دیابت پس از زایمان

ppp

بعد از تولد نوزادتان، بدن شما شروع به بازیابی انرژی از دوران حاملگی و زایمان می‌کند. برخی از مادران، کنترل قند خون در هفته‌های اول پس از زایمان آسان‌تر می‌شود، در حالی که در برخی دیگر تغییرات قند خون غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود. بهتر است قند خونتان را به صورت مکرر اندازه بگیرید تا از افزایش یا کاهش‌های غیر قابل پیش‌بینی آگاهی یابید و این کار را تا زمان پایدار شدن قندها ادامه دهید.

اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، پزشک درباره داورهای مصرفی پس از زایمان تصمیم می‌گیرد. معمولاً می‌توان مصرف داروهای پیش از حاملگی را دوباره آغاز کرد و تا هنگامی که قندتان کنترل می‌‌گردد آن‌ها را ادامه داد. در مادرانی که تمایل به شیردهی نوزاد خود دارند، باید انسولین ادامه پیدا کند و نمی‌توان از داروهای خوراکی برای درمان دیابت استفاده نمود.

اگر به دیابت حاملگی مبتلا بوده‌اید، شانس بالایی دارید که دیابت شما بی درنگ پس از زایمان از بین برود. این واقعیت به خصوص هنگامی صورت می‌گیرد که دیابت شما در زمان حاملگی فقط با ورزش و رعایت رژیم غذایی در کنترل بوده است و به انسولین نیاز نداشته‌اید. شما باید آزمایش قند را تا چندین روز پس از زایمان ادامه دهید تا مطمئن شوید که بیماری شما به طور کامل از بین رفته است. زنان با سابقه‌ی دیابت حاملگی، بیش‌تر در سال‌های پس به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند. بنابراین قند خود را هر یک تا ۳ سال اندازه بگیرید.

در هفته‌های اول پس از زایمان، به علت خستگی ناشی از مراقبت از نوزاد، استرس ناشی از خواب ناکافی و کنترل قند شما ممکن است مشکل داشته باشد. اختلالات خواب می‌تواند شانس چرت زدن در هنگام غذا خوردن و یا میان وعده‌های غذایی را افزایش دهد؛ بنابراین شما در معرض کاهش قند خون قرار می‌گیرید. به همین دلیل، آزمایش مکرر قند خون در روزهای پس از زایمان ضروری است. نتایج آزمایش را در دفترچه‌ی مخصوص ثبت کرده و با پزشک خود مرور کنید.

پس از آوردن نوزاد به خانه، توجه شما به مراقبت از خود به مراقبت از نوزاد تغییر می‌کند. با این حال، به یاد داشته باشید که مراقبت صحیح از نوزاد نیازمند مراقبت صحیح از خود شما است. بهتر است عادت‌هایی که در دوران حاملگی منجر به حفظ قند شما در محدوده‌ی طبیعی شدند، پس از زایمان نیز ادامه داده شوند.

نکات کلیدی برای حفظ سلامتی

لطفاً علایم افسردگی را توجه کنید و اگر این علایم در خود مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.
سعی کنید غذاهای سالم و مغذی بخورید.
قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید.
به اندازه کافی استراحت کنید و در زمان‌هایی که نیاز به استراحت دارید، از این فرصت استفاده کنید و یا از دیگران کمک بخواهید.
حداقل چند دقیقه از روز را به خود اختصاص دهید: مثلاً یک دوش آب گرم بگیرید، کتاب بخوانید یا با دوستانتان قدم بزنید.
کمک و حمایت از دوستان و خانواده را بپذیرید.

منبع : دکتر اسدالله حبیب

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت Call Now Buttonتماس و مشاوره