تاخیر رشد قدی

[sbu_post_image]

اگر تاخیر رشد قدی فرزند شما به علت بیماری های دیرپا و مزمن همچون تیروئید است، باید آن را درمان کنید. با درمان این بیماری ها، روند افزایش قد کودک نیز به حالت عادی باز می گردد. اگر این کوتاهی در نتیجه مشکلات هورمونی است، با مشاوره و تجویز پزشک متخصص غدد باید به او داروهای هورمونی لازم را بدهید. البته باید درمان مناسب و بی خطر را انتخاب کنید و مراقب عوارض جانبی آن روی بدن فرزند خود باشید. هزینه و طولانی یا کوتاه بودن دوره درمان نیز از دیگر مسایلی هستند که باید در نظر داشته باشید.

کودکانی که از نداشتن افزایش قد رنج می برند به حمایت های روانی از طرف والدین و اعضای خانواده خود نیاز دارند. در صورت لزوم، با دوستان و معلم های او در مدرسه نیز صحبت کنید تا هرگز او را مورد تمسخر قرار ندهند.

این که کودکی از لحاظ قد و وزن متعادل باشد آرزوی هر پدر و مادری است. افزایش قد کودک مخصوصا اگر نسبت به هم سن و سالان خودش محسوس باشد ، باعث نگرانی پدر و مادر خواهد بود. علل کوتاهی قد بسیار زیاد است ، از سری این دلایل می توان به عملکرد هورمون رشد و غذه ی تیروئید اشاره داشت ، همچنین مساله ی تغذیه نیز تاثیر بسزایی در رشد کودک دارد.

علت تاخیر رشد قدی

براساس تحقیقات اکثر والدین کوتاه قد، به صورت ژنتیکی فرزندان کوتاه قد دارند که این مسئله با عنوان کوتاه قدی ارثی مطرح می‌شود. این افراد اصولاً دارای سن استخوانی نزدیک به سن طبیعی خودشان هستند که این مسئله نشان گر این حقیقت است که استخوان‌های آن‌ها ظرفیت بیشتری برای رشد ندارد.لذا با وجود افزایش قد طبیعی، این افراد در سنین بلوغ نیز کوتاه قدتر از هم سن و سال‌های خود بوده و بیشتر مشابه به والدین خود هستند.

برخی دیگر از کودکان از نظر ساختمان بدنی تأخیر رشد قدی دارند. این کودکان با وجود قدی کوتاه، سرعت افزایش قد بالایی دارند و میزان رشد آن‌ها طبیعی است و معمولاً تأخیری در قاعدگی(در دختران) آن‌ها مشاهده می‌شود . به محض شروع قاعدگی رشد آن‌ها آغاز می‌گردد. البته این افراد معمولاً با سن استخوانی کمتر از میزان مورد انتظار دیده شده‌اند که استخوان‌های آن‌ها ظرفیت باقی مانده‌ی لازم جهت افزایش قد پس از قاعدگی را دارد. به طور معمول این افراد به رشد قدی و افزایش قد کامل و طبیعی تا پایان دوران بلوغ خود می‌رسند.

البته در مقایسه‌ی این بچه‌ها با دیگر اعضای خانواده ممکن است متوجه این تأخیر در سایر افراد خانواده شویم که کاملاً طبیعی است. برخی پسران که دارای این شرایط می‌باشند ممکن است نگران عدم افزایش قد خود باشند. این افراد می‌توانند با مراجعه به پزشک متخصص غدد و تجویز تستوسترون توسط او، زمان شروع جهش رشد دوران بلوغ را جلو بیاندازند. البته بدون این درمان هم، به‌طور طبیعی زمان بلوغ آن‌ها با کمی تأخیر فرا می‌رسد.

برای آشنایی بیشتر با روش های افزایش قد بر روی لینک کنید.

منبع: دکتر سلام

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره