلی غذا و میان وعده ها را مرتب و با برنامه استفاده کند و میزان کالری دریافتی از حد تعیین شده تجاوز نکند.

د) کاهش وزن و تنظیم وزن در حد مطلوب یک پیامد خوب در کنترل قند خون با رژیم غذایی دیابت نوع 2 است در صورتی که بیمار اضافه وزن پیدا کند، تغییر در برنامه غذایی و ورزش ضروری است.

اهداف دراز مدت کنترل دیابت شامل رسیدن به رژیم غذایی دیابت نوع 2، کنترل وزن، ورزش و فعالیت بدنی منظم و ثابت، تنظیم مناسب مقدار داروهای مصرفی، کاستن از عوارض دیابت یا حداقل به تاخیر انداختن برخی عوارض اجتناب ناپذیر است.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” نشانه های دیابت نوع 2 ” و ” کنترل دیابت نوع 2 ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دیابت نوع 2 مطالعه فرمایید.

منبع: کتاب راهنمای دیابت

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره