تاثیر دیابت بر خواب

post_image

افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، بیشتر در معرض اختلالات غیرطبیعی قند خون و ابتلا به دیابت نوع دو هستند. خطر افزایش قندخون و ابتلا به دیابت، در افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، نسبت به افرادی که ساعات بیشتری می‌خوابند، ۴.۵ برابر افزایش می یابد. کم خوابی و بی خوابی با ابتلا به چاقی، افزایش فشارخون، بیماری های قلبی- عروقی و افسردگی همراه است. تاثیر دیابت بر خواب که تا حد زیادی به شیوه زندگی وابسته است، حساسیت سلول ها به هورمون انسولین کاهش می یابد، وضعیتی که مقاومت به انسولین نامیده می‌شود.

افرادی که کم‌خوابی دارند، نسبت به افرادی که ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابند، با احتمال بیشتری دچار افزایش قند خون ناشتا و دیابت نوع دو می‌شوند. این نتایج پس از در نظر گرفتن اثر سن، چاقی، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سابقه دیابت در افراد خانواده به دست آمد. در افراد دیابتی مبتلا به اختلالات خواب شدید، مقاومت به انسولین بیشتر و کنترل بیماری در این افراد مشکل تر از سایر افراد دیابتی است.

دیابت و قطع تنفس در خواب

«آپنه» خواب باعث توقف تنفس در طول خواب می‌شود. دوره‌های زمانی قطع تنفس در خواب را «آپنه» می‌نامیم که در اثر انسداد راه‌های هوایی فوقانی ایجاد می‌شوند. تحریک آپنه معمولا آنقدر شدید نیست که فرد را از خواب بیدار کند اما اگر همین فرد را هنگام خواب در آزمایشگاه مغز و اعصاب بررسی کنیم، می‌بینیم که امواج مغزی به دنبال آپنه تغییرات قابل‌توجهی دارند. آپنه خواب در اثر سطح کم اکسیژن خون و اختلال در رسیدن هوا به ریه‌ها ایجاد می‌شود. سطوح پایین اکسیژن بر عملکرد مغز و قلب هم اثر می‌گذارد. بد نیست بدانید دوسوم افرادی که دچار آپنه خواب هستند، اضافه وزن دارند. آپنه خواب چرخه و مراحل خواب را تغییر می‌دهد. برخی مطالعه‌ها نشان می‌دهند مراحل متغیر خواب باعث کاهش سطح هورمون رشد می‌شوند که نقش کلیدی در ترکیب بدن دارد؛‌ از جمله تغییر در میزان بافت چربی، عضلانی و به‌خصوص چربی‌های شکمی. محققان توانسته‌اند بین آپنه خواب و ابتلا به دیابت و مقاومت به انسولین ارتباط برقرار کنند.

اگر پزشک برای بیمار دیابتی آپنه خواب تشخیص دهد، ممکن است از او بخواهد کمی وزنش را کم کند تا بتواند راحت‌تر نفس بکشد. درمان دیگری که برای این مشکل در نظر گرفته‌شده، ماسک‌های هوایی مخصوص است که بیمار در طول خواب آن را روی دهان و بینی خود می‌‌گذارد. این ماسک هوا را با جریان متناسب با وضعیت راه‌های هوایی بیمار به سیستم تنفسی او وارد می‌کند در نتیجه از بسته‌شدن راه‌های هوایی هنگام خواب جلوگیری می‌شود.

خواب عمیق و راحت می تواند در بهبود بیماران دیابتی دارای تاثیر بسزایی باشد و افزایش کمیت و کیفیت خواب ممکن است اثر مثبتی را بر کنترل قند خون افراد دیابتی و غیر دیابتی بگذارد. بر این اساس نتیجه گیری نموده اند که هر چه افراد کمتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه وزن می گردند و اضافه وزن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشد. نداشتن خواب راحت و کافی، اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به وجود می‌آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می دهد. علاوه بر این نشان داده شده است افرادی که شب ها به قدر کافی نمی خوابند، در طی روز بیشتر دچار خستگی و استرس می شوند و توانایی شان در کنترل و مقابله با مشکلات روزمره کمتر از افرادی است که خواب کافی دارند. این در حالی است که همه می دانیم استرس برای دیابت بسیار مضر است.

از آن جا که رفع خستگی روزانه با خواب کافی شبانه، نقش بسیار مهمی را در بهبود خلق و خو و توانایی بدن برای مقابله با استرس های روزمره ایفا می نماید، متخصصین علوم پزشکی توصیه می کنند که افراد دیابتی از خواب کافی شبانه برخوردار باشند و از تاثیر دیابت بر خواب آگاه باشند.

خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب ” درمان کم خوابی در دیابت ” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ” اختلالات خواب در دیابت ” مطالعه فرمایید.

منبع: آفتاب. موسسه طبرستان. تبیان زاهدان. ایران سلامت



دکتر سید حسین دهقان منشادی
فوق تخصص غدد و متابولیسم-رشد کودکان
آدرس : تهران خ شریعتی، متروی شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، کوچه ارشاد، پلاک ۱، طبقه ۳، واحد ۲۱







روش های افزایش قد

درمان کوتاهی قد

Print Friendly, PDF & Email
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *