روش های باروری

[sbu_post_image]

وقتی یک زوج برای درمان ناباروری به کلینیک های باروری و درمان ناباروری مراجعه می کنند از آنها شرح حال گرفته می شود.در نازایی در زنان از خانم پرسیده می شود که دوره ماهانه منظم دارد؟ آیا پرمویی بدن دارد یا از سینه شیر خارج می شود؟ در این موارد مشکل در هورمون های زنانه است و متخصصان زنان و زایمان به آن رسیدگی می کنند.

در مورد مردان هم شرح حال گرفته می شود که مشخص شود آیا قدرت جنسی مرد طبیعی است یا نه، می گویند از هر دو مرد یکی در طول دوره زندگی خود یک مشکل پیدا می کند، مثلا زودانزالی در صورتی که فرد نتواند ارتباط جنسی کامل برقرار کند، یا عدم انزال یا برگشت انزال به داخل بدن، عدم توانایی در ارکشن و …جدا از اینها اختلالات عروقی و عصبی هم می توانند باعث ناباروری شود. در مورد اطفال باید به والدین هشدار بدهیم که پسربچه ها را امتحان کنند ببینند بیضه ها در داخل کیسه هست یا نه و اگر بیضه نهفته در شکم باشد می تواند بعدا باعث ناباروری شود.سرطان های بیضه که معمولا در افراد بین ۱۵ تا ۳۵ سال رخ می دهد هم می تواند باعث ناباروری شود.

باروری بر اساس تعریف معمول یعنی اینکه نطفه مرد به نطفه زن برسد و جنین تشکیل شود. اما در هر باری که نزدیکی صورت می گیرد باروری صورت نمی گیرد. این یک شانس است.

روش های کمکی باروری

آمار نشان می دهد که ۵۱درصد زوج های سالم اگر یک روز در میان رابطه داشته باشند و پیشگیری نکنند باروری در آنها اتفاق می افتد. آمار نشانگر این است که ۶۰درصد زوج های سالم در شش ماه اول و ۹۰درصد آنها در یک سال اول باروری را تجربه می کنند و این یعنی ۱۰درصد زوج های کاملا سالم هم در سال دومی که قصد می کنند تا صاحب فرزند شوند این اتفاق را تجربه می کنند. اگر زوجی یک سال پیشگیری نکند و صاحب بچه نشود باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در مورد افرادی که با ناباروری مراجعه می کنند آزمایش شمارش اسپرم انجام می شود که نمونه گیری باید دقیق باشد و در دو نوبت مختلف انجام شود .بهتر است افرادی که تازه نزدیکی کرده اند یا افرادی که مدت هاست نزدیکی نداشته اند آزمایش را آن موقع انجام ندهند.در مورد افرادی که نطفه دارند این امید وجود دارد که شانس باروری باشد اما در کسی که اصلا اسپرم نداشته باشد شانس باروری طبیعی وجود ندارد و باید از راه های دیگر باروری استفاده کرد. البته ممکن است فرد در مایع آمیزشی خود اسپرم نداشته باشد اما در بیضه خود اسپرم داشته باشد که این افراد هم شانس باروری طبیعی دارند.

داروهای باروری معمولاً برای خانم‌های مبتلا به اختلالات تخمک‌گذاری تجویز می‌شود. این داروها که اغلب داروهای محرک نامیده می‌شوند، موجب تخمک‌گذاری می‌شوند یا آن را تنظیم می‌کنند. دیگر انواع داروهای باروری در لانه‌گزینی جنین مؤثرند.

برای آشنایی با درمان ناباروری (کلیک کنید)

مشاهده فیلم آموزشی افزایش میل جنسی (کلیک کنید)

منبع: آفتاب. جام جم سرا

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره