در نیامدن موهای صورت در پسران

هنگامی که به دور و بر خود نگاه می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی از پسران و مردان موهای کمی در صورت و بدن خود دارند یا حتی ممکن است اصلاً ریش و سبیل نداشته باشند. در واقع، هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون، که معمولاً در دوره بلوغ (که معمولاً در 13 تا 17 سالگی اتفاق می‌افتد) ترشح می‌شوند، می‌توانند موهای کرکی در نواحی خاصی که دارای گیرنده تستوسترون هستند را به موهای مردانه و نهایی تبدیل کنند. این نواحی شامل ریش و سبیل در صورت، قسمت‌های جلوی سینه، کتف‌ها و تنه است که با رسیدن به سن بلوغ، این موها از حالت کرکی به موهای نهایی تغییر می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها به موهایی تبدیل می‌شوند که دوره رشد طولانی دارند و حتی ممکن است حدود یک سانتی‌متر در ماه رشد کنند. با این حال، گاهی اوقات در برخی از پسران، موهای کرکی و اولیه به موهای مردانه و نهایی تبدیل نمی‌شوند.

علت در نیامدن موهای صورت در پسران

درآمدن موهای صورت یا ریش یکی از علایم بلوغ در پسرها می‌باشد اما به ندرت در بعضی پسر ها ریش درنمی‌آورد و یا ریش‌های بسیار کم‌پشت و تنکی دارد. علت‌های مختلفی برای این پدیده وجود دارد. در نیامدن موهای صورت در جنس مذکر می تواند دو منشأ داشته باشد. یکی اینکه اصلا فولیکول مویی وجود نداشته باشد. مثل هیپوتریکوزیس ارثی چنین مشکلی وجود دارد و به طور ژنتیکی در بعضی از پسران و مردان خانواده، قسمتی از ریش‌های فرد درنمی‌آید.

در نیامدن موهای صورت در پسران بیشتر به این دلیل است كه فرد هنوز بالغ نشده است و مشكل هورمونی دارد. اگر رشد موها تا 17 یا 18 سالگی به تاخیر افتد، والدین باید با توجه به این موضوع، فرزند خود را نزد متخصص غدد ببرند تا پس از بررسی‌ها اگر مشخص شود هنوز به بلوغ نرسیده است یا مشکل کم کاری غدد جنسی دارد، درمان شود. گاهی مشخص می‌شود كه فرد بالغ شده است و آثار دیگر بلوغ مانند رشد عضلات بدن، افزایش میل جنسی و دو رگه شدن صدا را دارد اما موهای نواحی كه گفته شد در وی رشد نكرده است. اولین دلیلی كه مطرح است مساله هورمونی است كه باید مدنظر قرار گیرد و اگر هورمون‌ها دچار اختلال است، باید درمان شود.

علت دیگر در نیامدن موهای صورت در پسران، مساله نژادی و ارثی است چرا كه برخی از نژادها مثل نژادهای زرد و آسیای میانه نژادهایی كم مو هستند.

یکی دیگر از علل در نیامدن موهای صورت در پسران هم مساله ارث است كه برخی به صورت وراثتی در جاهایی از نواحی بدن كم مویی دارند. اما اگر هر سه این عوامل رد شود، مشخص می‌شود كه مشكل كم مویی به عنوان صفتی بدون علت شناخته می‌شود چرا كه رشد نكردن مو با تیپ مردانه علت مشخصی ندارد.

در غالب این موارد در قسمت‌های فاقد ریش، فولیکول مو اصلا وجود ندارد و لذا هیچ درمانی نمی‌تواند باعث رشد مو شود و تنها راه‌حل کاشت مو می‌باشد .

موهای زیر بغل وعانه تنك وكم پشت بود ، وموهای صورت (ریش ) سینه ، بالای شكم وكمر وجود نداشته یا بسیار كم است .

علائم در نیامدن موهای صورت در پسران

حال اگر کمبود تستوسترون بعد از بلوغ رخ دهد، بیمار ممکن است فقط از کاهش میل جنسی و اختلال عملکرد جنسی و نیز کاهش یافتن انرژی شکایت کند. در بیماران بالغ شده‌ای که دچار کمبود خفیف هورمون‌های مردانه می‌شوند یا در مواردی که این کمبود تازه‌ ایجاد شده باشد، موهای صورت یا بدن چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند زیرا پس از درآمدن ریش، تنها میزان اندک آندروژن (هورمون مردانه) برای حفظ آن کافی است و به همین دلیل است که افرادی که تغییر جنسیت از مذکر به مونث می‌دهند، علی‌رغم اینکه تحت درمان با هورمون های زنانه قرار می‌گیرند، اگر چه رشد موهای صورت‌شان کمتر می‌شود اما تقریبا در همه موارد لازم است برای رفع موهای صورت از لیزردرمانی استفاده نماییم. البته در مواردی که فرد به طور طولانی‌مدت از هورمون های مردانه محروم باشد، رشد موهای صورتش کمتر شده و نیاز به اصلاح کردن صورتش کمتر می‌شود.

درمان در نیامدن موهای صورت در پسران

افرادی که از کم‌پشتی موهای صورت و ریش رنج می‌برند، ابتدا باید تحت بررسی هورمونی توسط متخصص غدد درون‌ریز قرار بگیرند. مشکلات هورمونی باید بررسی شود و در صورت لزوم، تحت درمان قرار گیرند. همچنین، معاینه توسط متخصص پوست و مو برای بررسی موهای سر، دندان‌ها و علایم جنسی ثانویه می‌تواند برای تشخیص سندرم‌های خاص مفید باشد. افرادی که به طور ارثی دچار تنکی ریش هستند، معمولا از نظر سایر مسایل هیچ مشکلی ندارند و قدرت جنسی آنها نیز تفاوتی با سایر افراد ندارد.

بسیاری از افرادی که مشکل در نیامدن موهای صورت در پسران را دارند، با تراشیدن ریش، این نقص را تقریبا غیرقابل مشاهده می‌کنند. اما اگر در زمان معاینه توسط متخصص پوست موهای کرکی قابل مشاهده باشد، مصرف داروی ماینوکسیدیل موضعی ممکن است موهای ریز را درشت‌تر کند. اما در مواردی که هیچ مویی وجود نداشته باشد، معمولا درمانی به جز کاشت مو وجود ندارد.

سوالات متداول


ارتباط تستسترون و در نیامدن موهای صورت در پسران چیست؟

غالباً گفته می‌شود كه در مبحث رشد ریش و موی صورت، ژنتیك حرف آخر را می زند. به همین دلیل است که برخی از مردان ریش لوکس و ضخیمی ایجاد می‌کنند، در حالی که برخی دیگر با ریش تکه تکه و صورت بدون مو در چالش هستند. حقیقت این است که هورمون های مسئول رشد ریش تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT) هستند.

در حالی که تستوسترون مسئول رشد اولیه فولیکول مو است، DHT رشد خطی موهای صورت را تقویت می‌کند. منطق ساده دلالت بر این دارد که مردانی که سطح تستوسترون و DHT بالاتری دارند می‌توانند به طور قابل توجهی رشد ریش بیشتری نسبت به مردان با سطح پایین تر این هورمون ها داشته باشند.

وجود تستوسترون و DHT به این معنی نیست که شما به طور خودکار قادر به رشد ریش ضخیم خواهید بود. اگر فولیکول های مو نسبت به این هورمون ها حساس تر باشند ، احتمالاً ریش شما در سنین بالاتر رشد می‌کند. با این حال ، حساسیت به تستوسترون و DHT می‌تواند طاسی الگوی مردانه را تسریع کند.این بدان معنی است که یک ریش قوی و سالم اغلب با از دست دادن زودتر موهای سر شما دست به دست می‌شود، اما این برای همه صادق نیست. سطح پایین تر تستوسترون لزوماً به معنای این نیست که ریش شما همیشه تکه تکه خواهد بود یا به هیچ وجه قادر به رشد آن نخواهید بود. پایین بودن سطح این هورمون به این معنی است که احتمالاً ریش شما کندتر رشد می‌کند.

خوشبختانه روش هایی وجود دارد که می‌توانید سطح تستوسترون و همچنین متعاقب آن رشد موهای صورت و ریش خود را افزایش دهید. علم می‌گوید 3 مرحله از چرخه رشد مو وجود دارد: آناژن، کاتاژن و تلوژن.

با افزایش سطح تستوسترون  مرحله دوم و سوم بسیار کوتاه تر می‌شود. به طور خلاصه، تستوسترون رشد موی صورت شما را بهبود می‌بخشد.

چه غذاهایی به رشد موهای صورت پسران کمک می‌کند؟

یكی از بهترین كارهایی كه می‌توانید برای كمك به افزایش شانس رشد موهای صورت خود انجام دهید، خوردن رژیم غذایی با پروتئین زیاد است. لایه بیرونی موهای شما عمدتاً از کراتین ساخته شده است و خوردن غذاهای پر پروتئین مانند آجیل ، گوشت و تخم مرغ باعث تقویت تولید و تقویت کراتین می‌شود. این بدان معنی است که ریش شما فقط جلب توجه نمی‌کند ، بلکه قوی تر (و درخشنده تر!) خواهد بود. اگر می‌خواهید یک ریش درخشان داشته باشید، نباید نوشابه یا نوشیدنی انرژی زا مصرف کنید. چای مجاز است اما سعی کنید بدون اضافه کردن شکر اضافی آن را مصرف کنید.

آیا فعالیت بدنی و ورزش باعث رشد موی صورت پسران می‌شود؟

ورزش منظم جریان خون را افزایش می‌دهد و خواب مناسب به بدن شما امکان شارژ مجدد در انتهای روز را می‌دهد، که هر دو عامل این اطمینان را حاصل می‌کنند که سیستم ها در حال رشد و تقویت موهای شما هموار هستند.

موی صورت با چه سرعتی رشد می‌کند؟ 

حقیقت در مورد اینکه موهای شما چرا و با چه سرعتی رشد می‌کنند، هنوز به طور کامل مشخص نشده است. صرف نظر از زمان یا چگونگی کوتاه کردن مو، موهای صورت شما همیشه تقریباً به صورت یکسان رشد می‌کنند: حدود یک چهارم اینچ در هر ماه. در حقیقت، در حالی که بدن شما دارای روش هایی برای تنظیم حداکثر طول انواع مختلفی از موهای بدن است، تمام موهای شما – و موهای ما ، و موهای همه – تقریباً با همان سرعت رشد می‌کنند، و مهم نیست هر چند وقت یک بار آن را اصلاح کنید.

آیا استرس بر درنیامدن موی صورت پسران اثر دارد؟

احتمالاً این موضوع را از قبل می‌دانید، اما سطح بالای استرس منجر به کاهش سطح تستوسترون و در نتیجه کاهش موی صورت شما می‌شود.

محدود کردن موفقیت آمیز سطح استرس باعث افزایش چشمگیر تستوسترون می‌شود. اگرچه اجتناب از استرس بعضی اوقات غیرممکن به نظر می‌رسد، می‌توانید برخی از تکنیک ها را یاد بگیرید که می‌توانند در این راه به شما کمک کنند.

هر وقت شروع به استرس شدید کردید، تنفس عمیق بکشید یا ورزش کنید. یوگا و مدیتیشن نیز مفید خواهد بود. قهوه می‌تواند شما را تحریک کرده و ایجاد تنش کند، بنابراین آب بیشتر و کافئین کمتر همیشه دستورالعمل خوبی برای کاهش استرس است. چک کردن تلفن یا ایمیل خود در صبح برخی فعالیت‌هایی است که اگر می‌خواهید از استرس جلوگیری کرده و موی صورت خود را سریع‌تر رشد کنید، می‌خواهید از بین ببرید.

آیا خواب منظم باعث رشد موهای صورت پسران می‌شود؟

خواب به عنوان یکی از عادات سالم و مهم برای سلامتی بدن شناخته شده است. اما، عادات خواب نامناسب می‌توانند تأثیرات منفی بر سلامتی بدن داشته باشند، از جمله کاهش سطح هورمون تستوسترون. برای افزایش سطح تستوسترون، باید مطمئن شوید که بین 8 تا 10 ساعت در طول شب خوابیده‌اید. چرت زدن در طول روز نمی‌تواند به شما در رشد ریش و افزایش سطح تستوسترون کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که در زمان خواب عمیق تر، سطح تستوسترون در مردان بیشتر است.

بیدار شدن مداوم در شب می‌تواند تأثیر منفی بر سلامتی شما داشته باشد، همانطور که خواب کمتر از 4 ساعت در طول شب نیز تأثیرات منفی بر سطح تستوسترون دارد. مردانی که خواب کامل شبانه را ندارند، کمتر از نیمی از سطح تستوسترونی که در مردانی که به خوبی خواب می‌برند دیده می‌شود، دارند. بنابراین، برای داشتن ریش سالم و افزایش سطح تستوسترون، باید به خوردن قبل از خواب خودداری کنید، آب زیادی بنوشید و به صورت منظم ورزش کنید.

آیا مصرف مواد معدنی و مولتی ویتامین ها مفید است؟ 

روی، منیزیم و ویتامین D به عنوان حداکثر سازنده تستوسترون طبیعی شناخته شده اند. آن‌ها را می‌توان از طریق مواد غذایی یا مکمل ها مصرف کرد. مقدار توصیه شده روی در یک روز حدود 11mg است. روی را می‌توان در گوشت مرغ، گوشت گاو، گوشت خوک، صدف، آجیل، دانه و جو دوسر یافت.

همه چیز بین 420mg و 750mg منیزیم مقدار مصرف روزانه طبیعی است. غذاهای سرشار از منیزیم موز، کشمش، دانه، آووکادو، اسفناج، کلم، ماهی و کلم بروکلی است. ویتامین D را می‌توان در ماهی قزل آلا، جگر، پنیر، آب پرتقال، ماهی تن، ماهی و زرده تخم مرغ یافت.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” کم کاری غدد جنسی مردان ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه در نیامدن موهای صورت در پسران مطالعه فرمایید.

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره