خروپف: علت و درمان

صدای خر و پف زمانی بلند می شود که یک انسداد کوچک در مسیر عبور هوا در پشت زبان و بینی به وجود بیاید.

البته خر و پف همچنین می تواند یکی از علائم اختلالی به نام آپنه ی خواب باشد. در این صورت نفس فرد در حین خواب به مدت حدود ۱۰ ثانیه قطع می شود که نیاز به درمان دارد.

درست است که خر و پف را نمی توان بیماری تلقی کرد، اما همین مشکل باعث ایجاد اختلال در خواب می شود و نشان می دهد که چیزی در بدن درست کار نمی کند.

در نتیجه بهتر است اگر به طور مداوم خر و پف می کنید به پزشک مراجعه کنید، چون روش های مختلفی برای مقابله با این مشکل و بهبود کیفیت خواب وجود دارد.

he1982

علت

وقتی صحبت از خروپف می شود، همه یاد پیرزن یا پیرمردی می افتند که صدای خروپفش همه خانه را برداشته است. به طور کلی دلایل خروپف شامل موارد زیر هستند:

  • سن: بالا رفتن سن و تحلیل ماهیچه های گلو و باریک تر شدن آن، احتمال خروپف را افزایش می دهد.
  • جنسیت و ژنتیک: مردها به دلیل فیزیک بدنی متفاوت بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. ژنتیک نیز در این زمینه دخیل است.
  • مشکلات حفره های بینی و سینوس: هر نوع اختلال ساختاری یا ثانویه می تواند زمینه ساز خروپف شود.
  • اضافه وزن یا خارج شدن فیزیک بدن از توازن: چربی اضافی و یا ماهیچه های ضعیف باعث بروز خروپف می شوند.
  • دخانیات و دارو: مصرف بعضی داروها، استعمال دخانیات، به ویژه سیگار یا بعضی خوراکی ها باعث سستی ماهیچه ها می شوند.
  • شکل خوابیدن: قرارگیری بدن هنگام خواب، به خصوص طاق باز موجب شل شدن ماهیچه ها و خروپف می شود.

خروپف چند لایه

مقاومت در برابر جریان هوا باعث ایجاد خروپف می شود. اگر مقاومت در برابر جریان هوا افزایش یابد و تلاش برای حفظ تهویه و تنفس توسط دستگاه تنفس ایجاد شود، شخص دچار کمبود اکسیژن در خون می شود. برای بررسی بیشتر، شرح حالی از وضعیت فیزیکی فرد موقع خواب گرفته می شود؛ برای مثال آرامش هنگام خواب، نحوه خوابیدن و علائم خواب آلودگی در طول روز و یا چرت زدن های روزانه، علاوه بر این معاینه های بالینی نیز به ارزیابی بیمار کمک می کند؛ برای مثال وزن، شاخص توده بدن، معاینه بینی، حفره دهان، گلو و اینکه چگونه راه عبور هوا باریک می شود.

مخاط نرم؛ خروپف سخت

افراد به دلایل گوناگونی خروپف می کنند. بیشتر افراد دچار این مشکل، بافت های مخاطی نرم تری نسبت به بقیه دارند؛ به همین دلیل بیشتر در معرض لرزش و خروپف قرار دارند. علاوه بر این، محل قرار گرفتن زبان هنگام خواب، زمان و وضعیت خواب از عواملی هستند که می توانند روی خروپف تاثیر بگذارند.

افرادی که خروپف می کنند ممکن است یکی از مشکلات زمینه ای زیر را داشته باشند :

  • قدرت انقباضی ضعیف ماهیچه ها در زبان و گلو: هنگامی که ماهیچه ها در اثر مصرف الکل یا داروهای خواب آور بیش از حد شل شده باشند، زبان به عقب و داخل راه هوا می افتد، یا اینکه ماهیچه های گلو از اطراف به داخل راه هوایی کشیده می شوند. این وضعیت همچنین می تواند در طول خواب عمیق نیز اتفاق بیفتد.
  • راه های هوای بینی مسدود شده: در یک بینی گرفته یا کیپ شده برای کشیدن هوا به داخل نیاز به تلاش بیشتری می باشد. این حالت یک مکش شدید در گلو ایجاد می کند و بافت نرم گلو را به هم می چسباند و باعث خروپف می شود. بنابراین خروپف اغلب فقط در زمان فصل آلرژی یا سرماخوردگی یا عفونت سینوسی رخ می دهد.

همچنین بدشکلی بینی یا دیواره بینی از قبیل انحراف تیغه بینی (تغییر شکل دیواره ای که یک سوراخ بینی را از دیگری جدا می کند) می تواند باعث چنین انسدادی شود.

  • تنگی مادرزادی بینی و حلق
  • پولیپ بینی
  • احتقان بینی
  • بزرگی لوزه ها
  • کودکان با لوزه های بزرگ اغلب خروپف می کنند.
  • بزرگی زبان
  • چاقی
  • افراد چاق دارای بافت حجیم گردن هستند.
  • بلندی کام نرم و زبان کوچک
  • معمولا خوابیدن در حالت طاق باز، خرخر را تشدید می کند.

درمان

حدود یک سوم انسانهایی که بین ۵۵ تا ۸۴ سال سن دارند خروپف می کنند. بر خلاف آنچه اکثر مردم تصور می کنند خروپف کردن یک مشکل در بدن شماست و می تواند در برخی موار نشان دهنده مشکلات جسمی باشد. اما در مواردی هم خروپف کردن پدیده ای است که شما می توانید آن را با رعایت برخی نکات بهبود بخشید:

۱- به پهلو بخوابید. معمولا زمانی که شما به پهلو نخوابیده اید خروپف ها سر و کله‌شان پیدا می شود.

۲- وزن کم کنید. در برخی موارد وقتی که شما دچار اضافه وزن هستید و گردنتان از حد معمول کمی بیشتر چربی به خود می گیرد به  راه تنفستان فشار می آید و در نتیجه خروپف می کنید .

۳- قرصهای آرامبخش هم در این مورد نقش آفرینی می کنند. معمولا با خوردن این قرصها ماهیچه های گردن و تنفسی حالت شل‌تری به خود می گیرند و تنفس را مختل می کنند.

۴- اگر آلرژی دارید آن را درمان کنید. زمانی که شما از بینی نمی توانید نفس بکشید مجبورید که برای تنفس از دهانتان استفاده کنید و این موضوع شما را به خروپف کردن می اندازد.  معمولا خوردن آنتی هیستامین‌ها برای درمان گرفتگی بینی و حساسیت‌ها پیشنهاد می‌شوند.

۵- سیگار نکشید. سیگار کشیدن به مجرای تنفسی شما آسیب می رساند.

۶- برای خوابتان برنامه ریزی داشته باشید. در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و ساعات معینی برخیزید.

۷- زیر سر خود را بلند بگذارید. اگر هنگام خواب بالش بلند استفاده کنید امکان خروپف کردنتان کمتر است زیرا تنفس شما راحت‌تر صورت می گیرد.

اگر باردار هستید و خروپف می کنید حتما به دکتر مراجعه کنید. زنانی که هنگام بارداری خروپف می کنند فرزندان خود را در خطر کمبود اکسیژن قرار می دهند. اگر شما این نشانه ها را دارید حتما با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید.

عوارض

خروپف باعث اختلال در خواب و مانع از خواب راحت می شود. به جز مزاحمت هایی که خروپف برای خود فرد و اطرافیان ایجاد می کند، در صورت شدید بودن و عدم درمان به موقع در دراز مدت می تواند باعث بروز مشکلات جسمی مانند وقفه تنفسی در خواب یا آپنه شود.

خود این مشکل نیز در دراز مدت به ریه ها آسیب جدی می رساند چون باعث کاه اکسیژن رسانی و به دنبال آن کاهش حجم هوایی می شود که به ریه ها می رسند. البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود و قضیه سر درازی دارد چون آپنه می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند افزایش فشارخون و مقاومت به درمان، افزایش خطر سکته قلبی و مغزی، نارسایی ریوی، خواب آلودگی به دلیل ایجاد اختلال در خواب، کاهش قدرت تمرکز و کاهش میل جنسی شود.

با این حساب خروپف را مشکل ساده ای که فقط برای دیگران مزاحمت ایجاد می کند و فوقش نمی گذارد بعضی از شب ها خوب بخوابند در نظر نگیرید چون همان طور که اشاره شد گاهی ماجرا پیچیده تر از این حرف هاست و باید به آن بیشتر توجه کرد.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگان افزایش طول آلت Call Now Buttonتماس و مشاوره