تغذیه و دیابت حاملگی

[sbu_post_image]

قدم اول در درمان دیابت بارداری تغییر روش تغذیه ای و کمک به داشتن قند خون نرمال از طریق رعایت رژیم غذایی سالم است. اکثر زنان باردار با کنترل صحیح و خوب قند خون نوزاد سالم وبدون هیچگونه عارضه ای را بدنیا می آورند. در طول حاملگی شما و متخصص تغذیه یا پزشکتان ممکن است برای جلوگیری از نوسان گلوکز خون نیاز به تغییر برنامه غذایی تان داشته باشید.جهت کنترل دیابت بارداری ثبت و بررسی نتایج تست قند خونتان لازم است.

یکی از روشهای تنظیم مقدار قند خون درمحدوده ی نرمال، نظارت بر مقدار مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی است. کربوهیدرات ها بعد از هضم بصورت قند در خون(گلوکز) ظاهر می شوند. وجود گلوکز یا قند خون برای تولید انرژی دربدن ضروری است و از سوی دیگر جنین از بدن مادر برای تغذیه و رشد این مولکول حیاتی را دریافت می کند، بهمین علت حفظ مقدار قندخون در محدوده ی طبیعی با توجه به تغذیه بارداری بسیار مهم است.

اگر زمان قبل از بارداری وزن تان زیاد بوده نباید سعی کنید که وزنتان را کم کنید. در عوض با کمک متخصص تغذیه یا پزشک خود سعی کنید مقدار وزنی را که باید در طول حاملگی کسب کنید تحت کنترل در آورید. متخصص تغذیه وزن شما را ثبت خواهد کرد.

اگر بارداری تان با وزن نرمال آغاز شده انتظار می رود اضافه وزن داشته باشید. زمانی که در شروع بارداری بسیار لاغر هستید نیاز به اضافه کردن وزن بیشتری دارید اما اگر هنگام شروع حاملگی چاق هستید با همکاری متخصص تغذیه خود سعی کنید بیشتر وزن اضافه نکنید.

گر چه بسیاری از زوج‌ها در پاسخ به این سوال که پسر می‌خواهید یا دختر، طوطی ‌وار می‌گویند:”ما فقط یک نوزاد سالم می‌خواهیم “، اما زوج‌هایی هم هستند که فقط جنسیت خاصی را می‌خواهند. اینکه اولویت دادن به جنسیت پسر به دلیل داشتن فرزند دختر و یا صرفاً برای حفظ یک نام باشد و یا تمایل به داشتن یک دختر برای لباس پوشاندن و بازی کردن با او باشد، فرقی نمی‌کند. به هر حال، انتخاب جنسیت به طور فزاینده‌ای محبوب و متداول شده است. با وجود روشهای تشخیص  قدیمی که در تعیین یک جنسیت به شما “کمک” می‌کند، روش‌های علمی  نیز برای این کار وجود دارد. یکی از این روش‌ها تعیین جنسیت با تغذیه  قبل از بارداری است.

منبع: دیابت ، موسسه خیریه دیابت

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره