خار پاشنه پا

خار پاشنه پا (Heel Spur) عبارت است از به وجود آمدن یک زایده استخوانی در پاشنه پا که باعث درد و مشکل در راه رفتن می شود. علت این بیماری می تواند وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پا باشد، که منجر به التهاب و استخوانی شدن رباط های کف پا شود.

▪ علایم شایع

علایم این بیماری درد در کف پاشنه پا به صورت خود به خودی یا در اثر فشار آوردن به پاشنه و کف پاست. همچنین این بیماری می تواند گاها بدون هیچ گونه علامتی باشد.

▪ عوامل افزایش دهنده خطر

از عواملی که باعث پدید آمدن این بیماری می شود، می توان از دویدن یا ایستادن به مدت طولانی و چاقی را نام برد. این حالت در موارد معدودی هم در اثر راه رفتن زیاد به وجود می آید.

▪ پیشگیری

برای پیشگیری از به وجود آمدن این عارضه باید از انجام فعالیت هایی که باعث وارد آمدن فشار مداوم به پا می شوند، خودداری کنید. کفشی بپوشید که در قسمت پاشنه یک بالشتک پلاستیکی یا نمدی داشته باشد. همچنین می توانید از کفی های طبی مناسب در کف کفش خود استفاده نمایید. نهایتا هر چقدر که می توانید روی پاشنه پا فشار نیاورید، خصوصا در اوایل درمان بیماری.

▪ عواقب

خار پاشنه معمولا با درمان محافظه کارانه قابل معالجه است . درمان های موثری برای این بیماری موجود است که بهترین آنها استفاده از شوک ویوتراپی می باشد. شوک ویو با استفاده از امواج مافوق صوت (Ultra Sonic) درمان موثری را جهت رفع این عارضه ارایه می دهد. اگر درمان های محافظه کارانه موفقیت آمیز نبود، خار پاشنه را غالبا می توان با جراحی معالجه کرد. از عوارض این بیماری به وجود آمدن مشکلاتی در قسمت پایین کمر یا زانو به دلیل لنگیدن مداوم است.

▪ درمان

همان طور که گفته شد، بهترین راه درمان این عارضه استفاده از شوک ویو می باشد. از جمله راه های کاهش درد خار پاشنه این است که یک کفی مناسب در کفش خود بگذارید تا فشار روی پاشنه کم شود. از وسیله مناسب حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پای تان استفاده کنید. ندرتا جراحی برای در آوردن خار پاشنه ، به جز در مواردی که درد حاد وجود دارد، تجویز می شود. روی ناحیه دردناک کمپرس سرد یا کیسه یخ سه، چهار بار در روز هر بار به مدت ۱۵ ۱۰ دقیقه بگذارید. همچنین برای برطرف کردن درد خفیف ، می توان از داروهایی مثل استامینوفن یا آسپیرین استفاده کرد. تزریق استرویید به درون ناحیه ملتهب برای کاهش التهاب نیز گاها موثر می باشد.

درمان

فرد مبتلا، بر اثر درد به هنگام راه رفتن، سعی می کند فشار  زیادی به پای مبتلا وارد نسازد؛ در نتیجه لنگان لنگان راه می رود و این  لنگش، به مرور زمان و در صورت عدم درمان، موجب پیدایش ناراحتی هایی در قسمت  تحتانی کمر و زانو می شود. بنابراین خار پاشنه را باید حتما مداوا کرد.  اصول درمانی خار پاشنه ساده و شامل موارد زیر است:

– استراحت: اولین قدم در درمان خار پاشنه،  استراحت است در بسیاری از موارد دیده شده که استراحت به تنهایی حتی دردهای  شدید را از بین برده است. همچنین بیمار بایداز ایستادن طولانی مدت هم  خودداری کند.

– کاهش وزن: در درمان خارپاشنه موثر است.

– استفاده از پد پاشنه: پد مخصوص خار پاشنه  را می توانید از داروخانه ها تهیه نموده، به طور دایم در کفش خود استفاده  کنید. پد، باعث کاهش فشار بر روی پاشنه و بهبود درد پا خواهد شد.

– انجام ورزش هایی که در درمان خار پاشنه موثر هستند :

الف – کشش فاسیای کف پا: یک باند پهن در کف پا و زیر انگشتان  پا قرار دهید و دو سر آن را در در دست گرفته بکشید به طوری که انگشتان پا  به صورت نزدیک شوند. این وضعیت را به مدت سی ثانیه نگه دارید.هفت یا هشت  مرتبه در روز، این کار را تکرار نمایید.

ب – کشش تاندون آشیل: بایستید و یک پا را جلوتر از پای دیگر  قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید. دقت کنید که تماس کف هیچ یک از  پاها نباید با زمین قطع شود. در این حالت باید در پشت ساق، احساس کشش  نمایید. این حالت را به مدت سی ثانیه نگه دارید و هفت یا هشت بار در روز  انجام دهید.

ج – گرفتن خودکار با پا: یک خودکار را روی زمین قرار دهید و  با پاها آن را از زمین بردارید به طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را  بگیرد. برای پنج ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار ،  سه یا چهار بار در روز کافی است.

د – نوشتن حروف الفبا : با انگشت بزرگ پا ، حروف الفبا را در هوا بنویسید.این کار را سه بار در روز برای هر پا ، انجام دهید.

استفاده از آب گرم : هر روز عصر یا صبح یا  قبل از بیرون آمدن از رختخواب، به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم  قرار دهید. سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشت کوب  به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید. مراقب باشید ضربه هایتان محکم نباشد.

– استفاده از یخ: در یک لیوان بستنی ، آب  بریزید و در فریزر قرار دهید . پس از نیم ساعت یک چوب بستنی در لیوان قرار  دهید و  بگذارید کاملاً یخ ببندد؛ سپس چوب بستنی را در دست گرفته و به صورت  دایره های هم پوشان روی پاشنه پا بکشید به طوری که هر دایره، نصف دایره  قبل را بپوشاند. البته این روش تنها در کم کردن درد و التهاب موثّر است و  نمی تواند باعث درمان بیماری شود.

ـ کفی مخصوص کف پای صاف: چنانچه کف پایتان صاف است و قوس طبیعی خودش را ندارد؛ از کفی های خاص به منظور حفظ قوس کف پا بهره ببرید.

سایر درمان های رایج در طبّ کلاسیک

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروییدی(مثل استامینوفن،  بروفن، مفنامیک اسید و ایندومتاسین) به عنوان مسکّن، تزریق کورتون به عنوان  ضدّ التهاب، استفاده از دستگاه الکتروتراپی از روش های مورد استفاده در  طبّ کلاسیک هستند. اگر درمان با شیوه های مزبور امکان پذیر نشود، با عمل  جراحی خار پاشنه خارج می شود.

پس از بهبودی، توصیه به استفاده طولانی از پد پاشنه و ورزش های کششی، مصرف کمتر چربی ها و افزایش مصرف ویتامین C می شود.

▪ رژیم غذایی

جهت بهبود این عارضه رژیم غذایی خاصی توصیه نمی شود، مگر اینکه اضافه وزن داشته باشید. در این صورت ، باید وزن خود را کم کنید تا از فشار وارده به کف پا کم شود.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)