درد آرنج وحرکت درمانی سندرم آرنج تنیس بازان

آرنج مفصلی است که اجازه بلند کردن و پایین آوردن اشیائ و چرخش به داخل و خارج دست را میسر می کند.درد آرنج در اثر علل تاندونی عضلانی ویا استخوانی ایجاد می شود.

معمولا شدت درد آرنج  زیاد نیست ولی اهمیت زیادی دارد.درد درد ارنج یکی از علل شایع درد می باشد که در اکثر موارد به آن توجه نمی شود و یا فراموش می شود.

علت و دلایل

ساییدگی و آرتروز آرنج میتواند از علل دردهای مزمن آن باشد. بدجوش خوردن شکستگی های آرنج و یا آسیب مزمن بافت های آن بدنبال ضربات وارده میتواند در دراز مدت موجب ساییدگی و آرتروز آرنج شود.
آرنج منشا بسیاری از عضلات ساعد است. تانون اکثر عضلات ساعد به سمت داخلی و یا خارجی آرنج میچسبند. عضلات اکستانسور یا بازکننده ساعد به قسمت خارجی و عضلات خم کننده یا فلکسور ساعد به سطح داخلی آرنج اتصال میابند.

گاهی اوقات تاندون این عضلات در محل اتصال به استخوان های آرنج دردناک میشود. درد در محل اتصال عضلات اکستانسور یا بازکننده به سطح خارجی آرنج را تنیس البو Tennis elbow یا آرنج تنیس بازان و درد در محل اتصال عضلات خم کننده یا فلکسور به سطح داخلی آرنج را گلف البو Golf elbow یا آرنج گلف بازان میگویند.
در پشت استخوان آرنج و بین آن و پوست، کیسه بافتی ظریفی وجود دارد که به آن بورس اوله کرانون میگویند.التهاب و تورم این بورس میتواند موجب بورسیت اولکرانون و بروز درد در پشت آرنج شود.
سندورم تونل کوبیتال بیماری است که به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب اولنار در حین عبور از آرنج ایجاد میشود.

این بیماری میتواند موجب درد در قسمت داخلی آرنج و احساس گزگز و بیحسی در انگشت کوچک دست شود.
در سندروم تونل رادیال عصب رادیال در حین عبور از آرنج در بین عضلات آن تحت فشار قرار میگیرد. این بیماری میتواند موجب درد در سطح خارجی آرنج و ضعف عضلانی ساعد شود.
گاهی اوقات بیماری هایی که منشا آنها در ناحیه گردن است (مانند آرتروز گردن و یا هرنی دیسک بین مهره ای) میتواند موجب درد آرنج شود.
عفونت های مفصل آرنج و یا بافت های اطراف آن، تومورهای آرنج و بعضی از بیماری های روماتیسمی میتوانند موجب درد آرنج شوند.
شکستگی های آرنج، دررفتگی های آرنج و پارگی عضله دوسر بازویی در آرنج هم میتوانند موجب درد آن شوند

تنیس البو Tennis elbow یا Lateral epicondylitis شایعترین علت درد آرنج است. درد معمولاً در قسمت خارجی آرنج احساس میشود. علت این نامگذاری شیوع زیاد این بیماران در بین تنیس بازان است. ( Elbow به معنای آرنج است پس میتوان این بیماری را بصورت تحت اللفظی آرنج تنیس بازان نامید). البته این بیماری در بسیاری ورزش های دیگر بخصوص آنهایی که با راکت انجام میشوند دیده میشود.

b91fb9bd-f479-4628-a54e-2deb95c3f2832-300x249

علائم تنیس البو

نشانه های بیماری معمولا بتدریج ظاهر میشود و در عرض چند ماه شدت مییابد. این بیماری معمولا با ضربه یا آسیب منفردی شروع نمیشود. مهمترین علامت بیماری درد و احساس سوزش در قسمت خارجی آرنج است. معمولاً قدرت مشت کردن دست هم کاهش پیدا میکند. علائم معمولاً با فعالیت ساعد مثل گرفتن یک راکت یا چرخاندن یک آچار، سفت کردن شیر آب، چرخاندن دسنگیره در، چای ریختن یا دست دادن بیشتر میشود.
بیماری بیشتر در دست غالب که معمولاً دست راست است دیده میشود.
تمرینات کششی

یک دست را مستقیم به جلو دراز کنید ، با دست دیگر سر انگشتان دست دراز شده را به آرامی رو به عقب بکشید .۲۰ -۳۰ ثانیه نگاه دارید .هر کدام ۳ دفعه تکرار

یک دست را مستقیم به جلو دراز کنید ، با دست دیگر مچ دست را به بالا کشیده و بعد رو به پائین خم کنید .هر با ر ۲۰- ۳۰ ثانیه نگاه دارید .هرکدام ۳ دفعه تکرار
تمرینات قدرتی

روی صندلی بنشینید، ساعد دست را روی ران قرار دهید یک دمبل سبک ۱کیلوئی در دست بگیرید و آنرا به طرف بالا تا آنجا که می توانید بکشید، ۳ثانیه نگاه دارید (کف دست رو به بالا ) همین حرکت با کف دست رو به پائین انجام دهید

نشسته ساعد روی ران ، سر دمبل را در دست بگیرید و آنرا عمودی نگاه دارید ، حالا آنرا به چپ بچرخانید بعد از ۳ثانیه آنرا به طرف راست بچرخانید . همین حرکات را با دست دیگر انجام دهید .
درمواجهه با اولین درد آرنج ، فعالیت و بازی تنیس را قطع کنید . روزی چند بار یخ و هر دفعه ۲۰ دقیقه روی آرنج قرار دهید.
کمک های اولیه درد آرنج :
آیا روی آرنج به زمین افتاده اید؟ آیا دست و آرنج ورم کرده یا کبود است ؟ پا رگی ماهیچه ، شکستگی استخوان – به پزشک مراجعه کنید
آیا یک نقطه آرنج درد می کند؟ تاندن یا شکستگی موئی استخوان – به پزشک مراجعه کنید آیا درد به ساعد دست می دود و شب بیدارتان می کند ؟ ورم تاندن به پزشک مراجعه کنید
آیا وقتی توپ می زنید مخصوصا در بک هند درد دارید؟ شروع ورم تاندن – نرمش کششی وقدرتی کنید و ارزیابی پزشک را بخواهید
وقت دست دادن ، گرفتن راکت ،بلند کردن قوطی نوشابه و وقتی کف دست رو به پائین است درد دارید ؟ تاندن آرنج -بازی نکنید ، یخ بگذارید و به پزشک مراجعه کنید
درمان تنیس البو

در ۹۰ درصد موارد بیماری بدون عمل جراحی قابل درمان است. برای درمان درد آرنج از روش های زیر استفاده میشود
استراحت : اولین قدم در درمان اینست که باید از ورزش یا فعالیت های شدید بدنی که درد را افزایش میدهند اجتناب کرد.
دارو : استفاده از داروهای ضد التهاب مثل سلکوکسیب یا ناپروکسن مفید است. تغییر در طریقه استفاده از وسایل : بطور مثال تغییر اندازه راکت یا سفتی نخ های آن میتواند درد را کاهش دهد.
فیزیوتراپی : بصورت انجام نرمش های کششی و تقویت کننده ساعد و استفاده از ماساژ یخ و یا اولتراسوند و یا تحریک عضلات ممکن است مفید باشد.
بریس : بریس های خاصی که دور قسمت بالایی ساعد را میگیرند میتوانند موجب استراحت عضلات و تاندون و کاهش درد شوند.
تزریق کورتیکوستروئید : در بعضی موارد ممکن است پزشک معالج تصمیم به تزریق کورتیکوستروئید در محل درد بگیرد.
شوک ویو تراپی Shock wave therapy : بصورت فرستادن امواج صوتی به ناحیه آرنج بوسیله دستگاه های خاص است.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگان افزایش طول آلت Call Now Buttonتماس و مشاوره