[sbu_post_image]
۱- مرحله احساس هويت
در اين دوران فرد هويت فردي، اجتماعي خود را به دست مي آورد و بحران هويت يكي از بحرانهاي خطرناك نوجوان است .
۲- تغييرات شديد وملموس جسمی ، روحی و جنسی
تغييرات ناگهاني ناشي از وضعيت جسماني ، تضادهاي روحي و … موجب نگراني در فرد مي شود .
۳- رشد هيجانی و عاطفی
در دختران نوجوان احساسات و عواطف متعدد و غير قابل پيش بيني وجود دارد كه گاه در تضاد با يكديگرند و سبب نوسانات واضح خلقي مي گردد .
صفات عاطفي و هيجاني دختران نوجوان را مي توان در موارد زير خلاصه كرد :
- زود رنجي
- نگراني ، ترس و وحشت
- حجب و حيا و شرم
- افكار رويايي ، گوشه گيري ، درون گرايي
- خود شيفتگي ، خود آرايي ، خود نمايي
- دوستي ومحبت
- خشم ، ناسازگاري و پرخاشگري
- استقلال طلبي
۴- رشد اجتماعی
دوره نوجواني ، دوره نوسانها ، فعاليت ها و رفتارهاي هيجان انگيز در بعد اجتماعي است گرچه نوجوان به نظر بزرگسالان اهميت مي دهد . اما انديشه هاي همسالان خود را به بزرگسالان ترجيح مي دهد و سعي مي كند در ميان انها پذيرفته شده و نقش داشته باشد.
رشد اخلاقی
رشد اخلاقي با رشد اجتماعي ارتباط نزديكي دارد و براي ادامه زندگي سالم و سازنده ضروري است ، بطور معمول صفات اخلاقي مطلوب اكتسابي هستند .
۵- هراس از مدرسه و منزل
گريز از خانه نشانه فشار محيط – بد رفتاريها ، مشكلات رواني خود نوجوان است . رفتار صحيح با نوجوان و حل به موقع و درست مشكلات از بروز اين رفتارها پيشگيري مي كند .
۶- بيماريهای وخيم روانی
پيكوز ، اسكيزوفرني ، در جريان فشارهاي هيجاني ديده مي شود . معمولاً سايكوز بزرگسالان با پشت سر گذاشتن يك دوره سايكوز در نوجواني همراه است .
منبع: پارسی طب