راهنمای غذایی مناسب برای کنترل چربی خون

post_image

راهنمای غذایی مناسب برای کنترل بیماری چربی خون دریافت مقدار مناسب از چهار گروه اصلی غذایی مختلف شامل گروه نان و غلات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ، و مغزها و گروه میوه ها و سبزی ها، علاوه بر تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز روزانه افراد موجب سلامتی، پیشگیری و کنترل برخی از بیماریهای مزمن نظیر فشارخون، قلبی – عروقی و چاقی می گردد.

افراد جامعه برای حفظ سلامتی خود از یک رژیم غذایی متنوع شامل میوه ها، سبزی ها، مواد غذایی کم چربی یا بدون چربی، غلات، حبوبات، دانه ها، مغزها و گوشت سفید استفاده نمایند.

مقدار و نوع چربی دریافتی توسط رژیم غذایی نقش موثری در بروز برخی از بیماریهای مزمن از جمله بیماریهای قلبی – عروقی دارد. بنابراین لازم است با تعدیل دریافت چربی رژیم غذایی، میزان چربی خون را در حد مطلوب نگه داشت. بدین منظور اصلاحات زیر در برنامه غذایی روزانه توصیه می گردد:

– کاهش دریافت مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب اشباع با توجه به نقش موثر اسیدهای چرب اشباع در افزایش سطح LDL

– کاهش دریافت مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس ثابت شده است که اسیدهای چرب ترانس موجب افزایش LDL و کاهش HDL می گردد.

– کاهش دریافت مواد غذایی حاوی کلسترول کلسترول رژیم غذایی موجب افزایش LDL می شود اگر چه تاثیر آن بسیار کمتر از اسید چرب اشباع است.

منبع: پارسی طب



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly, PDF & Email
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *