درمان نداشتن ریش و سبیل آقایان

[sbu_post_image]

رشد موهای صورت، از جمله موهای ریش و سبیل، به عنوان یکی از صفات ثانویه جنسی در مردان پس از بلوغ آغاز می‌شود. این موارد در فرهنگ‌ها، سنت‌ها و مذاهب مختلف اهمیت‌های زیبایی شناختی، اجتماعی و مذهبی متفاوتی دارند. به همین دلیل، درمان نداشتن ریش و سبیل در آقایان یا داشتن ریش و سبیل کم پشت در افراد و شرایط اجتماعی مختلف اهمیت‌های یکسانی ندارد.

رشد موها در ناحیه صورت آقایان تحت تأثیر دو عامل اصلی قرار دارد؛ اول، وجود یا عدم وجود فولیکول‌های مو و دوم، میزان تأثیر هورمون‌های جنسی مردانه. هر یک از این دو عامل ممکن است تحت تأثیر عوامل ژنتیکی یا محیطی قرار گیرند. در مردانی که فولیکول‌های موجود نداشته یا تحت تأثیر هورمون‌ها قرار نگرفته و یا حساسیت گیرنده‌های هورمونی فولیکول‌ها کاهش یافته باشد، موها رشد نخواهند کرد.

ارتباط ژنتیک و رویش ریش و سبیل آقایان

در واقع رویش موی صورت، به زمان شروع رویش آنها در دوران بلوغ بستگی دارد. بنابراین هم مقدار و مکان رویش مو و هم کیفیت موی صورت، بر اساس ژنتیک استوار است. بعضی مردان موهای ضخیمی دارند و مدت کوتاهی پس از شروع بلوغ یا درمان با تستوسترون، دارای صورت پُرمویی می‌شوند، در حالی که عده‌ای دیگر، هرگز موی کاملی در صورت خود ندارند و بعضی فقط در قسمت چانه و اطراف آن مو دارند. بعضی ممکن است دچار طاسی در قسمت ریش باشند و یا ریش آنها به صورت تکه‌ای (Patchy) درآید. این الگو ارتباطی مستقیم با ویژگی‌های ژنتیکی دارد و ممکن است ارتباطی با نسبت پدری فرد نداشته باشد، یعنی در حالت پُرمویی پدر یا برادر، این مسئله رد نمی‌شود.

راه های درمان کم پشتی ریش و سبیل آقایان

با توجه به زمان رشد مو پس از شروع درمان با تستوسترون، افراد به طرق مختلفی به درمان واکنش نشان می‌دهند. به طور کلی، موهای صورت به مرور زمان ضخیم می‌شوند و در بسیاری از مردان، چند سال طول می‌کشد تا پس از شروع بلوغ، موهای ضخیم و پرپشتی در صورتشان ظاهر شود.

گاهی اوقات، عدم رشد موی صورت در افراد ناشی از کمبود هورمون‌های جنسی است. در این افراد، استفاده از این هورمون می‌تواند منجر به رشد موی صورت شود. اما در این حالت، ویژگی‌های دیگر مردانه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، وجود هورمون مردانه برای رشد آندام تناسلی، رویش موهای ناحیه شرم و زیر بغل، تغییر صدای فرد، عضلانی شدن اندام‌ها و غیره ضروری است و در صورت کمبود این هورمون در بدن، تمامی ویژگی‌های مردانه در فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، در این افراد، صفات و ویژگی‌های مردانه نیز با مشکل مواجه هستند. برای معاینه و بررسی بیشتر، می‌توانید به فوق‌تخصص غدد (ترجیحاً غدد اطفال) مراجعه نمایید.

در مردانی که فولیکول‌های مو، ریش و سیبیل ندارند، رشد موها امکان‌پذیر نیست و تنها درمان موجود کاشت ریش است. افراد با سطح هورمونی پایین می‌توانند با درمان مشکلات هورمونی، رشد موها را فراهم کنند. در افرادی که سطح هورمون‌های بدن طبیعی است و تنها مشکل در سطح گیرنده‌های موی صورت است، داروهای موضعی ضد ریزش مو می‌توانند به رشد موها کمک کنند و نیازی به کاشت ریش و سبیل نیست. این نوع درمان‌ها تنها در موارد کمبود هورمونی نداشتن ریش و سبیل مردان کاربرد دارند. در صورتی که شخص دچار کمبود هورمونی نیست، استفاده از هورمون‌های جنسی مردانه برای درمان نداشتن ریش و سبیل آقایان، می‌تواند به بروز عوارض این هورمون‌ها منجر شود.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درنیامدن موهای صورت در پسران ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان نداشتن ریش و سبیل آقایان مطالعه فرمایید.

منبع: تبیان. نیک صالحی. دکتر حسن زاده

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره