درد کف پا : علت و علائم

کف پای دردناک مشکل شایعی است. درد در استخوان کنار انگشت شست، پینه ها و میخچه ها،‌ درد انگشتان پا، التهاب مفاصل و آرتروز از علل شایع درد پا هستند.

شایعترین علت ایجاد کننده درد کف پا التهاب نوعی بافت همبند است که در این ناحیه قرار گرفته است و در اصطلاح آناتومی به آن فاشیا گفته می شود

علائم و نشانه ها

درد ممکن است در یک محل مشخص احساس نشود. ممکن است درد در زیر پاشنه ، پشت پا یا در مچ پا احساس گردد. اما اگر درد به قسمت جلوی پا ، پنجه ها و یا به ساق پا انتشار پیدا کند ممکن است آسیب نخاع کمری مطرح باشد.

درد در اوایل صبح و با گذاشتن پا روی زمین بدتر می شده و پس از یک دوره استراحت بهتر می شود اما معمولا در طول روز و با حرکت بیشتر پاها درد بهتر می شود. ماهیت درد حالت کششی و از هم گسیختگی دارد.

در معاینه خم کردن مچ پا به بالا (حرکت دورسی فلکشن) به علت ایجاد کشش در بافت همبند کف پا (فاشیا) موجب ایجاد درد کف پا می شود. معمولا تورم وجود ندارد یا کم است

علت و دلایل

* آرتروز، نقرس و استئوآرتریت: مفصل های متعددی در کف پا وجود دارد که نسبت به این نوع بیماری آسیب پذیر است.

* بیماری پارکینسون: این نوع و بیماری های دیگری که کنترل عضلات را دشوار می کند، روی کف پا نیز اثر خواهد گذاشت  و میتواند علت درد کف پا باشد.

* فشار خون بالا: به علت تراکم مایعات در بدن، کف پا متورم می شود.

* چاقی مفرط: وزن زیاد، فشار مضاعفی روی کف پا وارد می کند.

* پوکی استخوان: با از دست رفتن استخوان در قسمت کف پا، درد ایجاد می شود.

* حاملگی: اضافه وزن در این دوران به کف پا فشار وارد می کند.

* بیماری کلیه، سکته قلبی و کم کاری تیروئید: تمامی این اختلالات که باعث تراکم مایعات در بدن می شود، در ناحیه کف پا درد ایجاد می کند.

* پیری: در برخی افراد با بالا رفتن سن، کف پاها پهن تر و باعث بروز درد در این ناحیه می شود.

عوامل

سن بالای ۴۰ سال

اضافه وزن

بی تحرک بودن فرد

کاهش حرکات رو به بالای مچ پا (دورسی فلکشن)

راه رفتن مکرر روی سطوح سخت

پوشیدن کفش تخت

راه های تشخیص

تشخیص معمولا بالینی و از طریق معاینه است اما ممکن است در مواردی نیاز به انجام رادیوگرافی،‌ آزمایش خون و یا آزمایشات هدایت عصبی باشد. اگر پس از سه ماه درمان مشکل برطرف نشود در مواردی سونوگرافی ویا ام.آر.آی ممکن است درخواست شوند

مراقبت از کف پا

* معاینه: به طور منظم کف پای خود را در زمینه بریدگی، زخم و … بررسی کنید تا در صورت بروز مشکل به موقع متوجه شوید.

* کفش های راحت: کفش هایی راحت و به اندازه انتخاب کنید.

* ناخن های انگشتان پا را کوتاه کنید: ناخن های بلند پا به جوراب گیر می کند و یا به علت تماس با نوک کفش، باعث ایجاد درد خواهد شد. البته بهتر است ناخن ها را تا ته کوتاه نکنید.

* بهداشت: رعایت بهداشت با شستن کف پا و بین انگشتان مانع به وجود آمدن هر نوع عفونت قارچی خواهد شد.

* جوراب بپوشید: در صورت استفاده از کفش های جلو بسته همیشه جوراب پا کنید تا نوک انگشتان به نوک کفش مالیده نشود.

* ماساژ و کش دادن: هر چه قدر که بتوانید، کف پای خود را ماساژ و کش دهید. این امر مانع ورم کف پا می شود.

* زمان درست خرید: در هنگام ظهر، کف پا به علت متورم شدن به بزرگ  ترین اندازه خود می رسد.

* کفش های پاشنه بلند: پاشنه های بیشتر از ۳ سانت برای سلامت پا مضر است. جا به جایی وزن روی انگشتان پا به هنگام راه رفتن و یا ایستادن می تواند علاوه بر ایجاد درد فراوان، آسیب دائمی به همراه داشته باشد.کف پای دردناک مشکل شایعی است.

درد در استخوان کنار انگشت شست، پینه ها و میخچه ها،‌ درد انگشتان پا، التهاب مفاصل و آرتروز از علل شایع درد پا هستند. درد پشت پاشنه معمولا به علت التهاب تاندون آشیل و یا بورسیت (التهاب کیسه ای که حاوی کمی مایع است و بین تاندون و استخوان قرار می گیرد) ایجاد می شود.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)