روش های درمان زخم پای دیابتی

[sbu_post_image]

درمان دارویی زخم پای دیابتی با آنتی بیوتیک ها

اگر پزشک متوجه ی زخم یا جراحت عفونی بروی پای بیمار مبتلا به دیابت شود یا اگر احتمال عفونی شدن زخم زیاد باشد برای مثال محل گاز گرفتگی گربه، آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت یا جلوگیری از ایجاد عفونت تجویز خواهد نمود. مصرف کل دوره ی آنتی بیوتیک بسیار مهم است معمولاً بیمار باید آثار بهبود زخم پای دیابتی را درطی 2 تا 3 روز از مصرف آنتی بیوتیک مشاهده کند.

• در مورد عفونت های خطرناک باید بیمار در بیمارستان بستری شده و آنتی بیوتیک را از طریق داخل رگی دریافت کند (IV) .
  • درمورد عفونت هایی که خطر کمتری دارند مصرف کپسول بصورت درمان سرپایی معمولاً موثر است. پزشک معالج ممکن است یک دوز تک از آنتی بیوتیک را بصورت تزریقی یا بصورت IV در بخش اورژانس قبل از شروع قرص تجویز نماید.

ارجاع افراد دیابتی به مراکز مراقبت از زخم پای دیابتی

بسیاری از بیمارستانهای بزرگ درحال حاضر دارای مراکز تخصصی مراقبت از زخم دیابت  و درمان زخم های اندامهای انتهایی افراد دیابتی هستند.

در این مراکز فوق تخصصی پزشکان ، پرستاران و درمانگران با بیمار برای اجرای طرحهای درمان زخم ها همکاری میکنند. طرح های درمانی شامل جراحی دبریمان زخم، بهبود وضعیت گردش خون از طریق جراحی یا درمانهای دیگر، پوششهای اختصاصی و پانسمان های ویژه و آنتی بیوتیک تراپی می باشد . طرح درمان پای دیابتی می تواند ترکیبی از تمام موارد بالا باشد.

ارجاع افراد دیابتی به پدیاتریست یا جراح ارتوپد

چنانچه بیمار به مشکلات مرتبط با استخوان، ناخن های پا ، میخچه یا پینه، انگشتان چکشی، پینه استخوانی، کف پای صاف، خار پاشنه ی پا ، آرتریت یا مشکلاتی در رابطه با یافتن کفش مناسب مواجه باشد، پزشک ممکن است بیمار را به یک متخصص پدیاتریست یا جراح ارتوپد ارجاع دهد.

این متخصصین می توانند کفش و کفی های مناسب کفش برای افراد دارای مشکلات پا را سفارش دهند، همچنین میتوانند بروش های مناسب پینه ی پا را برطرف نمایند .همچنین بروش جراحی می توانند مشکلات استخوانی را برطرف کنند. همچنین با معرفی منابع عالی می توانند مراقبت های روتین پا برای جلوگیری از زخم پای دیابتی ها را به افراد دیابتی آموزش دهند.

مراقبت از پای دیابتی در خانه

پزشک معالج ممکن است یک پرستار برای کمک به بهبود زخم و پانسمان آن در خانه به شما معرفی کند، پرستار می تواند با مراقبت صحیح از زخم و پانسمان صحیح، مراقبت از مقدار قندخون ومراقبت از مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای بیمار در کاهش مدت زمان بهبود زخم موثر باشد.

نوروپاتی محیطی، که نتیجه‌ی  صدمه به اعصاب محیطی است، اغلب باعث ضعف، درد و گزگز دست ‌و پا می‌شود.  این بیماری همچنین مناطق دیگر از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.  نوروپاتی محیطی از صدمات ناشی از ضربه، عفونت، مشکلات متابولیکی، علل ارثی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی ایجاد می‌شود. یکی از شایع‌ترین علل، ابتلا به دیابت است.

منبع: موسسه خیریه دیابت