دیابت و پدیده سوموجی

[sbu_post_image]

در بعضی مواقع کاهش قند خون در چند آزمایش مشاهده می شود بدون اینکه شخص علائمی داشته باشد این حالت ممکن است ناشی از کاهش تدریجی افت خون یا در بچه های کوچکتر به دلیل نا آگاهی از علائم کاهش قند خون یا عدم توانایی بیان علائم باشد.

در افراد بزرگسال که قند خون شدیدا کنترل می شود ممکن است آدرنالین ترشح نشود و مشکلات پزشکی به این کاهش قند خون نسبت داده شود.

پدیده سوموجی (شبانگاهی)

گاهی اوقات در بیماران دیابتی با وجود دریافت انسولین به موقع و به مقدار کافی (حتی گاهی اوقات بیش از حد مورد نیاز) باز با قند خون بالای صبحگاهی مواجه می شویم. به یاد داشته باشیم که همیشه در برخورد با این موارد اضافه کردن مقدار انسولین شبانه راه حل مناسب نیست. توصیه می شود که قند خون بیمار نیمه شب نیز کنترل گردد در صورتی که قند خون نیمه شب کاهش داشت و با افزایش قندخون صبحگاهی همراه بود راه حل صحیح در این وضعیت کاهش مقدار انسولین شبانه است که از افت قند خون در نیمه شب و پاسخ جبرانی بدن به صورت بالا رفتن قندخون در صبح جلوگیری شود.

علائم پدیده سوموجی در دیابتی ها

گاهی اوقات با علائمی به صورت کابوس شبانه، تعریق در خواب و یا سر درد صبح گاهی همراه است یا ممکن است کودک شب از خواب بیدار شده احساس ضعف و گرسنگی داشته باشد.

علت پدیده سوموجی در افراد دیابتی

اگر مقدار انسولین دریافتی شب زیاد باشد منجر به افت قندخون در هنگام حداکثر اثر انسولین می شود که تقریبا در نیمه های شب است. پاسخ جبرانی بدن در این موارد افزایش ترشح هورمون های بالا برنده قند خون می باشد و به دنبال ترشح، افزایش این هورمون ها قند خون در اوایل صبح افزایش می یابد و گاهی اوقات این پدیده به علت ورزش زیاد یا فعالیت های زیاد در شب می باشد. برای تشخیص این وضعیت حتما باید قند خون نیمه شب کنترل گردد. علت نام گذاری پدیده سوموجی به نام کسی است که اولین بار این پدیده را تشخیص داده است .

منبع: نشریه افق طلائی سلامت