دروغین بودن اعتبار علمی تبلیغات افزایش رشد قد

[sbu_post_image]

افزایش قد با قرص و آمپول و بعضی وقت ها هم با کفش های مختلف کفی های داخل کفش یا ژل های افزایش قد برای برخی به قدری جالب است که گاهی از روی بی اطلاعی به سراغ آن می‌روند. در ادامه مبحث با اعتبار علمی تبلیغات افزایش رشد قد و دروغین بودن آنه آشنا می شویم:

مگر می شود مشکل عدم افزایش قد را در هر سن وسال و هر شرایطی با آمپول و قرص حل کرد؟! درست است که همه ما به پیشرفت بشر در دانش و عجایب علم واقفیم اما نه تا این حد که یک کفی کفش یا یک قرص ناقابل بتواند باعث افزایش طولی استخوان‌ها شود. درحالی که متخصصان معتقداند، قد هر فرد تابعی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. نژاد های خاصی قد بلندترند و برخی خانواده ها کوتاه ترهستند. وقتی پدر یا مادر قد بلند باشند احتمال اینکه فرزندان آنان نیز قد بلند شوند زیاد است.در بلند قدی علاوه بر عوامل ژنتیکی عوامل محیطی نیز موثر است که از مهم‌ترین عوامل محیطی خوراک غذایی و سطح فعالیت بدنی است.

در بحث  افزایش قد باید دانست که صفحات رشد قد در سنین بلوغ بسته می شود.در دوران بلوغ سرعت رشد قد 8-14سانتیمتردر سال است که حداکثر جهش رشد در دختران از شروع عادت ماهیانه بوده و بعد از آن سالانه به طور متوسط 7سانتی متر قد می کشند.در پسران نیز افزایش قد در مرحله انتهایی بلوغ صورت می گیرد و با پیشرفت بلوغ و ترشح هورمون های جنسی ،به تدریج صفحات رشد استخوان بسته می‌شود.

افزایش قد در دختران و پسران

هورمون رشد در استخوان و غضروف باعث افزایش قد می شود ولی هورمون جنسی سبب بسته شدن مرکز رشد استخوانی و کاهش رشد استخوان می‌شود. البته طول مدت رشد قدی در پسرها طولانی‌تر از دخترها است، به‌طوری که معمولاً مردها قد بلندتر از زن‌ها می‌شوند. بنابراین مدتی بعداز سن بلوغ، افزایش قد متوقف می شود.

اعتبار علمی تبلیغات افزایش رشد قد

متاسفانه امروزه تبلیغات فراوانی در خصوص افزایش قد در بین جوانان به چشم می خورد اما بهتر است افراد بدانند پس از دوران بلوغ و بسته شدن مرکز رشداستخوانی ، احتمال افزایش قد وجود ندارد، بنابراین چنین تبلیغاتی کاملا دروغ بوده و به هیچ عنوان جنبه علمی ندارد.

هیچ دارویی که موجب افزایش قد پس از بلوغ شود، وجود ندارد. همچنین محصولات زیادی در بازار، امروزه چنین ادعایی دارند اما همه آنها هیچ سند و مدرک علمی نداشته و فاقد اعتبارعلمی اند. از کفش‌ها، قرص‌های گیاهی و غیر گیاهی، مکمل‌ها و کفی های داخل کفش، هیچ کدام موجب افزایش قد نشده و مهر تایید علمی نمی توان بر آنها زد.

برای آشنایی با درمان کوتاهی قد بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: خورشید پرس

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره