روش های پیش بینی قد نهایی

[sbu_post_image]

قد کودک در سن 2 سالگی تقریبا به اندازه نصف قد دوره بلوغ وی است، بنابراین اگر می‌خواهید قد نهایی تقریبی فرزند خود را بدانید، کافی است قد وی را در روز تولد 2 سالگی‌اش اندازه گرفته و آن را دو برابر کنید.

از سایر روش‌های پیش‌بینی قد می‌توان از جداول رشد کودک، قد والدین و خواندن سن استخوانی نام برد. برای سن استخوانی در کودکان معمولا از عکس ساده دست که با اشعهX گرفته می‌شود برای تخمین سن استخوانی و امکان رشد بیشتر استفاده می‌شود.

فرمول پیش بینی قد نهایی

یکی از فرمول‌های متداول برای تعیین قد نهایی فرمولی است که با توجه به قد والدین و جنس می‌تواند قد نهایی را با خطای 57 سانتی‌متر پیش‌بینی کند.

برای محاسبه قد نهایی با استفاده از این فرمول در مردها باید مجموع قد پدر و مادر به سانتی‌متر را با عدد 13 جمع و حاصل را بر عدد 2 تقسیم کنید. عدد به دست آمده قد نهایی به سانتی‌متر خواهد بود.

در خانم‌ها برای پیش‌بینی قد نهایی باید قد پدر و مادر را با هم جمع و از عدد 13 کم کنید و عدد حاصل را بر 2 تقسیم کنید، عددی که به دست می‌آید قد نهایی فرد بر حسب سانتی‌متر است.

طول کودک هنگام تولد، معیار مناسبی برای پیش‌بینی قد نیست. همچنین دلیلی ندارد کسی که طول کف پایش بیشتر است، در آینده بلندقدتر باشد.

منبع: مهرزاد

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره