درمان هیرسوتیسم

بسیاری از علل هیرسوتیسم تمایل به رشد زیاد مو در کل دوره زندگی دارند اما بیشتر زنان به درمان پزشکی در صورتیکه چند ماه یا بیشتر ادامه یابد، پاسخ می دهند.

درمان دارویی هیرسوتیسم

برای همه زنان درمان زیبایی و داروهائی که اثر هورمون‌های مردانه را بر پیازهای مو کم می‌کنند کمک کننده است، اما باید توجه داشته باشید که از بین بردن ظاهری موها، علت اصلی و درونی هیرسوتیسم را از بین نخواهد برد.

پس تاکید می‌کنیم که حتما با مراجعه به پزشک علت را پیدا کنید. در صورتی‌که علت مشخصی برای هیرسوتیسم شناسایی شود، پزشک درمان مناسب آن مورد را پیشنهاد می کند و در این صورت است که بیشتر موارد هیرسوتیسم می تواند با موفقیت، با درمان دارویی و زیبایی برطرف شود.
در زنانی که اضافه وزن دارند، از دست دادن وزن می‌تواند سطوح آندروژن را کم کرده و هیرسوتیسم را بهبود ببخشد.

برخی علل هیرسوتیسم مانند تومورهایی که آندروژن تولید می کنند یا تومورهای غده هیپوفیز می‌توانند از طریق جراحی، اشعه درمانی یا هر‌دو درمان شوند. پزشک ممکن است برای تعدیل اثرات ناشی از افزایش ‌هورمون، داروهایی‌ را ‌تجویز ‌کند.

داروهای درمان هیرسوتیسم

اسپیرنولاکتون اثر هورمون مردانه را از بین برده و تولید هورمون جدید ‌مردانه ‌را‌ متوقف می‌کند. اسپیرنولاکتون یکی از داروهای دفع کننده آب است و ممکن است باعث شود بیش از روزهای دیگر ادرار کنید.

عوارض جانبی دیگر آن‌، خشکی پوست، سوزش سردل‌، سردرد و خستگی است.

دیگر داروهای ضد هورمون مردانه فیناسترید و فلوتامید هستند اما این داروها گرانتر از اسپیرنولاکتون هستند و عوارض جانبی بیشتری دارند. داروی دیگر دیان است. اصول مصرف قرص‌‌ ‌دیان به این‌ ‌ترتیب است که یک قرص در روز به مدت ۱۲ روز تجویز می‌شود. توجه کنید که این دارو باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.