تقسیم بندی دیابت

دیابت شیرین بیماری غددی- متابولیکی مزمنی است که مشخصه آن افزایش قند خون به علت کمبود ترشح، یا اختلال در عمل کرد انسولین، و یا هر دو میباشد.

دیابت را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی میکنند:

الف) دیابت اولیه یا دیابت بدون علت یا دیابت چند ژنی (پلی ژنیک)

در این حالت فرد بدون بیماری زمینهای سیستمیک، افزایش قند خون داردکه یا به علت کاهش مقدار انسولین و یا به علت کاهش عمل انسولین است.

این نوع دیابت خود به سه زیرگروه تقسیم میشود:

• دیابت نوع یک : اختلال ناهمگنی است که در اثر تخریب خودایمنی سلولهای بتای پانکراس، کمبود مطلق انسولین به وجود می آید.
  • دیابت نوع دو : بیشتر در بالغین دیده میشود و با اینکه میزان ترشح انسولین کافی است اما مقاومت در برابر عمل انسولین وجود دارد ولی با تداوم بیماری این بیماران نیز دچار کمبود انسولین می شوند .
  • دیابت نوع بالغین در کودکان (MODY): یک اختلال اتوزوم غالب به علت غیرطبیعی بودن ساختمان انسولین است و علائم خفیف تا متوسط دارد.

ب) دیابت ثانویه

در جریان یک بیماری سیستمیک، لوزالمعده آسیب دیده و باعث افزایش قند خون میشود که از این گروه میتوان به فیبروزسیستیک، دیابت ناشی از سوء تغذیه و یا مصرف داروها و مواد شیمیایی، پانکراتیت مزمن، اختلالات هورمونی مانند آکرومگالی یا سندرم کوشینگ اشاره کرد.

ترجمه و تلخیص دکتر حسین دهقان منشادی فوق تخصص غدد-متابولیسم برگرفته ازکتاب مرجع طب کودکان نلسون۲۰۱۱ وکتاب طب غدد اسپرلینگ.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.