جلوگیری از نداشتن افزایش قد

[sbu_post_image]

شاید شما هم در دوران پیش از بلوغ از همه همكلا‌سی هایتان قد بلندتر بوده‌اید ولی امروز از خیلی از همسالا‌نتان كوتاهتر به نظر می‌رسید. كفش‌های پاشنه بلند، ورزش‌های كششی، ماساژورهای كف پا، توصیه‌هایی‌است كه كم و بیش آنها را برای چند سانتی‌متر بلندتر شدن تجربه كرده‌اید ولی آگاهی از عوامل موثر بر افزایش قد و جلوگیری از نداشتن افزایش قد به شناسایی علل عدم افزایش قد کمک کننده است.

تشخیص علت عدم افزایش قد

مهم‌ترین قدم در تشخیص علت عدم افزایش قد این است كه والدین قبل از اینكه فرزندشان به سن بلوغ برسد، متوجه كوتاه قدی او شده و در صدد پیدا كردن مشكل احتمالی و حل آن برآیند. یعنی‌ لازم است والدین نسبت به استانداردهای افزایش قد و تناسب اندام آگاهی داشته ومشكلات و بیماری‌هایی را كه می‌توانند موجب كوتاه قدی شوند، بشناسند.

افزایش رشد استخوانی پسرها كند اما ملایم است اما درمورد دختر خانم ها این رشد یك حالت جهشی دارد و دقیقاً به همین دلیل است كه احتمال افزایش قد در دختران تا سن 18 سالگی است اما در پسران به دلیل آنكه زمان شروع بلوغ دیرتر است، رشد قد تا 21 سالگی ادامه می‌‌یابد. متاسفانه اغلب افراد زمانی متوجه کمبود افزایش قد خود می شوند كه در دوران بلوغ قرار دارند،‌ ‌چون معمولا در این دوران، دختران و پسران توجه بیشتری به ظاهر خود كرده و تمایل‌ ‌دارند كه از لحاظ جسمانی در وضعیت خوبی باشند اما دیگر نمی توان در این دوره برای‌ ‌افزایش قد و تغییر وضعیت جسمانی كاری كرد.

جلوگیری از کوتاهی قد

زمینه ژنتیكی كوتاهی قد عاملی است كه قابل تغییر نیست و بنابراین پیشگیری از كوتاهی قد در مواردی كه به علت عوامل ارثی باشد، مقدور نمی باشد. اما اگر كوتاهی قد ناشی از عوامل تغذیه‌ای، كمبود هورمون رشد یا بیماری‌ های زمینه‌ ای باشد، می ‌توان پیش از بسته شدن صفحات رشد استخوانی اقداماتی را انجام داد. در این صورت مراجعه به پزشک متخصص غدد برای تشخیص علت عدم افزایش قد ضروری است.
پزشك معمولا برای بررسی علل كوتاهی قد به انجام یك سری آزمایش ‌های طبی و نیز معاینات بالینی و ارزیابی رشد می ‌پردازد. تست ‌های عملكرد غده هیپوفیز و نیز عملكرد غده تیروئید از آن جمله ‌اند. گاهی نیز برخی بیماری‌ های مزمن مانند دیابت، علامت مشخصه دیگری به جز اختلال رشد ندارند. به همین دلیل مراجعه به پزشك در این موارد به والدین كمك می‌ كند كه علت اختلال در افزایش قد فرزندشان را بفهمند.
در حقیقت مهم ‌ترین قدم افزایش قد و جلوگیری از نداشتن افزایش قد، كشف علت آن در دوران نوجوانی است. اگر علت طبی و بیماری خاصی مثل كم ‌كاری تیروئید، دیابت یا كاهش هورمون رشد وجود نداشته باشد و کمبود افزایش قد فرزند، جنبه ژنتیكی نیز نداشته باشد، پزشك برای او مكمل ‌های رشد و تغذیه ای را تجویز می ‌كند.

برای آشنایی با بهترین روش های افزایش قد بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 منبع: ایران سلامت

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره