دلایل وزن نگرفتن نوزادان

[sbu_post_image]

وزن گیری ضعیف می تواند در نتیجه ی مشکل پزشکی، مسئله رفتاری، فقدان مواد غذایی کافی، مشکلات اجتماعی در خانه و یا اغلب ترکیبی از این مشکلات اتفاق بیفتد.

علل وزن نگرفتن نوزادان

علل رایج وزن گیری ضعیف برای هر گروه سنی در زیر شرح داده شده است:

  • پره ناتال – کوچک برای سن تولد -IUGR ؛ نارس؛ عفونت دوران بارداری؛ نقص تولد؛ در معرض داروها بودن/ توکسین هایی که رشد در طی بارداری را محدود می کنند مثل آنتی کونوالانس ها و الکل
  • دوره نوزادی (کمتر از یک ماه) – کیفیت بد مکیدن (خواه تغذیه با شیر مادر یا شیشه)، آماده سازی نادرست فورمولا؛ مشکلات تغذیه ی پستانی؛ تعداد دفعات کم شیردهی؛ فعل و انفعالات ضعیف در هنگام تغذیه (مانند؛ عق زدن نوزاد یا استفراغ در طی تغذیه و تصور والدین در سیر شدن نوزاد)؛ کم توجهی؛ نقایص تولد که توانایی نوزاد در خوردن یا هضم طبیعی مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • سه ماه تا شش ماه- عدم تغذیه (گاهی اوقات با فقر یا ندانستن میزان مورد نیاز غذا برای نوزاد ارتباط دارد)؛ آماده سازی نامناسب فرمولا؛عدم تحمل پروتئین شیر؛ مشکلات دهانی- حلقی؛ مشکلات پزشکی که روی جذب مواد غذایی اثر می گذارند (بیماری سیلیاک، فیبروز کیستیک)؛ مشکلات پزشکی که میزان کالری مورد نیاز را افزایش می دهد (بیماری مادر زادی قلب)؛ ریفلاکس .
  • هفت تا دوازده ماهگی- مشکلات حین تغذیه (کشمکش بین نوزاد و والدین در مورد خوردن شیر، مشکلات دهانی نوزاد که ممکن است سازش با ترکیبات غذایی را سخت کندارائه نکردن مواد غذایی جامد از شش ماهگی، امتناع از خوردن مواد غذایی جدید در طی اولین عرضه و دوباره عرضه نشدن آن)؛ انگل های روده ای
  • بالای دوازده ماه – سردر گمی در زمان وعده ی غذا؛ بیماری؛ استرس های جدید در خانه (طلاق، از دست دادن شغل، آمدن برادر یا خواهر جدید، مرگ در خانواده)؛ عوامل اجتماعی (تغذیه ی کم در نگرانی از تغذیه ی زیاد،انتخاب محدود مواد غذایی، فقر).
  • اگر نوزاد یا کودکی وزن گیریش آهسته و یا متوقف شده است؛این امر ضروری است که تلاش کنیم تا علت را تعیین و درمان را انجام دهیم. قدم اول گرفتن یک تاریخچه پزشکی کامل و انجام معاینات فیزیکی است. در بیشتر بچه ها انجام تست خون یا تست های تصویری درخواست نمی شود اگر چه ممکن است در شرایط خاصی توصیه شود.

والدین باید اگر کودکشان هر یک از مسائل زیر را داشت آن را یاد آوری کنند:

  • استفراغ، اسهال، یا نشخوار کردن: بلع، بالا آوردن و سپس دوباره بلعیدن غذا
  • پرهیز از غذاهای با ترکیبات مخصوص(سخت یا خشک) که ممکن است علامت مشکلی در جویدن یا بلعیدن باشد.
  • پرهیز از انواع یا گروه هایی از مواد غذایی (شیر، گندم) که ممکن است علامتی از آلرژی یا عدم تحمل باشد.
  • نوشیدن زیاد مایعات یا آب میوه های با کالری کم. نوشیدن این نوشیدنی ها ممکن است باعث دوری کودک از خوردن مواد جامدی شود که کالری بیشتری دارند.
  • پیروی از یک رژیم محدود (گیاه خواری، گندم یا لاکتوز آزاد)

والدین باید همچنین گوشزد شوند اگر آنها غذایی را از وعده غذایی نوزاد کم می کنند منجر به وابسته شدن به اثرات این غذاها می شوند: درد شکم، اسهال، هایپراکتیویتی.

تامین کننده ممکن است همچنین درباره ی خانواده ی کودک، شامل این که چه کسی در خانه نوزاد زندگی می کند، وجود تغییرات اخیر یا استرس ها؛ طلاق، بیماری، مرگ، به دنیا آمدن فرزند جدید، یا اینکه ایا هیچ یک از اعضای خانواده بیماری پزشکی یا روانپزشکی دارد. تامین کننده همچنین ممکن است درباره ی فراهم کردن مواد غذایی بپرسد. وجود روزهایی که خانواده گرسنه هستند چون پول کافی برای خرید غذا وجود ندارد. اگر چه این سوالات ممکن است جواب های متفاوتی داشته باشند اما این مهم است که جواب ها راست و حقیقت باشد.
در بعضی از موارد، تامین کننده از والدین می خواهد تا به مدت دوره ی کوتاهی هر چیزی را که نوزاد می خورد یا می آشامد را ثبت کنند. این امر می تواند به تصمیم گیری کمک کند اگر کودک تعداد دفعات و انواع کالری کافی را دریافت می کند.

منبع: دانش پرستاری

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره