دیابت بی مزه؛ علل، علائم و درمان

نوعی دیابت بی مزه وجود دارد که به آن دیابت مزه کلیوی (ژنتیکی) می‌گویند و این بیماری معمولا در پسران خانواده بیشتر خود را نشان می دهد.

علت دیابت بی مزه

این بیماری به دلیل از دست دادن آب بدن غلظت املاح و افزایش سدیم را در پی دارد که سبب احساس تشنگی و خشکی در دهان می شود.

علائم دیابت بی مزه

پرنوشی و ادرار زیاد از مهمترین علائم و نشانه های دیابت بی مزه هستند و روند ابتلا به دیابت بی مزه را باید در غده هیپوفیز جستجو کنیم غده کوچکی که به اندازه آلبالو در کف مغز قرار دارد و به دو بخش جلویی و پشتی تقسیم بندی می شود. بیماران به دلیل تشنگی زیاد تمایل شدیدی به نوشیدن آب سرد مخصوصا در شب ها دارند و حتی شب ها هم برای خوردن آب از خواب بیدار می شوند.

میزان دفع ادرار در این بیماران به قدری زیاد است که برای تخلیه ادرار ناچارند مدام به دستشویی بروند.

در دیابت بی مزه ماده انرژی زایی از بدن دفع نمی شود و فقط بدن آب از دست می‌دهد و بدن لاغر نمی شود اما در برخی موارد شدیدتر آنقدر احساس عطش و تشنگی زیاد است که به قدری آب نوشیده می شود که دیگر تمایل به خوردن غذا نیست و بدن دچار کاهش وزن می شود.

پیشگیری و درمان دیابت بی مزه

هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد و بیمار باید تا آخر عمر دارو مصرف کند اما این بیماری مانند بیماران مبتلا به دیابت شیرین مجبور به تزریق انسولین نیستند. اما باید هورمون ضد ادرار مصرف کنند و از قرص های خوراکی هم که در بازار وجود دارد مصرف کنند.

منبع: اقتصاد ایران آنلاین

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.