تسکین دیسک گردن

معمولا گردن دردها در دو مقطع زمانی بروز می کنند  :

۱- افراد بین سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی که اکثرا کارمند هستند و بنا به ارگونومی  محیط کارشان دچار دردهای گردن می شوند .

۲- بعد از ۵۰ سالگی که به دلیل افزایش سن رخ می دهد و فرد دچار دیسک گردن شده است .

انجام ورزشهای گردن :

باعث تقویت عضلات گردن و افزایش انعطاف پذیری آنها  شده باعث تسهیل وتسریع تغذیه دراین ناحیه میگردد.

عوامل متعددی در روند بیماری آرتروز موثرند. عواملی مثل جنسیت، نژاد، وراثت یا نحوه زندگی افراد و چاقی. بیماری آرتروز بیماری است که در آن سطح مفصل یا همان غضروف به شدت آسیب دیده و تا حد زیادی از بین رفته است، به همین جهت چرخش یا حرکت استخوان روی مفصل با درد شدید همراه است.

دیسک در بین مهره های گردن یک ساختمان جذب کننده فشار و شوک است. دیسک بین مهره ای معمولاً با افزایش سن پیر میشود. خشک و چروکیده شده و خاصیت الاستیک خود را از دست میدهد. ارتفاع آن کم میشود و همین امر موجب میگردد مهره ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله آنها کم شود. با کم شدن فاصله بین مهره ها فشار زیادی روی مفاصل بین مهره ای وارد میشود که این خود موجب آرتروز یا سائیدگی این مفاصل میشود.

به منظور تسکین علایم : گردن بند طبی ولی در طولانی مدت راه مناسبی نیست و برای مدت بیش از چند روز موجب ضعیف شدن عضلات گردن میگردد .

تصحیح وضعیت بدن : شیوه نشستن . ایستادن . حالت قرار گیری در هنگام فعالیت انجام ورزش بطور روزانه در بهبود این درد بسیار موثر است جهت تسکین دردهای گردنی توصیه می شود ورزش های کششی انجام دهند .و از انجام ورزش هایی که سبب بروز درد می شود جدا پرهیز کنید .

چند نکته:

– همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .

– هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کارهستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.

– از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستید دوری کنید.

– اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید حتماً با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.. شانه ها و عضلات اطراف را تقویت نمایید، چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات، فشار کمتری روی مهره و دیسک های بین مهره ای وارد می شود.

آیا شما هم به دیسک گردن مبتلا هستید؟ آیا از این بیماری در رنج هستید ؟

در اثر فشارهای مکانیکی و حرکات ایجاد شده به تدریج دیسک‌های گردن دچار تغییراتی شده که از حالت نرمال خود خارج و در نهایت سبب بیرون زدگی دیسک می‌شود.

یک دسته از علائم ناشی از فشار بر روی ریشه‌های عصبی و دسته دوم فشار بر روی نخاع است. علائم فشار بر روی ریشه‌های عصبی گردن، قابلیت انتشار داشته و از گردن و شانه به سمت اندام‌های فوقانی منتشر می‌شود.

بیمار غیر از درد، احساس بی‌حسی و یا خواب رفتگی در دستهای خود دارد. برخی بیماران دچار احساس کاهش قدرت دست‌ها می‌شوند. از سوی دیگر، برخی بیماران در اولین بار متوجه اختلال در حرکات ظریف دست‌ها هنگام نوشتن می‌شوند. این آسیبی که با فشار روی نخاع بروز می‌کند، جدی بوده و این بیماران با کاهش قدرت اندام فوقانی به پزشک مراجعه می‌کنند. همچنین ممکن است به تدریج اختلال در راه رفتن و حرکات پاها ایجاد شود.

می توان کاربران کامپیوتر، حسابداران، خیاطان و آرایشگران و افرادی که امور دفتری دارند را از افراد مستعد به دیسک‌های گردن دانست و از آنجا که دیسک‌های گردن در این افراد شایع‌تر است، لذا باید ورزش‌های گردن به ویژه ورزش‌های ایزومتریک را به طور مرتب و روزانه انجام دهند تا عضلات گردن و شانه آنها تقویت شده و از برند دیسک گردن جلوگیری شود. افراد شاغل که معمولا در اکثر مواقع، سرشان در یک وضعیت قرار دارد، توصیه می شود این افراد در مراحل اولیه قبل از ایجاد علائم و درد در ناحیه گردن و سوزش ناحیه بین دو کتف باید ورزش کنند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگان افزایش طول آلت Call Now Buttonتماس و مشاوره