روش های درمان هیرسوتیسم و پرمویی

[sbu_post_image]

درمان پرمویی بستگی به علت زمینه اي دارد. بایستی به بیمار اطمینان داد که حالت زنانگی خود را از دست نداده است. روشهاي درمانی توام زیبایی و هورمونی باعث کنترل پرمویی در اغلب بیماران میشود.

درمان زیبایی هیرسوتیسم و پرمویی

تراشیدن یا برداشتن مو به شیوه شیمیایی: بی رنگ کردن، تراشیدن مو و استفاده از مواد موبر در بسیاري از بیمارن مؤثر است، ولی اغلب تحریک پوستی ایجاد کرده و براي پرمویی شدید مناسب نیستند.
استفاده از کرمهایی مانند وانیکا و روشهایی نظیر لیزر موهای زائد و الکترولیز در حال حاضر در دست بررسی میباشند.

درمان هورمونی هیرسوتیسم و پرمویی

روشهاي درمانی هورمونی با مکانیسم کاهش تولید یا اثر آندروژن در کنترل پرمویی مؤثر هستند ولی به علت طولانی بودن دوره رشد مو،- ماکزیمم اثرات این دارو6تا12ماه بعد از درمان ظاهر میشود.

  • درمان هورمونی هیرسوتیسم با داروهای ضد حاملگی خوراکی

این ترکیبات باعث کاهش تستوسترون پلاسما خصوصاً تستوسترون آزاد از طریق مهار ترشح LHو افزایش سطح SHBGمی شونداین دسته داروها در زنان جوان مبتلا به پرمویی که خواهان باردار شدن نیستند انتخاب اول است و نیز به منظم شدن سیکل قاعدگی در ز نا نی که قاعدگی نامنظم یا قطع قاعدگی دارند کمک میکنند. از این ترکیبات در زنانی که سابقه میگرن، بیماریهاي ترومبوآمبولیک، سرطان رحم یا پستا ن دارند نباید استفاده کرد. مصرف داروهاي ضد حاملگی خوراکی باعث کنترل پرمویی با علل مختلف در بیش از50درصد بیماران میشود ولی معمولااستفاده از روشهاي زیبایی هم لازم است.

برخی داروها، مثل استروئیدها و داروهای کنترل فشار خون، نیز ممکن است باعث افزایش هورمون تستوسترون شود . غیر از پرموئی، معمولاً علائم دیگری نیز برای عدم تعادل هورمونی دیده می‌شود. فقدان قاعدگی، بزرگ شدن ماهیچه‌ها بدون تغییر در ورزش، و کلفت شدن صدا همه علائمی هستند که به شما می‌گویند نزد پزشک بروید.

  • درمان هورمونی هیرسوتیسم با ضد آندروژنها

این دسته از داروها باعث کاهش تولید آندروژن یا مهار اثر آندروژن در فولیکولهاي مو میشوند و در درمان افزایش آندروژن خون با علل متفاوت ونیز در درمان پرمویی بدون علت مؤثر هستند. در زنانی که از نظر جنسی فعال هستند و از ضد آندروژنها استفاده میکنند، مصرف هم زمان داروهاي ضدبارداري حاوي استروژن و پروژسترو ن در حال حاضر در کشور ما متداولترین درمان استفاده از داروهاي ضد حاملگی خوراکی یا سیپروترون کامپاند،همراه با اسپیرونولاکتون در اغلب بیماران میباشد.

درمان پرمویی با گلوکوکورتیکوئیدها(کورتون ها)

دگزامتازون یا پردنیزون در موقع خواب باعث بهبود پرمویی در بیماران دچار نوع غیر کلاسیک هیپرپلازي مادرزادي آدرنال میشود، ولی اثرات آن در سایر علل پرمویی روشن نیست و میتواند با مختصر افزایش دوز باعث ایجاد عوارض جانبی جدي شود.

آگونیستهاي هورمونهاي آزاد کننده گونادوتروپین

این داروها باعث کاهش تولید آندروژنها از تخمدان میشوند و مکانیسم اثر آن مهار ترشحLH و FSHاست و در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که تولید آندروژن زیادي دارند مؤثر است و از این ترکیبات میتوان به جاي داروهاي ضد بارداري خوراکی استفاده کر د ولی لازم است براي جلوگیري ازکمبود استروژن و پوکی استخوان همراه با ترکیبات استروژن و پروژسترون مصرف شوند و مهمترین مسئله در مصرف این ترکیبات گران بودن آن است.

حساس کننده به انسولین

مصرف متفورمین و رزیگلیتازون در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلیکیستیک باعث کاهش مقاومت به انسولین و کاهش میزان آندروژن شده و ممکن است در کاهش شدت پرمویی مؤثر باشند.

سیبوترامین

کاهش وزن با مصرف داروهاي ضد اشتها ممکن است باعث کاهش شدت پرمویی و سطح آندروژن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شود.

ترجمه و تلخیص دکتر دهقان منشادی فوق تخصص غدد درون ریز – برگرفته از کتاب مرجع طب غدد ویلیامز

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره