جلوگیری از افزایش وزن

post_image

برای همه ی ما کما بیش اتفاق افتاده که تنها یکی دو ساعت پس از صرف ناهار باز هم میل به غذا داریم و می خواهیم دوباره غذا بخوریم. در واقع ما گرسنه نیستیم، چون ساعتی قبل غذای مفصلی خورده ایم و معده مان پیغام گرسنگی صادر نمی کند؛ بلکه این روان ما است که خوردن را دوست دارد و عادت کرده بی رویه ما را با خوردن خوشحال کند.

شاید یکی از اساسی ترین تفاوت های افرادی که اندامی متناسب دارند، با افراد چاق همین باشد که آن ها می توانند به اصطلاح جلوی خودشان را بگیرند و بی رویه غذا نخورند، ولی چاق ها نمی توانند. البته چاق ها هم می توانند اراده شان را تقویت کنند؛ ولی برای موفقیت باید راه های غلبه بر میل به غذا خوردن را بدانند.
برخی افراد چاق وقتی حرف از این جور غذا خوردن پیش می آید، می گویند ما هیچ وقت سیر نمی شویم و همیشه گرسنه ایم؛ ولی غلبه بر این گرسنگی دائمی! امکان پذیر است و اگر راه آن را بدانند و زحمت بکشند. قطعاً موفق خواهند شد و زمانی گرسنه می شوند که معده شان دستور می دهد.

راه حلی برای جلوگیری از افزایش وزن

بهتر است در طی روز تعداد دفعات غذا خوردن تان را افزایش دهید، ولی هر بار حجم اندکی غذا بخورید. بعضی ها فکر می کنند اگر در فاصله وعده های اصلی هیچ چیزی نخورند و فقط صبحانه و ناهار و شام بخورند، کار درستی کرده اند و چاق نمی شوند؛ ولی آن ها از یک موضوع غافل هستند و آن سطح قند خون است. وقتی فاصله بین دو وعده غذا خوردن زیاد باشد، قند خون افت خواهد کرد و این امر میل به غذا خوردن را افزایش می دهد و باعث می شود در وعده غذایی بعدی حسابی پُرخوری کنید و چه بسا غذاهای ناسالم بخورید، ولی اگر هر سه تا پنج ساعت غذا بخورید، این ولع شدید به غذا خوردن ایجاد نخواهد شد.

تجربه نشان داده حدود ۷۵ درصد از کسانی که به خوردن احساسی روی می آورند و می گویند همیشه گرسنه اند، کسانی هستند که به درجاتی از افسردگی مبتلا می باشند. در واقع، این افراد وقتی دچار اضطراب یا افسردگی  می شوند، به خوردن روی می آورند و سعی می کنند با خوردن، خود را تسکین دهند و تسکین هم می یابند! ولی متاسفانه این درمان کاملا موقتی است و فرد ناچار است بار دیگر برای بهبود خلق خود غذا بخورد که در اکثر مواقع این غذاها، غذاهای سالمی نیستند. در ضمن، افرادی که دارای درجاتی از افسردگی هستند، کمتر توان ” نه گفتن ” به این خواهش کاذب را دارند و نمی توانند در مقابل میل نادرست خود به غذا مقاومت کنند.

منبع: تبیان



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly, PDF & Email
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *