تاثیر بلوغ در افزایش قد کودکان(دختران و پسران) چیست؟

بلوغ زمان تحولات چشمگیر برای پسران و دختران است. تغییرات هورمونی ناشی از رشد و نمو است که کودکان را با رشد بدن خود به نوجوانان بالغ تبدیل می‌کند.

داشتن عادات غذایی سالم، یک رژیم غذایی مناسب و برخی فعالیت‌های بدنی برای کودکان مهم است تا از ادامه رشد و پیشرفت مناسب آن‌ها در این سنین حساس اطمینان حاصل کنید.

چه زمانی افزایش قد یک دختر متوقف می‌شود؟

دختران با سرعتی سریع در تمام دوران نوزادی و کودکی خود رشد می‌کنند. با رسیدن به سن بلوغ، افزایش قد آن‌ها دوباره به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

افزایش قد دختران معمولا تا سن 14 یا 15 سالگی یا چند سال بعد از شروع قاعدگی با پایان خود می‌رسد.

آیا قد پسران در سال‌های بعدی نوجوانی خود رشد می‌کند؟

به نظر می‌رسد که قد پسران با سرعتی باورنکردنی رشد می‌کند که ممکن است والدین را متعجب کند: افزایش قد پسران چه موقع متوقف می‌شود؟ بیشتر پسران رشد قد خود را تا 16 سالگی ادامه می‌دهند. بعضی از پسران ممکن است در سال‌های بعدی نوجوانی خود چند اینچ دیگر نیز به رشد خود ادامه دهند.

بلوغ چگونه بر افزایش قد تأثیر می‌گذارد؟

 دختران

شروع قاعدگی برای دختران همیشه یک دوره پیچیده و تحولاتی است. در طول این فرایند، دختران تجربه‌ی شکاف رشد می‌کنند که می‌تواند چند سال قبل از آغاز قاعدگی شروع شود.

بیشتر دختران، که بین 8 تا 13 سالگی هستند، به مرحله‌ی بلوغ می‌رسند. در این بازه سنی، شکاف رشد به طور معمول بین 10 تا 14 سالگی اتفاق می‌افتد. پس از یک یا دو سال پس از شروع قاعدگی، دختران تنها حدود 1 تا 2 اینچ اضافه قد می‌کنند و سپس به قد بزرگسالی خود می‌رسند.

به طور معمول، بیشتر دختران در سن 14 یا 15 سالگی به مرحله‌ی بلوغ می‌رسند، اگرچه وقتی دقیق ممکن است با توجه به زمانی که دختر برای اولین بار قاعدگی می‌شود، کمی متغیر باشد. همچنین، در برخی موارد، سن بلوغ ممکن است کمتر یا بیشتر از میانگین باشد.

پس از ورود به مرحله بلوغ، دختران به طور نسبی در دوران رشد خود توقف می‌کنند و به سمت بالغی پیش می‌روند. در این مقطع زمانی، تغییرات فیزیکی و هورمونی بسیاری در بدن آنها رخ می‌دهد که نشانگر ورود آنها به دوران بزرگسالی است.

پسران 

افزایش قد پسران در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد. با این حال، نرخ رشد قد بسیار متفاوت است زیرا پسران در سنین مختلف بلوغ را تجربه می‌کنند. به طور متوسط، قد پسران در این دوره حدود 3 اینچ (یا 7.6 سانتی‌متر) در سال رشد می‌کند.

سن یک پسر وقتی که دوران بلوغ خود را پشت سر می‌گذارد تاثیری در قد او نخواهد داشت، اما در شروع و متوقف شدن رشد او تأثیر می‌گذارد.

بلوغ در پسران به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • بلوغ زودرس، بلوغ در حدود 11 یا 12 سالگی شروع می‌شود
  • بلوغ دیررس، بلوغ در حدود 13 یا 14 سالگی شروع می‌شود

پسران در هر دو دسته معمولاً قد متوسطی دارند، اما در اواخر دوره بلوغ خود رشد سریع‌تری دارند تا زمان از دست رفته را جبران کنند. حداکثر قدی که پسران در دوران بلوغ به آن می‌رسند، 92 درصد از قد بزرگسالی آن‌ها است.

پسرانی که قبل از بلوغ دارای محدودیت رشد هستند نیزدر دوران بلوغ خود به همان اندازه متوسط ​​بلند می‌شوند. آن‌ها هرگز قبل از بلوغ کمبودی را جبران نمی‌کنند.

آیا قد دختران با سرعتی متفاوت از پسران رشد می‌کند؟

بلوغ در پسران و دختران

بلوغ در پسران معمولاً کمی دیرتر از دختران آغاز می‌شود. اغلب پسران در سنین 10 تا 13 سالگی به بلوغ می‌رسند و افزایش قد را بین 12 تا 15 سالگی تجربه می‌کنند. این به این معناست که بیشترین افزایش قد در پسران در حدود دو سال پس از آغاز بلوغ در دختران رخ می‌دهد.

رشد قد در دختران و پسران با یکدیگر متفاوت است. پسران در دوران کودکی با سرعت بیشتری رشد می‌کنند و به طور متوسط قد بلندتری نسبت به دختران دارند. افزایش قد در اکثر پسران تا 16 سالگی متوقف می‌شود، اما ممکن است ماهیچه‌های آنها همچنان رشد کنند.

قد متوسط ​​دختران چقدر است؟

با توجه به تحقیقات انجام شده، میانگین یا متوسط ​​قد تنظیم شده بر اساس سن در دختران برای بزرگسالان 20 ساله بالاتر از 63.7 اینچ است. این عدد دقیقاً زیر 5 فوت 4 اینچ است.

قد متوسط ​​پسران چقدر است؟

برای آقایان 20 ساله و بالاتر، میانگین قد تنظیم شده بر اساس سن 69.1 اینچ (175.4 سانتی متر) یا بیش از 5 فوت 9 اینچ است.

قد بر اساس سن

دختران

در سن 8 سالگی، اولین شروع بلوغ، نیمی از دختران به اندازه 50.2 اینچ (5/127 سانتی متر) قد دارند. این بدان معنی است که رشد زیادی در مدت زمان کوتاهی رخ می‌دهد.

سن (سال) ارتفاع صدک 50 برای دختران (سانتی‌متر)

8 (127.5 سانتی‌متر)

9 (133 سانتی‌متر)

10 (138 سانتی‌متر)

11 (144 سانتی‌متر)

12 (151 سانتی‌متر)

13 (157 سانتی‌متر)

14 (160.5 سانتی‌متر)

15 (162 سانتی‌متر)

16 (5/162 سانتی‌متر)

17 (163 سانتی‌متر)

18 (163 سانتی‌متر)

پسران

در 10 سالگی، اولین شروع بلوغ، قد نیمی از پسران زیر 54.5 اینچ (138.5 سانتی متر) خواهد بود. ارتفاع متوسط ​​ذکر شده در زیر از منبع CDC chartTrusted از سال 2000 گرفته شده است:

سن (سال) ارتفاع صدک 50 برای پسران (سانتی‌متر)

8 (128 سانتی‌متر)

9 (133.5 سانتی‌متر)

10 (138.5 سانتی‌متر)

11 (143.5 سانتی متر)

12 (149 سانتی‌متر)

13 (156 سانتی متر)

14 (164 سانتی‌متر)

15 (170 سانتی‌متر)

16 (173.5 سانتی‌متر)

17 (175.5 سانتی‌متر)

18 (176 سانتی‌متر)

ژنتیک در قد چه نقشی دارد؟

قد شما با قد پدر و مادر شما ارتباط دارد. الگوی رشد معمولاً در خانواده‌ به ارث می‌رسد. وقتی پزشک اطفال به قد کودک نگاه می‌کند، اغلب از والدین در مورد قد خود، تاریخچه قد خانواده و الگوهای رشد در خانواده سؤال می‌کنند.

ژن پدر و مادر در تعیین قد و رشد پسران و دختران نقش دارند. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، سطح فعالیت و همچنین تغذیه مادر در دوران بارداری نیز بر قد افراد تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، هر چه والدین قد بلندتری داشته باشند، کودک نیز بلندتر خواهد بود و برعکس.

چه عواملی باعث تأخیر در رشد قد می‌شود؟

تاثیر عوامل زیادی بر رشد قد افراد وجود دارد، از جمله سوء تغذیه و مصرف داروها. گاهی اوقات، افزایش قد در بعضی از دختران می‌تواند به دلیل بیماری‌های خاصی مانند مشکلات هورمون رشد، آرتریت شدید یا سرطان به تأخیر بیفتد. این تاخیر ممکن است به عوامل ژنتیکی نیز برگردد. به عنوان مثال، دختران مبتلا به سندرم داون، سندرم نونان یا سندرم ترنر ممکن است کوتاه‌تر از اعضای خانواده خود باشند. همچنین دختران مبتلا به سندرم مارفان ممکن است قد بلندتری از سایر اعضای خانواده داشته باشند. پسرانی که اضافه وزن دارند و چاق هستند، رشد کمتری نسبت به سایر اعضای خانواده خود دارند. همچنین، سوء تغذیه در دوران کودکی می‌تواند باعث تأخیر در رشد قد شود.

دکتر منشادی
دکتر منشادی

فوق تخصص غدد،‌متابولیسم و رشد کودکان

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره