تنبلی تخمدان و تخمدان های پلی ‌کیستیک

[sbu_post_image]

گاهی دختران به دلیل تولید نشدن محرکه‌ ای برای رشد تخمدان از سوی مغز، عادت ماهیانه نمی‌ شوند که به آن آمنوره می ‌گویند و عده ‌ای دیگر با این که تخمدان دارند، ولی سلول ‌های تولید مثل در آن ها شکل نیافته و در نتیجه اوایل بلوغ یا پس از چند سال با قطع ناگهانی قاعدگی مواجه می‌ شوند که به آن یائسگی زودرس گفته می ‌شود که می ‌تواند به ‌دلیل ژنتیک، جراحی یا اشعه‌ درمانی باشد.

تنبلی تخمدان اصطلاحی عامیانه است و بسیاری از زنان با این مشکل مواجه‌ هستند. این عارضه شامل تخمدان ‌هایی می ‌‌شود که به دلایل مختلفی از کار افتاده ‌‌اند:

یائسگی زودرس، توقف رشد تخمدان ‌ها و قاعدگی 2 الی 3 ماه یک ‌بار از جمله موارد تنبلی تخمدان‌ است.

اگر به تخمدان افرادی که تحت درمان اشعه‌ درمانی هستند اهمیت داده نشود، آن ها رو به تنبلی می ‌روند و بعدها قطع عملکرد(تولید تخمک)‌ در آن ها رخ می ‌دهد.

تخمدان های پلی ‌کیستیک

تنبلی تخمدان به 2 ‌بخش تخمدان ‌های پلی کیستیک و تخمدان ‌های مولتی‌ کیستیک تقسیم می ‌شود که در تخمدان ‌های پلی ‌کیستیک، قاعدگی ‌ها نامنظم و به صورت هر 2 ‌الی 3 ماه یک ‌بار رخ می ‌دهد که چاقی و رویش موهای زائد نیز از علائم آن محسوب می‌ شود.
در این بیماری کیست‌ های متعدد ریز یک سانتی‌ متری همچون گردنبند مرواریدی اطراف تخمدان را احاطه کرده ‌اند.
طبق تحقیقات صورت گرفته در جوامع شرقی به خصوص در رنگین پوست ‌ها(مثل ایرانی، هندی و آریایی‌ نژادها)‌ زمینه این بیماری بیشتر از سفید‌ پوست‌ها است، پس شانس این افراد نیز در ابتلا به نازایی، سرطان رحم و سینه بالا است.

علل تخمدان ‌های پلی کیستیک

در این باره تئوری‌ های فراوانی وجود دارد،‌ ولی دلیل صد در صدی وجود ندارد، اما می ‌توان ژنتیک، تغذیه و تاثیر محیط را از دلایل آن برشمرد.

دختران نیز دچار تخمدان ‌های پلی کیستیک می‌ شوند و هرازگاهی خونریزی‌ های غیرطبیعی آن ها باعث می ‌شود با لخته‌ های شدید خون مواجه شوند که به پزشک متخصص غدد مراجعه می‌ کنند و در این مواقع پزشک خونریزی را قطع و تنبلی را به ظاهر تا پس از ازدواج مخفی نگه‌ می ‌دارد و وقتی بیمار خواهان فرزند باشد، متخصص با تدابیر در نظر گرفته شده از تولید کیست ‌های ریز توسط تخمدان ممانعت به عمل می‌ آورد و شرایط بزرگ شدن یک کیست کوچک در اطراف تخمدان(تاول)‌ را مهیا می ‌کند تا بیمار شرایطی همانند زن بالغ و سالمی که در روزهای 12 الی 14 قاعدگی یکی از این تاول‌ های بزرگش(کیست)‌ می ‌ترکد و تخمک آزاد کرده و قاعده می‌ شود، داشته باشد تا شانس حاملگی بالا برود.

منبع: تبیان

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره