درمان دیابت و پیوند پانکراس

[sbu_post_image]

بیماری دیابت یکی از بیماری‌های شایع در جوامع به شمار می‌رود که درمان‌های مختلفی برای این بیماری مطرح است. ماهیت بیماری دیابت به تنهایی آزاردهنده است اما این بیماری عوارض ثانویه‌ای دارد که موجب مرگ و میر در طولانی مدت می‌شود.  با انجام پیوند پانکراس ( لوزالمعده) از پیشروی بیماری دیابت جلوگیری می‌شود؛ بنابراین عمل به موقع موجب درمان بیماری خواهد شد.

البته انجام عمل پیوند پانکراس نیاز به گروه منسجمی دارد که بتواند این عمل را انجام دهد.

با این وجود، پیوند پانکراس مانند پیوند بقیه اعضای بدن از جمله کبد در کشور، چندان رایج نیست و بیماران دیابتی از این روش درمانی استفاده نمی‌کنند.

هنگامی که بیمار، عمل پیوند پانکراس را انجام می‌دهد در‌‌ همان لحظه عمل، انسولین از این غده در بدن ترشح می‌شود و دیگر فرد، دیابتی نیست و به انسولین نیاز ندارد. قسمتی در پانکراس موسوم به «جزایر لانگرهانس» مسوول ترشح انسولین است و هنگامی که فردی مبتلا به دیابت شود، این سلول‌ها دیگر ترشح انسولین را انجام نمی‌دهند.

در رابطه با عملکرد لوزالمعده و دیابت ، ابتلا به دیابت نوع 1 ، سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس را از بین می‌برد. در این شرایط برای کنترل قند خون به تزریق مادام‌العمر انسولین نیاز است.

جدیدترین روش درمان دیابت

درمان دیابت فقط محدود به تزریق انسولین نیست و چنانچه درمان بخوبی صورت نگیرد مشکلات ثانویه به وجود می‌آید و دیابت با ایجاد فشارخون بر قلب و عروق، کلیه، چشم و اعصاب، تاثیر منفی می‌گذارد.
پیوند پانکراس، بهترین روش درمانی است که می‌تواند تمام عوارض ناشی از دیابت را کنترل کند به شرط آنکه به موقع باشد و قبل از اینکه عوارض خیلی پیشرفت یابد، انجام شود. اگر عوارض ثانویه مانند عوارض قلبی – عروقی خیلی پیشرفته باشد ونیز منجر به سرطان پانکراس شده باشد دیگر برای انجام عمل پانکراس دیر است. زمان عمل پیوند را متخصصان مربوطه با کنترل بیماران تشخیص می‌دهند.

پیوند پانکراس را از‌‌ همان لحظه تشخیص دیابت نمی‌توان انجام داد چراکه این پیوند به مدت زمانی نیاز دارد تا بیمار، داروهای رد پیوند را دریافت کند. این دارو‌ها، عوارض خاص خود را دارند و پزشکان باید بررسی کنند کدام روش درمانی بهتر است؛ آیا بیمار می‌تواند با دریافت انسولین زندگی کند یا عوارض ناشی از داروهای رد پیوند را بپذیرد. فقط پزشکانی که در مورد دیابت و عمل پیوند، تبحر دارند می‌توانند روش درمانی پیوند پانکراس را بکار گیرند.

بیماری دیابت با پیوند پانکراس بطور کامل درمان می‌شود به شرط آنکه جلوی رد پیوند گرفته شود.

منبع: ایرنا

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره