دیابت نوع 2

[sbu_post_image]

در گذشته، میزان شیوع دیابت به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان مثال، در سال 1985، تعداد 30 میلیون بیمار دیابتی گزارش شده بود، اما در سال 2000، این تعداد به حدود 177 میلیون نفر افزایش یافت. از طرف دیگر، پیش بینی می‌شود که تا سال 2030، تعداد بیماران دیابتی به حدود 360 میلیون نفر افزایش یابد. افزایش شیوع دیابت نوع 2 به علت چاقی و کم‌تحرکی در زندگی مدرن اتفاق افتاده است.

در کشور ما، شیوع دیابت در بین بزرگسالان به 7.5 درصد و اختلال گلوکز به 13 درصد می‌رسد. این بیماری با پیشرفت سن به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، در سنین بالای 60 سال، دیابت نوع 2 در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است.

دیابت نوع 2 یکی از علل اصلی مرگ و میر و نقص عضو در جهان است. در ایران، بیشترین شیوع دیابت در شهرهای یزد و بوشهر گزارش شده است. علت اصلی این بیماری شامل اختلال در ترشح انسولین، مقاومت به انسولین و افزایش تولید گلوکز می‌باشد. مقاومت به انسولین به عنوان عامل اصلی در پیدایش دیابت نوع 2 شناخته می‌شود. چاقی نیز به عنوان عامل مهمی در مقاومت به انسولین شناخته شده است.

برای درمان دیابت نوع 2، باید به پنج مورد اصلی توجه کرد: بیماریابی و تشخیص، روش‌های درمان، اهداف درمان، درمان عوارض حاد و مزمن بیماری و آموزش بیمار.

تشخیص دیابت نوع 2

افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 عبارتند از:

1. افراد چاق یا با افزایش وزن: بیشتر بیماران دیابت نوع 2 وزن بیش از 20 درصد وزن ایده‌آل خود دارند و BMI آنها بالای 25 کیلوگرم بر مترمربع است.

2. افراد با کم‌تحرکی و فعالیت بدنی کم یا عدم ورزش.

3. افراد با سابقه خانوادگی دیابت: حداقل یک نفر از اعضای خانواده دارای دیابت نوع 2 است.

4. افراد با سن بالا: خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با افزایش سن افراد افزایش می‌یابد.

5. افراد با مقاومت به انسولین، از جمله افراد چاق یا با بیماری آکانتوزیس نیگریکانس.

6. افراد با فشار خون بالا: افرادی که دارای فشار خون بالای 90/140 هستند.

7. افراد با سطح تری‌گلیسرید بالا (بیش از 250 mg/dl) و سطح کمتر از 35 mg/dl HDL (کلسترول خوب).

8. زنانی که سابقه دیابت حاملگی داشته و یا نوزادان با وزن 4.5 کیلوگرم به دنیا آورده‌اند.

9. زنانی که مبتلا به بیماری تخمدان پلی‌کیستیک (PCOD) هستند.

10. افراد با سابقه بیماری عروقی.

11. افراد دارای اختلال گلوکز خون ناشتا و یا اختلالات تست تحمل گلوکز.

12. افراد با سابقه IGT و IGF.

شیوع دیابت نوع 2 در نوجوانان در دهه‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. معیارهای تشخیص دیابت نوع 2 که توسط سازمان جهانی بهداشت و انجمن دیابت آمریکا تأیید شده است، بر اساس سه معیار قند خون ناشتا (FBS)، قند خون تصادفی (rPG) و تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) است.

در هموستاز مختل گلوکز (IGH)، قند خون ناشتا بین 100-126 mg/dl و یا قند خون دو ساعت بعد از غذا بین 140-199 mg/dl است. دانشمندان معتقدند که درمان افراد با این وضعیت می‌تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری می کند و اگر درمان صورت نگیرد سالانه 5-2 درصد این افراد به دیابت مبتلا می شوند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” نشانه های دیابت نوع 2 ” و ” کنترل دیابت نوع 2 ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دیابت مطالعه فرمایید.

منبع: کتاب راهنمای دیابت

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره