تاثیر بلوغ زودرس بر کوتاهی قد

[sbu_post_image]

بسیاری از پدر و مادرها نگران‌ پدیده‌ ای در فرزندان شان هستند به نام تاثیر بلوغ زودرس بر کوتاهی قد و این که می ‌خواهند بدانند با این پدیده چگونه باید برخورد علمی و درست داشته باشند.

تاثیر بلوغ زودرس بر رشد قدی کودکان

ظاهر شدن علائم بلوغ فیزیکی و هورمونی در دختران قبل از 8 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی، به عنوان بلوغ زودرس شناخته می‌شود.

کوتاهی قد به عنوان یکی از مهم‌ترین عوارض بلوغ زودرس در کودکان و نوجوانان با اختلالات غددی و ژنتیکی محسوب می‌شود. زمانی که بلوغ در سنین پایین آغاز می‌شود، رشد قدی کودکان بیشتر می‌شود و به نسبت کودکان هم‌سن خود، قد بلندتری خواهند داشت. اما پس از 2 یا 3 سال، رشد قدی متوقف می‌شود و آن‌ها در نهایت به بزرگسالی کوتاه قدی خواهند داشت. از نظر شکل فیزیکی و ظاهری بدن نیز ممکن است مشکلاتی دیده شود. همچنین، این کودکان ممکن است از نظر روانی نیز با مشکلاتی مواجه شوند.

علت بلوغ زودرس

بلوغ زودرس در نوجوانان ممکن است ناشی از اختلالات غده‌های داخلی مانند تیروئید، غدد جنسی، فوق کلیوی و هیپوفیز باشد. این اختلالات می‌توانند باعث تسریع در رشد صفحه استخوانی شود و از جمله علل اصلی بلوغ زودرس و کوتاهی قد محسوب می‌شوند. در دختران، گاهی کیست‌های تخمدانی با تولید هورمون جنسی زنانه می‌توانند منجر به بلوغ زودرس شوند. برای تشخیص میزان بلوغ زودرس، بررسی از تخمدان‌ها، شکم، انجام آزمایش‌های هورمونی و تعیین سن استخوانی مفید است.

تومورهای سیستم عصبی در پسران شایع‌تر از دختران هستند و در صورت عدم درمان‌های دارویی و جراحی به موقع، می‌توانند باعث اختلالات مغزی و در نهایت بلوغ زودرس گردند.

در برخی بیماری‌ها، زمان بلوغ ممکن است تغییر کند، به عنوان مثال نوجوانان دارای بیماری‌های مزمنی مانند کم‌خونی‌های شدید یا آسم مزمنی که به خوبی درمان نشده‌اند.

دو سال بعد از بلوغ زودرس در دختران، عادت ماهیانه آنها آغاز می‌شود. این زمان در دختران مختلف متفاوت است و برخی ممکن است بلوغ زودرس داشته باشند و 5 مرحله را خیلی زود طی کنند. این افراد ممکن است کوتاه قد باقی بمانند. اگر دختری در عرض شش ماه بلوغ شروع شود و همه مراحل سریعا تا عادت ماهیانه طی شود، نیاز به درمان دارد. زیرا بعد از عادت ماهیانه، تاثیر بلوغ زودرس بر کوتاهی قد آشکار می‌شود و دختران تنها دو و نیم سانتی‌متر قد می‌کشند و رشد قدی متوقف می‌شود.

برای آشنایی با ” درمان بلوغ زودرس ” بر روی لینک کلیک کنید.

منبع: پارسیک. سلامانه. همصدا

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره