رشد سینه ها در دختران: علت و درمان عدم رشد سينه

رشد سینه ها در دختران

ناهنجاری‌های پستان معمولاً زمانی رخ می‌دهند که پستان‌های یک دختر به طور طبیعی رشد نمی‌کنند یا وقتی مشکلات سلامتی دیگری در این منطقه ایجاد می‌شود.

این ناهنجاری‌ها ممکن است از زمان تولد (مادرزادی) و یا در دوران بلوغ و آغاز رشد سینه‌ها در دختران (معمولاً بین ۸ تا ۱۳ سالگی) رخ دهند. اگرچه نگرانی درباره رشد طبیعی پستان‌ها معمولی است، اما لازم است توجه داشت که اندازه و شکل پستان‌ها در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، بعضی از دختران ممکن است پس از بلوغ متوجه شوند که پستان‌هایشان به طور قابل توجهی رشد نکرده و نوک سینه‌ها بدون هیچ تغییر قابل توجهی در بافت‌های غدد پستان، صاف روی قفسه سینه قرار دارد. این وضعیت به ماکروماستی معروف است و ممکن است برای افراد مبتلا، منجر به مشکلات روانی و جسمی شود.

زمان رشد سینه دختران


زمان رشد سینه دختران

یک نوزاد تازه متولد شده، دارای نوک سینه، هاله سینه و بافت اولیه سینه است. اما بیشتر رشد پستان در دو دوره متفاوت زندگی یک زن رخ می‌دهد: ابتدا در دوران بلوغ و سپس در دوران بارداری. رشد پستان‌ها بخش مهمی از بلوغ در زنان است. جالب است که انسان‌ها تنها پستاندارانی هستند که پستان‌های آنها قبل از اینکه لازم باشد وظیفه بیولوژیک خود یعنی شیردهی را انجام دهند، رشد می‌کنند.

اولین مرحله رشد پستان‌ها در هفته ششم رشد جنین و با ضخیم شدن خط پستانی یا خط شیر آغاز می‌شود. پس از ۶ ماه رشد، این خط پستانی تا کشاله ران امتداد پیدا می‌کند اما پس از آن برگشت می‌کند. با  تبدیل شدن هر ستون سلولی به یک غده عرق مجزا، توده ستون‌های سلولی از هر جوانه پستان تشکیل می‌شوند. هر یک از این از توده‌های سلولی، مجرای جداگانه خود را دارند که به نوک پستان منتهی می‌شود. در ماه‌های پایانی رشد جنینی، این ستون‌ها توخالی شده و هنگام متولد شدن یک نوزاد مونث ، نوک پستان و سیستم مجاری شیری اولیه تشکیل شده است.

همان طور که یک دختر به سن بلوغ نزدیک می‌شود، اولین علائم خارجی آن، یعنی رشد بیرونی پستان‌ها آغاز می‌شود. هنگامی که تخمدان‌ها ترشح استروژن را آغاز می‌کنند، چربی شروع به جمع شدن در بافت همبند می‌کند و باعث بزرگ شدن پستان‌ها می‌شود و سیستم مجاری شروع به رشد می‌کنند. رشد پستان‌ها به طور طبیعی یک یا دو سال قبل از شروع عادت ماهیانه آغاز می‌شود. معمولاً این نشانه‌ها با ظهور موهای زائد و موهای زیر بغل همراه هستند.

پس از شروع تخمک گذاری و عادت ماهیانه، بلوغ سینه‌ها با تشکیل غدد ترشحی در انتهای مجاری شیری آغاز می‌شود. سیستم سینه و مجاری آن به رشد خود ادامه می‌دهند و با رشد بسیاری از غده‌ها و لوب‌ها بالغ می‌شوند. میزان رشد سینه‌ها به میزان قابل توجهی در هر کدام از زنان جوان متفاوت است. رشد پستان در پنج مرحله اتفاق می‌افتد:

  • مرحله اول : در دوره قبل از بلوغ انسان، سینه‌ها صاف هستند و فقط نوک پستان از سطح پوست بالاتر است.
  • مرحله دوم : جوانه‌های پستان ظاهر می‌شوند. پستان و نوک پستان بالا می‌آید. بافت چربی شروع به شکل گیری می‌کند و هاله پستان (ناحیه تیره پوست که نوک پستان را احاطه می‌کند) بزرگتر می‌شود.
  • مرحله سوم: پستان‌ها با وجود بافت غدد شیری پستانی، نسبتا بزرگتر هستند. این افزایش سایز در ابتدا به شکل مخروطی و پس از آن به شکل گردتری اتفاق می‌افتد. هاله پستان شروع به تیره‌تر شدن می‌کند.
  • مرحله چهارم: نوک سینه و هاله پستان بزرگ‌تر شده و یک برآمدگی بالاتر از سایر نقاط پستان را تشکیل می‌دهد. معمولاً عادت ماهیانه طی دو سال پس از رسیدن به این مرحله شروع می‌شود و برخی از دختران در هنگام شروع عادت ماهیانه، به کلی این مرحله را رد کرده‌اند.
  • مرحله پنجم: پستان بالغ گرد است و فقط نوک پستان بزرگ شده است.

تمام این فرایند از مرحله جوانه زدن پستان تا مرحله پنجم، حدود ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد. اما در برخی از دختران نزدیک به ۱۰ سال به طول می‌انجامد و پس از این پنج مرحله، پستان هنوز بالغ یا کاملا رشد کرده به شمار نمی‌آید. تنها حاملگی است که باعث رشد کامل پستان می‌شود.

زنان هر ماه نوسانات هورمونی را تجربه می‌کنند که باعث ایجاد چرخه طبیعی قاعدگی می‌شود. استروژن که در نیمه اول چرخه قاعدگی توسط تخمدان‌ها تولید می‌شود، باعث تحریک رشد مجاری شیری در سینه‌ها می‌شود. افزایش روز افزون استروژن منجر به تخمک گذاری در نیمه این چرخه می‌شود و سپس در نیمه دوم چرخه قاعدگی، هورمون پروژسترون چرخه را به دست گرفته و باعث تحریک تشکیل غدد شیری می‌شود. اعتقاد بر این است که این هورمون‌ها مسئول تغییرات چرخه‌ای مانند تورم، درد و حساسیت سینه‌ها هستند که بسیاری از خانم‌ها درست قبل از قاعدگی آن را تجربه می‌کنند. بسیاری از خانم‌ها نیز تغییراتی در حجم سینه‌ها را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود سینه‌ها به طور ویژه‌ای برجسته به نظر برسند.

این اتفاق نیز مربوط به بزرگ شدن غدد موجود در پستان‌ها، به منظور آمادگی برای بارداری احتمالی است. اگر حاملگی در این مدت اتفاق نیفتد، سینه‌ها به اندازه طبیعی خود باز می‌گردند.

 درباره پستان‌های رشد نکرده


داشتن سینه‌های کوچک یا نامتقارن، در واقع بسیار شایع است. در حقیقت به طور متوسط در بسیاری از زنان، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تفاوت اندازه سینه وجود دارد.

با این حال این خصوصیات برای برخی از افراد اغراق‌آمیز هستند. این وضعیت که هیپوپلازی پستان یا ماکروماستی نامیده می‌شود، با عدم رشد بافت طبیعی پستان پس از بلوغ مشخص می‌گردد.

دو نوع اصلی ماکروماستی وجود دارد:

  • یک طرفه : این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که یک طرف قفسه سینه، دارای بافت پستان باشد و طرف دیگر کمی بافت پستان داشته باشد یا هیچ بافت پستانی نداشته باشد.
  • دوطرفه: این وضعیت نوعی از ماکروماستی است که با عدم وجود بافت طبیعی پستان در هر دو طرف قفسه سینه مشخص می‌شود.

اگر ماکروماستی وجود داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که سینه‌ها حداقل تا حدودی نامتقارن باشند. در حقیقت در یک پژوهش که روی ۱۱۱ زن مبتلا به ماکروماستی انجام شد، ۹۵ درصد از آنان دچار عدم تقارن پستان بودند.

علت کوچک بودن سینه دختران


موارد مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث عدم رشد سینه‌های دختران شود. این موارد می‌تواند شامل عوامل زیر باشد:

1. عوامل ژنتیکی: برخی موارد مادرزادی وجود دارند که ممکن است از زمان تولد مشاهده شوند. این موارد شامل گستره وسیعی از ناهنجاری‌های سینه‌ای می‌شوند. یکی از موارد شایع، سندروم لهستان است که در آن بخش‌هایی از دیواره سینه از بین می‌رود. این وضعیت ممکن است از دوران نوزادی مشاهده شود.

2. سبک زندگی: زنانی که از قبل سینه‌های نامتقارن داشته‌اند، ممکن است متوجه شوند که وضعیت آن‌ها پس از بارداری و شیردهی بدتر می‌شود. تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌تواند باعث تغییر شکل و اندازه سینه‌ها شود؛ زیرا آنها به طور مداوم متورم و کوچک می‌شوند و این امر به صورت بالقوه خط شیر سینه را تغییر می‌دهد.

3. تراز بدن: تراز بدن شما ممکن است نقش مهمی در عدم تقارن پستان‌ها ایفا کند. وقتی بدن در تراز مناسب قرار می‌گیرد، ماهیچه‌ها و ذخایر چربی به طور مساوی و طبیعی توزیع می‌شوند. برخی رفتارهای خاص یا رویدادها مانند موقعیت وضعی بد بدن، فشار، آسیب دیدگی یا حتی وضعیت خوابیدن می‌تواند بر تراز بدن شما تاثیر منفی داشته باشد. به همین دلیل، ممکن است عدم تقارن در سینه‌های شما بیشتر مشهود شود.

عوارض عدم رشد سینه


این واقعیت که دختران نوجوان و خانم‌های جوان بالغ که دچار عدم تقارن قابل توجه در پستان‌ها هستند، در مقایسه با کسانی که پستان‌های آنها شکل متقارن دارد در بررسی‌های سلامت روان نمره کمتری می‌گیرند، ثابت شده است. (به عنوان مثال محققان ۵۹ دختر در سنین ۱۲ تا ۲۱ سال که سینه‌های آنها به اندازه یک کاپ اختلاف سایز داشتند، را تحت بررسی قرار دادند و دریافتند که احساس عزت نفس و اعتماد به نفس در آنها به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل دخترانی است که رشد پستان‌های آنها نسبتاً طبیعی می‌باشد)

ماکروماستی به خودی خود یک مشکل پزشکی نیست؛ اما زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لازم نیست اشاره کنیم که این مشکل چقدر عزت نفس زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زنانی که تصمیم به انجام جراحی بزرگ کردن سینه می‌گیرند، اغلب شکایات زیر را ابراز می‌کنند:

  • نمی‌توانند لباس یا تاپی که دوست دارند را بپوشند؛ زیرا لباس‌ها معمولاً برای سینه‌های پُرتر برش داده می‌شوند و خط گردن لباس در بدن آن‌ها آویزان می‌شود مگر اینکه بسیار تنگ باشد.
  • پیدا کردن سوتین‌هایی که کوچکتر از کاپ A هستند بسیار دشوار است. بنابراین معمولاً هیچ لباس زیر زیبایی برای پوشیدن ندارند و مجبورند همیشه سوتین‌های ورزشی بپوشند.
  • برخلاف تصورات رایج، سینه‌های کوچک از کشش جاذبه زمین مصون نیستند و با شروع اولین نشانه‌های آویزان شدن سینه، ظاهر سینه‌های آنها بیشتر از قبل به خطر می‌افتد.
  • هنگامی که زنان مبتلا به ماکروماستی به پشت دراز می‌کشند، غالباً قفسه سینه آنها کاملاً صاف به نظر می‌رسد و این امر می‌تواند بر اعتماد به نفس و وجهه آنها به عنوان یک زن تاثیر بگذارد.

درمان کوچک بودن سینه دختران


درمان کوچک بودن سینه دختران

هیچ راهی برای سرعت بخشیدن به رشد پستان‌ها یا کاهش سرعت آن وجود ندارد.

کرم‌ها و قرص‌ها

تبلیغات کرم‌ها و قرص‌ها، اغلب ادعا می‌کنند که مصرف آنها می‌تواند باعث بزرگتر شدن یا کوچکتر شدن سینه‌ها  شود. این کرم‌ها و قرص‌ها معمولا هیچ تغییری در اندازه پستان ایجاد نمی‌کنند. حتی اگر هم تغییر ایجاد شود، ماندگاری آن بسیار بعید است.

ماساژ

ماساژ دادن سینه‌ها اندازه آنها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. ماساژ شدید حتی ممکن است به سینه‌ها صدمه بزند یا باعث تحریک پوست یا نوک پستان شود.

ورزش کردن

سینه‌ها بیشتر از عضله، از بافت چربی تشکیل شده‌اند. بنابراین ورزش کردن تاثیری بر رشد سینه‌ها نخواهد داشت. با این حال ورزش عموماً به تقویت و شکل دادن ماهیچه‌های قفسه سینه که زیر سینه‌ها قرار دارند کمک می‌کند و همچنین به حجم بدن می‌افزاید. مهم است که در حین ورزش کردن سوتین ورزشی بپوشید و در طول ورزش از سینه‌های خود به خوبی مراقبت و پشتیبانی کنید.

اضافه کردن وزن یا کاهش وزن

کاهش وزن یا اضافه کردن وزن ممکن است بر اندازه سینه‌ها تاثیر داشته باشد؛ اما نه همیشه! گاهی اوقات دختران در طول دوران بلوغ وزن اضافه می‌کنند؛ این امر طبیعی بوده و داشتن مقداری چربی بدن ضرورت دارد. از آنجا که سینه‌ها از بافت چربی تشکیل شده‌اند، ممکن است اضافه وزن باعث افزایش اندازه آنها شود و کاهش وزن باعث کوچکتر شدن آنها گردد.

پوشیدن سوتین در هنگام خواب

اینکه با سوتین بخوابید یا بدون آن، یک انتخاب فردی است و رشد سینه‌ها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. اگر با سوتین می‌خوابید اطمینان حاصل کنید که یک سوتین راحت باشد و زیاد تنگ نباشد.

از مصرف قرص‌ها و مکمل‌های استروژن برای افزایش سایز سینه‌ها خودداری کنید. 

اگرچه مصرف غذاهای حاوی استروژن و پروژسترون ممکن است منجر به افزایش سایز سینه‌ها شود، اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که صرفاً به منظور افزایش سایز سینه‌ها از قرص‌های استروژن استفاده کنید. اگر معتقدید که دلایل دیگری برای مصرف این قرص‌ها وجود دارد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید؛ اما هرگز به تنهایی این قرص‌ها را مصرف نکنید. متأسفانه ارتباط مصرف داروهایی که ممکن است سایز سینه‌ها را افزایش دهند با بروز سرطان سینه، ایجاد لخته‌های خونی و بیماری‌های دیگر تثبیت شده است که قطعاً ارزش افزایش سایز سینه‌ها را ندارد. همچنین، برخی مطالعات نشان داده‌اند که شواهدی مبنی بر این که استروژن یا پروژسترون باعث افزایش سایز سینه‌ها می‌شود، وجود ندارد.

درمان‌های غیر تهاجمی

ایجاد بهبودی از طریق درمان‌هایی مانند تزریق چربی (افزایش سایز سینه ها با تزریق چربی بدن خود بیمار)، PRP (درمان پلاسمای غنی شده با پلاکت) و دستگاه‌های انرژی که باعث لیفت و حجم بخشیدن به عضلات قفسه سینه می‌شوند ممکن است. اما برای ایجاد افزایش قابل توجه در اندازه سینه‌ها در موارد شدید ماکروماستی، بهترین راه حل عمل جراحی افزایش سایز سینه است.

عمل جراحی تقویت پستان

عمل جراحی تقویت پستان

یک جراح متخصص می‌تواند با استفاده از ایمپلنت‌های زبر ژل سیلیکون با استحکام بالا، یا ایمپلنت‌های ژل سیلیکون معمولی، هردو مشکل ماکروماستی یک طرفه یا دو طرفه را با طبیعی‌ترین نتایج ممکن، اصلاح کند.

سوالات متداول


 آیا غذاها در رشد سینه‌ها تاثیر دارند؟ 

 غذاهای دریایی 

 غذاهای دریایی‌های منیزیم هستند که بر اساس تحقیقات انجام شده سطح تولید هورمون‌های جنسی را افزایش می‌دهند و به رشد سینه‌ها کمک می‌کنند. برخی از این غذاهای دریایی عبارتند از میگو، صدف، شاه میگو و حتی ماهی از جمله منابعی هستند که به رشد طبیعی سینه‌ها کمک می‌کند.

 محصولات لبنی مانند شیر و پنیر  

 محصولات لبنی حاوی هورمون‌های طبیعی هستند که این محرک‌ها وظیفه رشد سینه زنان را بر عهده دارند به این ترتیب اگر شما می‌خواهید سینه‌هایی بزرگ تر داشته باشید می‌توانید از محصولات لبنی در کنار رژیم غذایی معمولی خود استفاده کنید. برخی از محصولات لبنی که به رشد سینه‌ها کمک می‌کنند عبارتند از پنیر، کره، ماست و شیر.

 انواع مغزها 

 مغزها در می‌ان محصولاتی قرار دارند که به رشد سینه‌ها کمک می‌کنند. اگر شما دوست دارید که سینه‌های تان بزرگ‌ تر شود می‌‌تواند به مصرف انواع مغزها و دانه‌ها بپردازید تا غدد موجود در سینه‌ها بزرگ تر شوند. برخی از مغزها از قبیل گردو، بادام هندی، کنجد و تخم کتان به رشد سینه‌ها کمک می‌کنند.

 غلات کامل  

 غلات کامل حاوی مقدار زیادی مواد مغذی هستند که بسیار سالم می‌باشند و به رشد سینه‌ها کمک می‌کنند. گوشت کامل و برنج قهوه ای از جمله ترکیباتی هستند که در رژیم غذایی مخصوص رشد سینه‌ها گنجانده می‌شوند.

 سبزیجات  

 سبزیجات برگ سبز جز آن دسته از مواد غذایی هستند که باعث افزایش سایز سینه‌ها می‌شوند. به طور کلی مصرف سبزیجات برای حفظ سلامت بدن توصیه می‌شود به همین دلیل نباید از مصرف آن غافل شوید.

 خطرات و عوارض جراحی بزرگ کردن سینه چیست؟ 

 برخی از خطرات و عوارض بیهوشی و جراحی به شرح زیر می‌باشند:

  • بروز واکنش آلرژیک به داروها و مشکلات تنفسی
  • خونریزی و لخته شدن خون و بروز عفونت

 خطرات جراحی بزرگ کردن سینه به شرح زیر می‌باشد:

  • اختلال در شیردهی
  • از دست دادن حس در نوک سینه‌ها
  • ایجاد بافت اسکار کوچک در نقاطی که معمولاً خیلی به چشم نمی‌آید
  • بافت اسکار برجسته و کلفت
  • نامتقارن بودن نوک سینه‌ها
  • نامتقارن بودن اندازه و شکل هر دو سینه
  • شکستن یا نشت پروتز سینه
  • نیاز به جراحی دوم یا سوم سینه
  • چروکیده شدن پروتز سینه

 ایجاد یک توده کپسول مانند از بافت اسکار در اطراف پروتز سینه طبیعی است و این بافت اسکار به پروتز کمک می‌کند در جای خود باقی بماند و گاهی اوقات این کپسول اسکار بزرگ تر و کلفت تر می‌شود و می‌تواند باعث بروز برخی تغییرات در شکل سینه، بروز مقداری درد یا سفت شدن بافت سینه شود. در برخی موارد نادر طبق ادعای متقاضیان پروتز سینه یک نوع لنفوما به وجود می‌‌آید. یکی دیگر از مشکلاتی که در ارتباط با جراحی پروتز سینه مطرح می‌‌شود این است که بیمار احساس می‌کند اندازه سینه‌های او یکسان نیست و به ظاهر دلخواه دست پیدا نکرده است یا آنکه واکنش دیگران در خصوص سینه جدیدش باعث معیوب شدن و ناامیدی او می‌شود.

 آیا قرص مخصوص بزرگ کردن سینه تاثیری دارد؟ 

 قرص مخصوص بزرگ کردن سینه به صورت طبیعی می‌‌تواند بر روی اندازه سینه تاثیر بگذارد زیرا برخی از آنها حاوی گیاهانی هستند که با تاثیرات شبه استروژن بر روی بدن همراه هستند. قرص ضد بارداری می‌‌تواند به طور موقت باعث افزایش اندازه سینه شود. استروژن باعث احتباس مایع درون سینه خواهد شد و بر روی بافت سینه تاثیر می‌گذارد.

 آیا مصرف قرص مخصوص بزرگ کردن سینه خطر دارد؟ 

 هیچ‌ گونه شواهد و مدارکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این داروهای گیاهی خطر ندارد و بی ضرر است. با توجه به فقدان شواهد و مدارک کافی در ارتباط با تاثیرات این داروها و نگرانی‌هایی که در ارتباط با ایمنی آنها در بلند مدت وجود دارد نباید بدون مشورت با پزشک از این محصولات استفاده کنید. در صورتی که این محصولات دارای تاثیرات شبه استروژن در بدن باشند برخی نگرانی‌ها در خصوص ایمنی آنها مطرح خواهد شد. استروژن باعث تحریک رشد بافت رحم می‌شود و تصور بر این است که احتمال بروز سرطان رحم را افزایش می‌‌دهد به همین دلیل قرص ضد بارداری و هورمون درمانی معمولاً حاوی پروژسترون هستند تا با تاثیرات استروژن بر روی رحم مقابله کنند. ما هنوز به خوبی نمی‌دانیم که آیا مصرف قرص تحریک کننده رشد سینه باعث تحریک رشد بافت رحم نیز می‌‌شود یا خیر زیرا شواهد و مدارک کافی وجود ندارد که نشان دهد این محصولات بر روی باروری، چرخه پریود یا اثرگذاری قرص ضد بارداری تداخل ایجاد می‌کنند.

 مصرف کدام ویتامین برای رشد سینه توصیه می‌شود؟

 ویتامین و مکمل پاسخگو و جبران کننده کمبودهای بدن ما هستند. ویتامین دی که در اکثر قرص‌های ویتامین وجود دارد در رشد سینه‌ها و سلامت آنها نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ماده مغذی در شیر و تخم مرغ و گوشت قرمز و ماهی و بادام درختی یافت می‌شود با این حال نور آفتاب موثر ترین منبع ویتامین دی است. در صورتی که بدن انسان دچار کمبود این ویتامین باشند سلامت سینه‌ها تضمین نمی‌‌شود و این مسئله بر روی رشد آنها تاثیر خواهد گذاشت به همین دلیل مصرف مکمل ویتامین دی بسیار ضروری است.

 آیا برای درمان کوچک بودن سینه‌ها باید هورمون‌ها بررسی شوند؟

 آنچه در خارج از بدن ما رخ می‌دهد حاصل واکنش‌های داخل بدن و اتفاقاتی است که در آنجا رخ می‌دهد. شما باید برای اطمینان از سلامت سینه‌های خود با پزشک مشورت کنید و در صورت نیاز به آزمایش هورمون بدهید زیرا هورمون‌ها بر روی اعضای مختلف بدن از قبیل سایز سینه‌ها تاثیر می‌گذارند.

کدام مکمل‌ها به افزایش سایز سینه کمک می‌کنند؟ 

 قرص مخصوص بزرگ کردن سینه ترکیباتی از قبیل کوهوش سیاه، جینسینگ، دانه رازیانه و دونگ کوا دارد که همه این ترکیبات جز مکمل‌های طبیعی برای رشد بافت سینه‌ها هستند. مکمل‌های غذایی باعث تغییر شکل سینه نمی‌شوند اما تا حد امکان به بهبود ظاهر طبیعی آنها کمک می‌کنند.

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره