داروهای دیورتیک و دیابت بی مزه

[sbu_post_image]

اگر سطح پتاسیم خون کاهش پیدا کند، احتمال ابتلا به بیماری دیابت تشدید می‌شود. کاهش میزان پتاسیم در خون در اثر استفاده از داروهای ادرارآور متداول برای درمان فشار خون بالا رخ می دهد.

داروهای دیورتیک از موثرترین داروهای بیماران مبتلا به فشارخون بالا هستند. این قبیل داروهای مدر باعث می شوند که حجم مایعات بدن به شدت کاهش پیدا کند که در اثر این تغییر، موادشیمیایی هم از بدن دفع می شوند و در نهایت غلظت مواد معدنی مهم و ضروری در خون از جمله پتاسیم، کاهش می یابد.

به این ترتیب برای جلوگیری از کمبود پتاسیم، محققان به افرادی که از داروهای ادرارآور برای کاهش فشارخون استفاده می کنند توصیه‌ می نمایند که موز و سایر مواد خوراکی غنی از پتاسیم را مصرف کنند. موز به لحاظ دارا بودن مقادیر زیادی پتاسیم یک منبع مناسب خوراکی به حساب می آید.

وقتی بیماران از داروهای ادرارآور استفاده می کنند از غلظت پتاسیم موجود در خون کاسته می شود، به طوری که خطر بروز دیابت تا 50 درصد افزایش می یابد.

بیماران مبتلا به فشارخون نگران عوارض داروی دیورتیک نباشند. از آنجایی که داروی دیورتیک از موثرترین داروهای بیماران مبتلا به فشارخون است و نمی‌توان مصرف آن را قطع کرد، اما بسیاری از آنها نگران عارضه آن هستند که جای نگرانی ندارد. داروی دیورتیک تنها دو هفته پس از مصرف سبب پُر ادراری در مصرف‌کنندگان می‌شود که باید بیماران از این مسئله آگاه شوند و با تزریق دارویی دیگر این مسئله رفع می‌شود.

با وجودی که داروی دیورتیک موثرترین داروی این دسته از بیماران است اما چون ادارآور است، سالمندان از مصرف آن خودداری می‌کنند که باید بدانند تنها در دو هفته اول مصرفی داروی دیورتیک سبب افزایش ادارار در آنها می‌شود.

منبع: تبیان

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره