درمان های کوتاهی قد

[sbu_post_image]

پس از تشخیص قطعی علت كوتاهی قد، باید درمان متناسب با علت کوتاهی قد شروع شود؛ برای مثال، در كوتاهی قد ژنتیكی درمان با هورمون رشد مؤثر نیست.
كمبود هورمون رشد، تنها بر اساس آزمایش‌های هورمونی مشخص نمی شود و حتما سرعت رشد در دوران كودكی نیز باید بررسی شود، یعنی اگر در دوران كودكی، سرعت رشد قدی خوب بود، بر اساس یك آزمایش هورمونی نمی ‌توان كمبود هورمون رشد را تشخیص داد و درمان را شروع كرد. علت باید معلوم شود و قد كودک به طور دقیق بر اساس منحنی‌های استاندارد رشد سنجیده شود.

روش های درمان کوتاهی قد

امروز هورمون رشد انساني با استفاده از مهندسي ژنتيک ساخته مي‌شود که قيمت بسيار گراني دارد. مدت درمان با هورمون رشد که به صورت تزريقي انجام مي‌شود بهتر است هر شب صورت گيرد. مدت درمان اغلب طولاني است و تا زماني که رشد متوقف شود، درمان ادامه مي‌يابد. در برخي موارد ممکن است درمان پس از يک تا دو سال قطع شود و ترشح هورمون رشد با پيشرفت بلوغ طبيعي شود
درمان با هورمون رشد پس از تشخيص قطعي کمبود هورمون رشد تنها در صورتي موثر است که صفحات رشد استخواني باز باشند. يعني پيش از بلوغ يا اوايل بلوغ، در زماني که صفحات رشد در حال بسته شدن هستند، درمان با هورمون رشد به هيچ‌وجه موثر نيست. براي بررسي‌ تناسب قد کودک بايد ارزيابي قد کودک به طور مرتب انجام شود. براي اين ارزيابي بايد به پرسش‌هاي زير پاسخ داده شود.
درمان با هورمون رشد اغلب بدون عارضه است و به ندرت ممکن است موجب افزايش فشار داخل مغزي خوش‌خيم، التهاب لوزالمعده و تنگي کانال عصب در مچ دست شود.

توجه:

استفاده از هورمون رشد تا زماني که صفحات رشد بسته نشده است مي‌تواند در درمان کوتاهي قد ميسر باشد. در برخي از کودکان ممکن است براي به تاخير انداختن بلوغ براي بازماندن صفحات رشد از داروهاي متوقف ‌کننده بلوغ همزمان با هورمون رشد استفاده شود. رژيم غذايي مناسب به خصوص مصرف کافي پروتئين، مواد لبني و ميوه و ورزش مستمر در رشد قدي تاثير موثري دارند، به خصوص در کودکاني که تحت درمان با هورمون رشد هستند.

حجامت نیز در طب اصيل ايراني به عنوان رفتار درماني چند بعدي براي انواع بيماريهاي نوزادان و كودكان و نوجوانان معرفي شده است و يكي از كاربردهاي جالب توجه آن افزايش قد و ايجاد جهش رشد در اطفال و نوجوانان مي باشد .

منبع: بیتوته ، رادیو سلامت