درمان چاقی و اضافه وزن

[sbu_post_image]

به مقدار اضافی وزن بدن، که برای یک قد سالم خاص، در نظر گرفته می شود چاقی و اضافه وزن گفته می شود. اضافه وزن و چاقی پنجمین علت مرگ و میر جهانی است. چاقی و اضافه وزن و همچنین بیماری های غیرمسری مربوط به آنها تا حد زیادی قابل پیشگیری است. حمایت های محیط و جوامع در شکل دادن به انتخاب مردم و تهیه مواد غذایی سالم و انجام ورزش منظم ساده ترین انتخابهای ( قابل دسترس و مقرون به صرفه ) برای جلوگیری از چاقی هستند.

هر فرد می تواند با محدود کردن انرژی دریافتی از چربی و مواد قندی، افزایش مصرف ( میوه و سبزیجات، لوبیا، مغزها، حبوبات و آجیل ها ) و شرکت در فعالیت بدنی منظم ( ۶۰ دقیقه در روز برای کودکان و ۱۵۰ دقیقه در هفته برای بزرگسالان ) تنها برای دسترسی به یک زندگی سالم تلاش کند. لذا سطح حمایت های اجتماعی از طریق حمایت افراد در توصیه های بالا، تعهد پایدار با همکاری بسیاری از دست اندرکاران دولتی و خصوصی، فعالیت بدنی منظم و انتخاب های غذایی سالم، مقرون به صرفه و به راحتی در دسترس همه ( به ویژه برای فقیرترین افراد ) به کاهش وزن کمک کند.

تغذیه نیز نقش مهمی در ترویج رژیم غذایی سالم از طریق ( کاهش چربی، شکر و نمک درغذاهای فرآوری شده، تضمین انتخاب های غذایی سالم و مغذی و مقرون به صرفه برای همه مصرف کنندگان، حصول اطمینان از در دسترس بودن انتخاب مواد غذایی سالم و حمایت منظم از تمرین فعالیت فیزیکی در محل کار ) دارد.

بهترین درمان چاقی

بهترین روش موثر برای کاهش وزن عبارتند از: تغییر در شیوه زندگی، مانند ( رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مشاوره رفتاری ) می باشد. درمان چاقی با مدیریت شیوه زندگی جامع ( رژیم غذایی، فعالیت بدنی و اصلاح رفتار ) شروع می شود که باید شامل موارد زیر باشد.

  • نظارت خود بر مصرف کالری و فعالیت بدنی
  • داشتن هدف
  • کنترل محرک
  • پاداش برای کم غذا خوردن
  • پیشگیری از عود

همانند شرایط پزشکی بیماریهای مزمن، مدیریت موثر چاقی نیز باید در همکاری بین بیمار بسیار با انگیزه و یک تیم متعهد و بهداشت حرفه ای باشد. این تیم ممکن است شامل پزشک، روانشناس یا روانپزشک، درمانگرهای فیزیکی و ورزش، پزشک متخصص تغذیه و بسته به بیماریهای همراه چاقی از تخصص های دیگر استفاده می شود.

منبع: دکتر سلام

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره